Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند خروپف شبانه، سبب آسیب و تخریب DNA سلول‌های بدن و در نهایت سبب پیری زودرس و بروز خطر ابتلا به بیماری‌های مرگباری همچون سرطان می‌شود.

پژوهشگران چینی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دچار مشکل آپنه خواب هستند تلومر‌های کوتاه تری دارند؛ تلومر (کلاهک‌های کوچک در انتهای کروموزوم‌های خطی- مولکول‌های DNA) است که نقش بسزایی در تعیین جنسیت و بسیاری از ویژگی‌های روانی افراد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد مبتلا به این مشکل دچار آسیب دیدگی در DNA، رشد سریع سلولی و خطر سرطان می‌شوند، پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده است تلومر‌های کوتاه سبب سرعت بخشی به فرآیند پیرشدن افراد و مهیا شدن شرایط ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند.


نتیجه این پژوهش، حاصل تحقیق دانشمندان بیمارستانی در غرب استان سینچوان کشور چین بر روی ۲۶۴۰ فرد مبتلا به این مشکل بوده که در مجله خواب (The sleep) به چاپ رسیده است.

روش‌های متعددی برای درمان مشکل آپنه تنفسی خواب وجود دارد، برخی تمرین‌های حلق، گلو و زبان، خودداری از مصرف سیگار و خوراکی‌های چرب و سنگین، کاهش وزن، مراجعه به متخصص برای بررسی وضعیت راه‌های تنفسی، گذاشتن سر برروی بالش بلند و حتی استفاده از برخی دستگاه‌های فیزیکی می‌تواند سبب رفع مشکل شود.

آپنه خواب افزون بر احتمال بروز سرطان و پیری سلول‌های بدن سبب افزایش فشار و چربی خون، چین و چروک صورت، چاقی، ریزش موی سر، آسم و آلرژی، بیدارشدن‌های ناگهانی از خواب و درنتیجه کاهش سطح هوشیاری و تمرکز در روز، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، اختلاف با اعضای خانواده به دلیل برهم خوردن آسایش آن‌ها در زمان خواب، احساس خواب آلودگی در کل روز و افزایش اشتها هم می‌شود.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش

«آزادی به شرط استفاده از پابند الکترونیکی» یکی از طرح‌های مشترک دستگاه قضایی و پلیس محسوب می‌شود که از یک دهه قبل با هدف رصد مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای پس از آزادی از زندان آغاز شده است. سال گذشته نیز سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا از اجرای طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی خبر داد. این طرح شامل مجرمانی می‌شود که ۴ سابقه کیفری و بیشتر در پرونده خود دارند، اما با این شیوه می‌توانند با پابند الکترونیکی در شهر تردد و در کنار خانواده‌هایشان زندگی کنند. در همین رابطه سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه از اواخر سال گذشته، طرح پابند الکترونیکی با دستور سردار فرماندهی کل انتظامی آغاز شد و هدف از اجرای این طرح پیشگیری از وقوع جرم بود، گفت: در این طرح مجرمانی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر داشته باشند جامعه هدفمان هستند.

 این متهمان چگونه رصد می‌شوند؟
یک کد به هر شخصی که پابند الکترونیکی دارد، تخصیص و این کد‌ها ثبت می‌شوند. در اتاق پایش نیروی انتظامی این افراد مورد رصد مداوم قرار می‌گیرند.

قابلیت این پابند‌های الکترونیکی به این صورت است که اشخاص هر جایی بروند، مسیر حرکتشان و محل‌های توقفشان روی صفحه نمایش با کدی که به آنها تخصیص داده شده، دیده می‌شود. به طور کلی هم در بحث پیشگیری و هم کشف جرم تأثیر‌گذار است. به عنوان مثال در صحنه‌هایی که جرمی رخ داده، اگر کد یکی از افرادی که در گروه هدف ما هستند روشن شده باشد، احتمال می‌رود این شخص در جرم دست داشته باشد و آن را به عنوان دلیل و مستند اتهام به قاضی ارائه خواهیم کرد.

آیا مدت زمان داشتن پابند برای همه مجرمان یکسان است؟

به طور معمول از دو سال به بالاست و اگر در این مدت جرمی مرتکب نشوند پابندشان فک می‌شود، اما اگر تکرار جرم داشته باشند، علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها در نظر می‌گیرد، مدت زمان این پابند افزایش پیدا می‌کند. این مدت را برابر دستورالعمل تا ۵ سال می‌توان تمدید کرد.
 
 این پابند‌ها برقی هستند، چگونه شارژ می‌شوند؟

شارژ پابند‌ها حدود ۴۸ ساعت است. به هر کدام از افرادی که در گروه هدفمان هستند شارژری داده می‌شود تا پابندهایشان را شارژ کنند. در اتاق پایش درصد شارژ پابند‌ها به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، اگر شارژ رو به اتمام باشد به آنها پیامک داده می‌شود و اگر توجهی به پیامک نکنند و پابند شارژ نشود، با آنها تماس گرفته می‌شود. اگر باز هم به تماس و هشدار توجه نکنند، دستگیر شده و تعهد از آنها گرفته می‌شود.
 
امکان باز کردن پابند وجود دارد؟

این پابند‌ها باز نمی‌شوند؛ بلکه باید تخریب شوند. چنانچه به این پابند‌ها آسیب رسانده شود، به عنوان آسیب به اموال دولتی برای فرد پرونده تشکیل می‌دهیم. کارشناسان فراجا و کسانی که کار عملیاتی می‌کنند و کارشناسان شرکتی که این پابند‌ها را تولید کرده‌اند، معایب آن را بررسی و برطرف می‌کنند.
 
در مدتی که این طرح اجرا شده، آیا افرادی بودند که با پابند مرتکب جرمی شده باشند؟

در حدود یک ماه گذشته که این طرح اجرا شد، دو مورد مستند داشتیم؛ یکی از آنها فردی بود که خودرویی را سرقت کرد و همکارانم حین سرقت خودرو، متهم را دستگیر کردند. مورد دیگر فردی بود که اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراه شهروندی کرده بود. همزمان با این موضوع، همکارانم در حال رصد بودند که با گزارش سرقت و روشن شدن کد یکی از سارقان که بیش از ۴ سابقه کیفری در پرونده خود داشت، بلافاصله او به عنوان سارق شناسایی شد و مأموران وارد عمل شدند. تعقیب و گریز آغاز شد و سارق گوشی‌قاپ در مقابل همکارانم مقاومت کرد و آنها با استفاده از قانون به‌کار‌گیری سلاح اقدام به تیراندازی کرده و در نهایت سارق را بازداشت کردند.

 رصد این گروه در پیشگیری و کشف جرم چه تأثیری دارد؟

رصد متهمان در دو مورد به پلیس کمک می‌کند، اول اینکه ما به شکل لحظه‌ای جرایم را رصد می‌کنیم. به عنوان مثال به ما اعلام می‌کنند در فلان خیابان قاپ‌زنی صورت گرفته است.

بلافاصله محدوده قاپ‌زنی را رصد می‌کنیم و اگر در محدوده سرقت، شخصی با پابند رصد شود این احتمال قوت می‌گیرد که ممکن است این فرد در سرقت نقش داشته باشد، به فرد اخطار می‌دهیم تا از تکرار جرم احتمالی جلوگیری شود.

بعد به بازبینی دوربین‌های اطراف محل سرقت و تحقیقات میدانی می‌پردازیم. درصورتی که مدارک تأیید کند این شخص در سرقت نقش داشته او بلافاصله بازداشت می‌شود. دومین مورد در بحث ثبت پرونده‌هایی است که از گذشته داشته‌ایم. بررسی می‌کنیم آیا افرادی که پابند دارند در محدوده جرم حرکتی داشته‌اند یا خیر. اگر مشخص شود که در آن محدوده حضور داشته‌اند، احتمال می‌رود آنها در جرم ارتکابی نقش داشته‌اند و شخص بازداشت می‌شود.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

هماهنگی‌های قضایی کامل با مقامات قضایی صورت گرفته، گرچه این جرایم مشهود هستند و پلیس می‌تواند وارد عمل شود.

گروه هدف یا همان افرادی که دارای سابقه کیفری ۴ سال و بیشتر هستند، چطور شناسایی می‌شوند؟

سوابق این افراد در سازمان زندان‌ها و سیستم پلیس آگاهی و اجرای احکام دادسرا‌ها ثبت شده که می‌توان از آنها استعلام گرفت. از طرفی افرادی که در زندان هستند و زمان آزادی آنها فرا رسیده است، سازمان زندان‌ها از ۵ روز قبل از آزادی این افراد به پلیس اطلاع می‌دهد و همکارانم قبل از آزادی پابند را نصب می‌کنند تا وارد جامعه شوند. به حدود ۵۰ درصد از این افراد هم پابند زده شده است.
 
این افراد محدودیت تردد محلی دارند؟

نه، اما از آنجا که مدام در رصد ما هستند، در اتاق رصد متوجه می‌شویم که آنها از استانی به استان دیگر می‌روند. رنگ‌های استان‌ها متفاوت است و به محض ورود به استانی خاص، کد به رنگ آن استان می‌شود. بدین ترتیب ما متوجه می‌شویم سارق منزلی که در غرب کشور بوده راهی تهران شده است. کنترل این افراد در هر استانی به عهده همان استان است.
 
جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه نیز در این گروه هستند؟

محکومانی که به اتهام جرایم جنایی و خشن بازداشت هستند حبس‌شان طولانی است و دیر از زندان آزاد می‌شوند، اما این افراد در اولویت ما هستند و به آنها نیز پابند زده شده است. جرایم خشن و جرایم پرتکرار مانند سرقت مسلحانه و زورگیری در اولویت ما قرار دارند، اما افرادی را که جرایم خرد مرتکب شده‌اند مانند معتادان متجاهر، بیشتر به کمپ معرفی می‌کنیم.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد