Web Analytics Made Easy - Statcounter

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین تولیدکننده میعانات گازی در جهان شناخته می‌شود که با راه‌اندازی هر سه فاز آن، 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 به ظرفیت تولید داخل افزوده خواهد شد.

از آغاز ساخت این پالایشگاه 12 سال می‌گذرد و عوامل مختلفی منجر به طولانی شدن روند ساخت آن شده است. با توجه به یادداشت تحلیلی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) درباره سناریوهای مالی پیشنهادی برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اواخر آذرماه منتشر شد، تا پایان سال 95 در مجموع بالغ بر 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

46 میلیارد یورو به این پروژه پالایشگاهی تزریق شده اما مجموع هزینه پروژه برای سهامداران با احتساب بدهی ناشی از سود تسهیلات بانکی دریافتی به 4.3 میلیارد یورو رسیده است. این منابع مالی تاکنون به 3 شیوه زیر تامین شده است:

مسئولان و کارشناسان، کمبود منابع برای تامین منابع مالی فوق  را مهمترین علت تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه بیان می‌کنند.سرانجام در ابتدای سال جاری اولین فاز این پالایشگاه با تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین به بهره‌برداری رسید و اواخر پاییز امسال، تولید این فاز به 12 میلیون لیتر در روز رسید. اما روند کند تامین مالی آن موجب شد تا ساخت سایر فازهای آن نیز با کندی پیش برود.

*روند 2 ساله تامین مالی از صندوق توسعه ملی تکرار می‌شود؟

 طبق گفته علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت برای حل مشکل تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دستور ریاست محترم جمهور قرار است تا پایان سال 96 وام 260 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی برای تسریع در روند بهره‌برداری از این پالایشگاه اختصاص یابد. همچنین در 26 دی ماه سال جاری در اولین جلسه پس از انتخاب شهیدزاده به عنوان رئیس جدید صندوق توسعه ملی، تسریع در پرداخت تسهیلات مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تصویب اعضای هیئت امنای این صندوق رسید.  محمد حسینی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت امنای این صندوق در این باره گفت: «موضوع وام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جلسه اخیر صندوق توسعه مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت.»

  در همین راستا مهدی دوستی مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در یکی برنامه رادیویی در اواسط بهمن ماه 96 درباره آخرین وضعیت پرداخت وام 260 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهور در این زمینه گفت: «به ما هم قول داده‌اند که اولین پرداخت را در بهمن ماه سال جاری داشته باشند.»

پیش از این هدایت‌الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز از دستور رئیس جمهور و نامه مجلس برای پرداخت وام 260 میلیون یورویی از محل منابع صندوق توسعه ملی خبر داده بود. همه این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گذشته نیز سابقه دریافت وام از محل صندوق توسعه ملی و پیش از آن دریافت وام از صندوق ذخیره ارزی را دارد.

در سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم برای تسریع در روند ساخت این پالایشگاه راهبردی، 650 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافت اما تحقق و پرداخت این مبلغ دو سال به طول انجامید و در سال 94 عملیاتی شد. سرانجام با توجه به عدم تحقق فاینانس‌ خارجی که در آغاز پروژه پیش‌بینی شده بود، 847 میلیون یورو توسط این دو صندوق پرداخت شد. علت طولانی شدن روند دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی این است که هر پروژه برای دریافت تسهیلات باید مراحل زیر را طی نماید که روند زمان‌بری است.

با توجه به روند طولانی اعطای وام از صندوق توسعه ملی که توضیح داده شد، احتمال طولانی شدن فرآیند تخصیص این وام به پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز وجود دارد. باید دید آیا وعده مسئولان مبنی بر پرداخت دوماهه این وام از صندوق توسعه ملی محقق خواهد شد یا پرداخت این وام مشابه موارد دیگر، ماه ها به طول می انجامد و در نتیجه، شاهد تاخیر قابل توجه در راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و کاهش واردات بنزین کشور خواهیم بود؟

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم

در این مطلب گفته‌های خسرو معتضد، تاریخ نگار کشورمان درخصوص خلیج همیشه فارس را مشاهده می‌کنید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • بررسی اضافه شدن نام «خلیج فارس» به استقلال/ اولیایی:مالکان جدید باشگاه اول طرح توسعه ارائه بدهند
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟