جنایتکاران اغتشاشات خیابان پاسداران مستحق اشد مجازات هستند/ توجیه بی حجابی بدتر از برداشتن حجاب است/ مسئولان تامین امنیت هر وقت صلاح دیدند نردههای نمازجمعه را برمیدارند
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۸۷۰۸۲
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: قاطعیت در اجرای قانون درباره اغتشاشگران و جانیان آدمکش باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول امروز نماز جمعه اظهار کرد: شبکههای بیگانه در پی الگوسازی هستند علاوه بر این موضوع برابر آیات قرآن زمانی که کسی اعم از مسئول و غیر مسئول قول میدهد، باید پای قولش بایستد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به مسئله عفاف در کشور اظهار کرد: طی دو هفته اخیر شاهد دو جریان در این خصوص بودیم که جریان اول مربوط به ترویج بد حجابی و بیحجابی و مسئله دوم در ارتباط با کسانی بود که میخواستند این بیحجابی را توجیه و تئوریزه کنند.
آیت الله خاتمی ادامه داد: جریانی که بی حجابی را تئوریزه میکند گناهش به مراتب بدتر از جریان اول است و اینها قانون را زیر سوال میبرند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: همه فقها بدون تردید از حجاب به عنوان ضروریات دین یاد میکنند و بانوان متدین به این مسئله گوش میدهند اما ممکن است افراد ساده لوح تحت تأثیر این حرفها قرار گیرند.
وی در خطبههای دوم نماز جمعه به دیدار اخیر وزیر اوقاف سوریه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار از سوریه به عنوان محور مقاومت یاد کردند و بشار اسد را به عنوان یک مبارز مقاوم نامیدند.
آیت الله خاتمی ادامه داد: ایشان همچنین در وحدت بین مسلمانان با تکیه بر نقاط مشترک تأکید کردند همچنین فرمودند امیدوارم به زودی در قدس نماز بخوانید و امروز دور نیست.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به برخی از ارزشهای انقلاب اسلامی طی چند ماه اخیر بیان کرد: کنگره ملی 14 هزار شهید جامعه کارگری به نام حریم لالهها یکی از این ارزشها است چرا که مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده بودند که کارگران در حوادث انقلاب و دفاع مقدس با بصیرت و غیرت در صحنه بودند.
وی ادامه داد: در این مراسم از 37 فیلم مستند و 37 کتاب در این زمینه رونمایی شد و در این هفته مردم تهران 4 شهید فداکار غائله اغتشاشگران خیابان پاسداران را تشییع و تجلیل کردند.
خاتمی تجلیل از ارزشها را به عنوان دومین ارزش انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری همه خاطرات رزمندگان را می خواند که این به معنای تجلیل از ارزشها است و سبب میشود تا جوانان راهشان را گم نکنند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: در این هفته از سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران تجلیل به عمل آمد و مقامات کشوری بزرگداشت این رزمنده فداکار را تبریک گفتند چرا که ایشان یکی از 100 شخصیت پر نفوذ جهان در سال 2017 و از شخصیتهای محبوب کشورمان محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه قاطعیت در اجرای قانون در رابطه با اغتشاشگران و جانیان آدم کش به عنوان سومین ارزش مورد توجه است، گفت: سخن همه مردم این است که جنایتکاران خیابان پاسداران مستحق اشد مجازات هستند.
خاتمی ادامه داد: دستگاه قضایی انگیزه دارد و به سرعت کیفرخواست را فراهم کردند؛ تقاضای ما اینست که زیاد طول نکشد و جوری جانیان مجازات شوند که جانیان این چنینی دیگر در خواب هم این گونه قساوت، آدم کشی و وحشی گری را نبینند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: من یقین دارم بعد از صحبت من مثل خطبه قبل در این یک ماه که به شدت در فضای مجازی مرا نوازش کردند و فحاشی و اهانت کردند در این خطبه هم این کار را خواهند کرد ولی خاتمی منتظر الشهاده است.
وی افزود: خاتمی کوچکترین و کمترین شماست و دعا کنید در این صراط مستقیم همراه شما بماند و بیمی در خود راه ندهد چرا که افتخارش همراهی با شماست.
خاتمی با اشاره به ارزش چهارم انقلاب اسلامی طی چهار ماه اخیر بیان کرد: ایستادگی در مقابل آمریکا یکی از ارزشهایی است که شاهد آن بودیم و مسئولی میگوید در عرصه دفاعی کشور از کسی اجازه نمیگیریم و آنچه لازم است را برای کشورمان به غیر سلاح کشتار جمعی تهیه میکنیم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: این موضع ستودنی است علاوه بر این موضوع در بخشنامه دیروز بانک مرکزی اعلام شد که ثبت سفارش با دلار آمریکا ممنوع است و این بخشنامه به معنی عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
وی اذعان داشت: موضع غیرتمندانه در جبهه فرهنگی ارزش دیگری است که اخیرا رخ داد چرا که امروز میدان، میدان فرهنگی است و دشمن قصد دارد در جبهه فرهنگی دخالت کند.
خاتمی با اشاره به سخنان یکی از مسئولان جبهه فرهنگی کشور گفت: یکی از مسئولان اعلام کرده بود که بی حرمتی به نظام و اسلام در دانشگاه آزاد را تحمل نمیکنیم بنابراین ما امیدواریم همه مسئولان عرصه فرهنگی موضع این چنین داشته باشند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: گرایش مبارکی در جامعه به سادهزیستی و مردمی بودن پیدا شده که این امر ارزش دینی ما است و مردم به فضل خدا از اشرافیگری ابراز تنفر میکنند.
وی با اشاره به نردههای موجود میان مردم و مسئولان در نماز جمعه بیان کرد: این نردهها نه ارتباطی با امام جمعه دارد و نه در ارتباط با ستاد نماز جمعه است بلکه با مسئولان تأمین امنیت ارتباط دارد و هر وقت صلاح دیدند آنها را بر میدارند.
خاتمی با بیان اینکه از صمیم جان میخواهیم حاجبی بین ما و شما نباشد، گفت: ارزش را در هر کسی دیدید تجلیل کنید و اگر ضد ارزش را در کسی دیدید آن را مورد نقد قرار دهید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه اکنون یمن دارد به یک قتلگاه تبدیل میشود، افزود: 22 میلیون گرسنه در این کشور وجود دارد و زمانی که کامیونهای غذا به آن وارد میشود وحشیان سعودی کامیونها را مورد هدف قرار می دهند.
وی تصریح کرد: نگرانی دوم ما در خصوص مردم بحرین است چرا که اکنون این کشور به یک زندان بزرگ برای خداجویان تبدیل شده است و امیدواریم مردم بحرین نفس راحتی بکشند.
خاتمی با اشاره به سومین نگرانی اذعان کرد: مسلمانان میانمار با وضع وحشیانهای کشته میشوند و در ماه اول شاهد کشته شدن 6 هزار و 700 نفر از مردم آنجا بودیم همچنین 7 هزار کودک نیز در معرض تهدید قرار دارند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان بیان کرد: از سازمان ملل جمعیتهای بشر دوستانه و سازمان کشورهای اسلامی میخواهیم اقدامات شایستهای در این عرصه داشته باشند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی. این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود. نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
2727
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902919