Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پرتاب خودروی مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس توسط این شرکت به اعماق فضا کار خارق‌العاده‌ای بود که برای اولین بار در تاریخ انجام شد. اما به گفته دانشمندان دانشگاه "پردو"(Purdue)، این خودروی اسپرت برقی و راننده مانکن پلاستیکی آن احتمالا کثیف‌ترین جسم بدون سرنشین باشد که تا به حال به فضا پرتاب شده است و تعداد زیادی از باکتری‌ها را حمل می‌کند که می‌توانند یک روز مریخ را آلوده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کسی که تا به حال یک ماشین دست دوم خریده باشد، می‌داند که احتمال دارد وسایل ناخوشایندی را زیر صندلی‌ها پیدا کند. در واقع، اگر شما بخواهید یک ماشین دست دوم را از لحاظ وجود باکتری بررسی کنید، احتمالا هیچ‌وقت بدون لباس مخصوص درون آن نخواهید نشست.

بنابراین جای تعجب نیست که فضاپیماها کمی بیشتر پاکیزه باشند. توافقنامه‌های بین‌المللی هرگونه کاوشگر بدون سرنشینی که قرار است روی یک سیاره، ماه، سیارک و یا اجرام آسمانی دیگر فرود بیاید را ملزم به رعایت شدید استانداردهای استریلیزه در درون و بیرون آن می‌کند تا احتمال این‌ را که میکروب‌ها و باکتری‌ها یک مکان دیگر را آلوده کنند، از بین ببرد.

"جی ملوش"(Jay Melosh)، استاد علوم زمین، جو و سیاره‌ای در دانشگاه "پردو" می‌گوید: اگر زیست‌بومی در مریخ وجود داشته باشد، اکنون با تسلا رودستر در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

 

 بیشتر بخوانید:امید به زندگی در سیاره سرخ زنده شد! +تصاویر

به لحاظ قانونی این الزام برای فضاپیماها که روی سیارات دیگر فرود نمی‌آیند، مانند آنهایی که در مدار زمین قرار دارند، اعمال نمی‌شود، اما مهندسی فضایی در حال حاضر ماهواره‌ها را در اتاق‌های تمیز مخصوص سرهم می‌کند تا تجهیزات آن از آلودگی به گرد و غبار، خاک و سایر موارد دور بمانند.

در نهایت، تفاوت اصلی بین یک فضاپیما که قرار است بر سطح یک جرم آسمانی فرود بیاید و یک فضاپیمایی که این وظیفه را ندارد، این است که اولی برای استریل شدن در یک محفظه مخصوص غول پیکر که برای این منظور طراحی شده با بخار شسته می‌شود تا هر گونه آلودگی میکروسکوپی از بین برود.

بدین ترتیب باید گفت که تسلا رودستر بسیار کثیف است. این خودرو یک تولید عادی است که شخص "الون ماسک"، بنیانگذار اسپیس‌ایکس با آن در جاده‌های عمومی رانندگی می‌کرد و قبل از پرتاب به فضا تمیز نشده بود.

"ملوش" می‌گوید: حتی اگر فضای بیرونی این خودرو با تابش اشعه تمیز شده بود، باز هم موتور آن کثیف است. خودروها تمیز نیستند و حتی اگر تمیز هم باشند، باز هم تفاوت زیادی میان تمیز بودن و استریل بودن وجود دارد.

البته تسلا رودستر در یک مدار دوار به دور خورشید قرار دارد که احتمالا برای ده‌ها میلیون سال در این مدار خواهد چرخید تا اینکه تاثیر گرانشی زمین، مریخ یا مشتری سفر آن را مختل کند و اکنون بسیار استریل‌تر از آن شده است که هنگام پرتاب بود.

تسلا رودستر تک تک لحظات، تا زمانی‌که در نهایت در اتمسفر زمین یا مریخ سوزانده شود یا در خورشید سقوط کند، با میکروشهاب‌ها (micrometeoroid) که قطعات فلزی بسیار ریز هستند و با اشعه ماوراء بنفش و پرتوهای کیهانی بمباران می‌شود، در حالی که دمای آن را تا دمای 127 درجه سانتیگراد بالا می‌برند.

چنین شرایطی، همه باکتری‌ها را بر روی سطح خودرو می‌کشد. البته بعضی از جاهای خودرو از جمله داخل قاب و پیشران‌های موتور وجود دارند که می‌توانند محفظه خوبی برای حفظ باکتری‌ها باشند، چرا که در آنجا میکروب‌ها می‌توانند کاملا خشک شوند و به دوران نهفتگی هزاران یا شاید میلیون‌ها ساله بروند.

ترس این است که شانس آن وجود دارد که بخش‌هایی از تسلا رودستر ممکن است در آینده دور در مریخ فرود آیند، هرچند احتمال دارد که به طور کامل در اتمسفر نازک مریخ نابود شوند.

اما "آلینا الکسینکو"، استاد هوانوردی و کیهان‌نوردی در دانشگاه "پردو"، این مسئله را به عنوان یک وضعیت پنجاه پنجاه یا یک لیوان نیمه پر می‌بیند.

وی می‌گوید: میزان باکتری‌ها در تسلا می‌تواند هم به عنوان یک تهدید زیستی و هم به عنوان یک نسخه پشتیبان از زندگی در زمین در نظر گرفته شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 تسلا رودستر تهدیدی برای زندگی در مریخ!

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت

پس از گزارش‌هایی مبنی بر موافقت ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، با همکاری با غول فناوری چین یعنی شرکت بایدو در مورد ویژگی‌های نقشه‌برداری و ناوبری به منظور پشتیبانی از فناوری خودروهای بدون راننده در بزرگترین بازار خودروی جهان، سهام تسلا افزایش یافت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، پس از گزارش‌هایی مبنی بر موافقت ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، با همکاری با غول فناوری چین یعنی شرکت بایدو در مورد ویژگی‌های نقشه‌برداری و ناوبری به منظور پشتیبانی از فناوری خودروهای بدون راننده در بزرگترین بازار خودروی جهان، سهام تسلا افزایش یافت.

سهام تسلا روز دوشنبه در معاملات پیش گشایش بازار بورس ایالات متحده نزدیک به 14 درصد افزایش یافت، در حالی که سهام بایدو بیش از 5.5 درصد در هنگ کنگ جهش کرد.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بایدو، شرکت سازنده موتور اصلی جستجوی اینترنتی در چین، موافقت کرده است که به سازنده خودروهای برقی آمریکا یعنی تسلا برای جمع آوری داده های مربوط به راه‌های چین، حق استفاده از مجوز نقشه برداری خود را بدهد.

تلاش ایلان ماسک برای افزایش فروش تسلا در سفر سرزده به چین

این منابع تاکید کردند که این توافق، موانع قانونی نهایی را برای راه اندازی سیستم رانندگی خودکار کامل (FSD) تسلا که آخرین نسخه از فناوری اتوپایلوت Autopilot محسوب می شود، برطرف می‌کند.

این میلیاردر آمریکایی روز یکشنبه به چین سفر کرد و در آنجا با لی کیانگ، نخست وزیر این کشور گفتگو کرد. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که ماسک در طول مذاکرات خود در صدد گرفتن مجوز برای عرضه نرم‌افزار FSD در چین و همچنین مجوز انتقال داده‌ها به خارج از این کشور بوده است.

وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقامات چین مجوز موقت برای راه اندازی سرویس کمک راننده تسلا در این کشور را صادر کرده‌اند.

این منابع همچنین به بلومبرگ اعلام کردند که تسلا همچنین موفق شد که الزامات مربوط به نحوه رسیدگی به مسائل مربوط به امنیت داده ها و حریم خصوصی را برآورده کند.

طبق قوانین چین، خودروسازان برای شروع به توزیع سیستم‌های رانندگی خودران در جاده های عمومی باید مجوز نقشه برداری را کسب کنند.

شرکت های خارجی برای دریافت مجوز باید با شرکت های فناوری محلی همکاری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قابلیت جدید تسلا سایبرتراک؛ قفل دیفرانسیل فعال خواهد شد
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • تسلا خواستنی نشد که نشد!
  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • (تصاویر) دیدار بایرن مونیخ و رئال مادرید، تبلیغات کثیف صداوسیما وسط زمین!