Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، سرطان را یکی از علت‌های عمده مرگ و میر در جوامع بشری نام برد و گفت: سرطان پستان، در سطح جهانی به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح است، که ۳۲ درصد از سرطان‌های بانوان را تشکیل می‌دهد.

"یلدا کوه بر" خطر بروز این نوع از سرطان را در طی دوران زندگی یک زن، یک مورد از هر هشت زن عنوان کرد و افزود: سرطان سینه در کشور ما بیشتر در سنین ۴۴-۳۵ سالگی دیده می‌شود که تشخیص زودرس این بیماری در پنج سال نخست، ۹۷ درصد شانس ادامه حیات را بیشتر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سرطان رحم را دومین سرطان شایع زنان پس از سرطان پستان نام برد و ادامه داد: این سرطان در مراحل اولیه به راحتی قابل تشخیص و درمان است، اما با تأخیر در تشخیص، درمان مشکل‌تر و گاهی ناموفق‌تر می‌شود که بیشترین شیوع آن در سنین ۵۵-۳۵ سالگی است.
کارشناس میانسالان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، اضافه کرد: به طور کلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است؛ به طوری که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.
"کوه بر" علت‌های ایجاد کننده سرطان و راه‌های پیشگیری از آن را مهم دانست و به شناخت عواملی که اثر محافظتی در برابر این بیماری دارند، تاکید کرد.
او راه‌های پیشگیری از سرطان پستان را شامل شناخت علایم هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های سلامت نام برد که از تبدیل ضایعات پیش سرطانی به سرطان، پیشگیری می‌کند.
این کارشناس سلامت، اضافه کرد: بانوان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شوند و با مراجعه به مراکز بهداشتی، با نحوه انجام خودآزمایی پستان آشنا شوند.
او در خصوص سرطان دهانه رحم نیز به بانوان توصیه کرد: زنان باید بدانند که معاینات لگنی و پاپ اسمیر نه تنها ناراحت کننده یا شرم آور نیست، بلکه در موارد تشخیص زودرس، موجب بهبودی قابل توجه شده و زندگی بسیاری از بیماران نجات می‌دهد.
این آموزش‌ها به همت واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای انقلاب، به ۴۰ نفر از بانوان کارمند اداره مستغلات، ارایه شد.