Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@09:01:52 GMT

بنیاد فرهنگ کشور وابسته به کتابخانه ملی است

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۸۸۷۵۹

بنیاد فرهنگ کشور وابسته به کتابخانه ملی است

خبرگزاری شبستان: محمدحسین ساکت؛ پژوهشگر علوم دینی و قضایی معتقد است: «کتابخانه ملی» به معنای National Library محصول برخورد ایرانیان با ممالک غربی است که به ایجاد آن، در هشتاد سال پیش انجامید.

محمدحسین ساکت؛ پژوهشگر علوم دینی و قضایی درباره اولین ارتباطش با سازمان اسناد و کتابخانه ملی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: راستش را بخواهید من تا سال 1383 با کتابخانه ملی ایران آشنایی و رفت‌وآمدی نداشتم چون من در مشهد حضور داشتم و ارتباط مستقیم در میان نبود ولی وقتی آمدم، این تعامل دائمی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته حدود 40 سال پیش که مرحوم مهدی حائری یزدی، به مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل به کانادا آمده بود  و ایشان را برای نخستین بار در کتبخانه آنجا دیدم و سعادتِ معاشرتِ چندساعته فراهم شد، از کتابخانه ملی صحبت شد.

 

این پژوهشگر درباره این فرضیه که آیا می توان کتابخانه ملی را به عنوان حافظ میراث مکتوب قلمداد کرد، اظهار داشت: بی‌پرده و بدون تعارف باید گفت که «کتابخانه ملی» به معنای National Library محصول برخورد ایرانیان با ممالک مترقی است که به ایجاد آن، در هشتاد سال پیش انجامید. پس آنها طلیعه دار این کار بودند و البته ما هم به اهمیت آن پی بردیم.

 

محمدحسین ساکت درباره چشم‌انداز آینده سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی می تواند و باید، هر کاستی که داشته باشد را برطرف کند تا منبع و مرجعِ بی‌نقصِ اهل فرهنگ باشد. باید کوشش کرد تا علاقه‌مندان را جذب کند. بنظر می رسد که در کتابخانه ملی باید از همه کسانی که وارد در این کار هستند و از ذوق ها و سلیقه های مختلف استفاده کنند. برای شناخت و شناسایی و ارزشگذاری کتابخانه ملی برنامه های متعدد برگزار شود، چون به هر حال اُس و اساس فرهنگ یک کشور به همین کتابخانه است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۸۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای محمدرضا هراتی درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است. در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

بیش از ۳ هزار و هشتصد کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که حدود ۱۲ میلیون نفر در آن عضویت دارند.

همچنین افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته است.

در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد.

سیدحسین قریشی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • گلزن جدید استقلال از دفاع آمد (عکس)
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته