Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@16:43:10 GMT

شوق تحصیل زیر سقف مدارس نوسازی شده

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۸۸۸۳۳

شوق تحصیل زیر سقف مدارس نوسازی شده

مسأله ایمنی فضاهای آموزشی از دغدغه‌های جدی آموزش و پرورش به‌شمار می‌آید. اما با تمام تلاش‌هایی که در چند سال اخیر در این زمینه انجام شده طبق اعلام کارشناسان این حوزه، همچنان بالغ بر 150 هزار کلاس درس تخریبی و غیراستاندارد در کشور وجود دارد. شیما جهان بخش خبرنگار

ایران آنلاین / در شرایطی که طبق گفته‌های مسئولان آموزش وپرورش 28 درصد مدارس کشور تخریبی بوده و 34درصد نیازمند مقاوم‌سازی است و امنیت کافی را ندارد، بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در لایحه بودجه سال ۹۷ کاهش چشمگیر ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم در سالی که بارها اعلام شده یکهزار کلاس خشت و گلی و حدود 2 هزار کلاس درس کانکسی در کشور تا پایان سال ۹۷ برچیده می‌شود.

بیشترین مدارس تخریبیدر سیستان و بلوچستان
در کل کشور حدود 150 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد که از این تعداد بیشترین مدارس تخریبی در سیستان و بلوچستان قرار دارد. از حدود ۱۸هزار کلاس درس در این استان حدود 5 هزار کلاس درس باید تخریب و بازسازی شود. اگر چه طی دوره‌های گذشته محرومیت‌های آموزشی باعث شد شورای رسیدگی به‌مناطق محروم در وزارت آموزش‌ و پرورش تشکیل شود تا با همراهی معاونت توسعه روستایی برای رفع محرومیت از 4استان از جمله سیستان‌ وبلوچستان گام بردارد، اما با تمام تلاش‌های انجام شده، این شورا راه به‌جایی نبرد و طبق گفته‌های «حبیب‌الله دهمرده» نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، «این شورا به‌دلیل عدم تخصیص بودجه کافی تعطیل شد».
سیستان و بلوچستان در آخرین رده
«علیرضا راشکی»، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده 5 هزار و 295 کلاس درس تخریبی برابر 28 درصد، 8 هزار و 496 کلاس مقاوم برابر 44 درصد و 28 درصد کلاس نیاز به بازسازی در استان وجود دارد. متوسط سرانه آموزشی در استان به ازای هر دانش‌آموز 3.11 متر مربع بوده، اما متوسط کشوری آن
5.34 مترمربع اعلام شده است.
از سوی دیگر در رتبه‌بندی کشوری وجود مدارس تخریبی، سیستان و بلوچستان در آخرین رده قرار دارد. بر اساس این رتبه‌بندی حتی استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی که نزدیک‌ترین رتبه به سیستان و بلوچستان را دارند بسیار توسعه یافته‌تر هستند. برای رسیدن فضا‌های آموزشی سیستان و بلوچستان به متوسط کشوری نیازمند ساخت افزون بر 11 هزار کلاس درس هستیم، همچنین 18 هزار و 934 کلاس درس در استان وجود دارد که 5 هزار و 295 مورد از آنها تخریبی و 4 هزار و 358 مورد آن نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.
سال برچیدن کلاس‌های خشت و گلی
وی ادامه داد: با وجود اعتبارات اندک نسبت به‌وضعیت مدارس، در 3 سال گذشته حدود یکهزار و 800 کلاس به مدارس استان اضافه شده است. با وجود این مسأله از مسئولان تقاضا داریم اعتبارات حوزه آموزشی استان را به صورت 100 درصدی اختصاص دهند. با بودجه فعلی می‌توانیم سالی 600 کلاس درس را استاندارد کنیم. شاید این میزان برای استان‌های دیگر کافی باشد، اما برای سیستان و بلوچستان بسیار پایین است.

راشکی با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی استان به گونه‌ای است که در تمام مناطق مدارس خشتی و گلی دیده می‌شود، گفت: 576کلاس قدیمی و خشت و گلی در سراسر استان وجود دارد که نیاز اساسی به نوسازی دارد. از سوی دیگر موضوع برچیدن مدارس خشتی که بعد از مدارس کپری نابسامان‌ترین فضاهای آموزشی است، از چندی پیش آغاز شده و در تلاش هستیم با استفاده از متخصصان بومی، سازه‌های کم هزینه و مقاوم را جایگزین این مدارس کنیم. تا اوایل شهریور ماه امسال45 درصد در این حوزه پیشرفت داشته‌ایم و در صورت ادامه همین روند و تخصیص بموقع اعتبارات از سوی دولت تا آغاز سال تحصیلی آینده (98-97) تمام این مدارس حذف خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده مدارس خشتی در مناطق روستایی استان مانند توابع شهرستان‌های سراوان، راسک، سیب و سوران، قصرقند و جاسک قرار گرفته، در نظر داریم با استفاده از نیروی بومی این مدارس را بازسازی کنیم. در این راستا متخصصان بومی سازه‌های متناسب با اقلیم استان طراحی کرده‌اند که علاوه بر استحکام در مقابل سیل، زلزله و حوادث طبیعی و داشتن شرایط لازم برای یک کلاس درس، با اقلیم منطقه نیز سازگاری داشته باشد. این سازه‌ها از مهرماه امسال به صورت آزمایشی در برخی نقاط نصب شده و در صورت موفقیت در کمتر از 6 ماه جایگزین مدارس کپری و کانکس‌های موجود می‌شود.
اختصاص اعتبار ویژه برای استان
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت:‌ در جلساتی که با مسئولان سازمان برنامه ‌و بودجه کشور داشتیم، اعتبار ویژه برای استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی که از استانداردهای فضای آموزشی عقب هستند در نظر گرفته شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور ردیف اعتباری ویژه به نام «ایجاد فضای آموزشی» برای استان در سال 95 و همچنین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است.
براین اساس بسته حمایتی 600میلیارد تومانی که 152 میلیارد تومان در سال 95 و 448 میلیارد تومان طی سال‌های 96 و 97 پرداخت می‌شود، به استان اختصاص یافته است. وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش اعتبارات استانی و تخریب و بازسازی مدارس، بیان کرد:‌ سالانه به طور متوسط 600 کلاس درس در استان ساخته می‌شود و تا سال 97 به استاندارد فضای آموزشی کشور نزدیک می‌شویم. همچنین در دهه فجر امسال به همت نیکوکاران ۲۶۰کلاس آموزشی در سطح استان به بهره‌برداری رسید.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند

ایسنا/یزد مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد با اشاره به بهره برداری از ۳۰ مدرسه نیمه تمام استان تا مهر ماه امسال، گفت: مدارس نیمه تمام و فرسوده استان با کمک اعتبارات دولتی، ظرفیت‌های خیرین و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در حال تکمیل است.

«محسن کاظمی» ضمن تبریک هفته معلم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس آمارهای کشوری به طور متوسط ۲۰ درصد از مدارس کشور و استان یزد فرسوده هستند که نیاز به تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی دارند که بر همین اساس ۳۰۰ مدرسه در استان فرسوده و نیازمند مرمت، مقاوم سازی یا نوسازی هستند.

وی سیاست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد در دوره کنونی را اجتناب از ایجاد طرح‌های جدید و اهتمام به تکمیل طرح‌های نیمه تمام این حوزه ذکر کرد و گفت: بر همین اساس نیز طی ۱.۵ سال گذشته تعداد ۳۰ مدرسه بهره برداری شده و تلاش داریم تا قبل از آغاز مهرماه سالجاری ۳۰ مدرسه دیگر را نیز آماده بهره‌برداری کنیم.

کاظمی تعداد مدارس نیمه تمام استان در حال حاضر را حدود ۱۰۰ باب مدرسه اعلام کرد و گفت: البته در برخی بافتهای جدید شهری نیز تعدادی مدرسه در حال ساخت داریم.

وی اعتبار تجهیز، تعمیر و ساخت فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی نوسازی مدارس استان در سال گذشته را ۴۰۰ میلیارد تومان بیان و اضافه کرد: یکی از اقدامات نوسازی مدارس در این رابطه استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها بوده که در این رابطه هم اکنون پنج شهرستان را در دستور کار داریم.

مدیر کل نوسازی استان اضافه کرد: در همین راستا تکمیل تعدادی از مدارس و ساخت تعداد دیگر مدرسه در شهرستان‌هایی مانند اشکذر، اردکان و ابرکوه توسط صنایع و معادن از محل مسئولیت‌های اجتماعی آنها در حال اجراست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور برای تجهیز و نوسازی مدارس
  • ۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • معلم نمونه سیستان و بلوچستان از رمز موفقیت خود می‌گوید
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • نیمی از تارکین و بازماندگان از تحصیل ابتدایی آذربایجان‌غربی جذب شدند
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها