Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدار جان کری و ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ، مخالفت دولت عراق با خروج نیروهای خارجی از این کشور، پیشنهاد رسانه آمریکایی برای قطع کریدور هوایی ایران به سوریه، عدم دسترسی 15 میلیون یمنی به آب آشامیدنی، موج جدید بازداشت ها در عربستان با دستگیری رئیس پلیس ریاض و پیشروی ارتش سوریه در شرق و جنوب شرق غوطه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید به دیدار سعد الحریری با محمد بن سلمان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که به ریاض سفر کرده شب گذشته با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرده است.

وی که روز سه شنبه راهی عربستان شده روز چهارشنبه نیز با «ملک سلمان» شاه سعودی دیدار و گفتگو کرده بود.

این در حالی است که آخرین حضور نخست وزیر لبنان در عربستان با اعلام استعفای جنجالی وی، موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

گفتنی است سعد الحریری به دعوت فرستاده ویژه شاه سعودی به این کشور سفر کرده است.

دیدار جان کری و ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ

یک نشریه آمریکایی مدعی شده «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

نیویورکر ادعا کرده است: «این زوج دیپلماتیک در خلال دو سال مذاکرات پر تب و تاب بر سر توافق هسته‌ای ایران به صورت علنی و به دفعات زیاد با یکدیگر دیدار می‌کردند.»

رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شده است:

«دیدار مونیخ، که سایر طرف‌های دخیل در مذاکرات هم در آنجا حضور داشتند، ممکن بود با واکنش‌های منفی هم در واشنگتن و هم در تهران مواجه شود. کری، از ایرانی‌ها خواست صرفنظر از هر اقدامی که دولت ترامپ انجام می‌دهد، توافق هسته‌ای را رها نکنند یا مفاد آن را نقض نکنند.»

دولت آمریکا، به عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته است.

مخالفت دولت عراق با خروج نیروهای خارجی از این کشور

«سعد الحدیثی» سخنگوی رسمی «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق جمعه شب در پاسخ به پارلمان این کشور گفت: پارلمان عراق حق درخواست خروج نیروهای خارجی از کشور را دارد، اما موضوع این است که ما همچنان به حضور این نیروها در کشور نیازمندیم.

الحدیثی در گفت وگوی مطبوعاتی با اشاره به این که حق مجلس است که بخواهد نیروهای نظامی خارجی به ویژه پس از شکست داعش از عراق خارج شوند، افزود: ما همچنان در زمینه آموزش نظامیان و مسائل لجستیکی و نیز مسائل مربوط به سوریه که تروریست های مستقر در آن، خطر جدی برای عراق به شمار می روند، به حضور نیروهای نظامی خارجی نیاز داریم.

وی البته در بخش دیگری از سخنانش گفت: با گسترش ثبات در عراق، می توان از شمار نیروهای بیگانه در خاک کشور کاست.

مجلس نمایندگان عراق پنجشنبه (10 اسفند 96) ضمن قدردانی از تمامی نیروهایی که از ارتش عراق در مبارزه با داعش حمایت کردند، از دولت این کشور خواست، جدول زمان بندی خروج نیروهای نظامی خارجی را تهیه کند.
آمریکایی ها که در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شده بودند، سه سال بعد و در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

پیشنهاد رسانه آمریکایی برای قطع کریدور هوایی ایران به سوریه

پایگاه فارین‌پالیسی نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید کریدور هوایی ایران به سوریه را مسدود کند.

نویسنده این گزارش مدعی شده است که جنگنده‌های ایرانی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در کشتار کمک می‌کنند و زمینه را برای اقدام علیه اسرائیل فراهم می‌کنند.

در این گزارش آمده است که هم اکنون این فرصت برای آمریکا وجود دارد که حضور ایران را در سوریه محدود کند و این اقدام را با پایان دادن به سیاست‌های اشتباهی که چنین دستاوردی داشته است، صورت دهد. ارزیابی اقدامات ایران در سوریه نشان می‌دهد که این اقدامات اغلب شامل ایجاد کریدوری از تهران به دریای مدیترانه است. به این ترتیب ایران به سوریه و لبنان متصل می‌شود.

ضمن اینکه هم‌اکنون کریدور هوایی وجود دارد. راه‌هایی به مقصد سوریه هم‌اکنون باعث می‌شود که چندین تن تدارکات و هزاران نفر از سال 2011 به دمشق منتقل شوند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ آمریکا خروج خود ازعراق را در سال 2011 نهایی کرد. هم زمان دولت اسد هم تحت فشار شورشیانی قرار داشت که به دنبال بهار عربی سرکوب شده بودند با اعمال نفوذ آمریکا، بغداد حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای ایرانی باز کرد و به آنها اجازه داد که از این مسیر به سوریه بروند.از آن زمان به بعد نه «باراک اوباما» و نه ترامپ، هیچکدام تلاشی برای مسدود کردن این کریدور هوایی نکردند.

در ادامه این گزارش نویسنده موارد متعددی از اتهامات را متوجه تهران کرده و مدعی شده که ایران به وسیله این مسیر هوایی، حزب‌الله را چنان از لحاظ تسلیحاتی تجهیز کرده است که در زمان جنگ علیه اسرائیل در سال 2006 هم تا این اندازه مجهز نبود. تهران همچنین اطلاعات و فناوری برای ساخت کارخانه‌های موشکی در اختیار حزب‌الله قرار داد که به این وسیله حزب‌الله تقویت شد و به دنبال آن موج جدیدی از بحران میان این گروه و اسرائیل در گرفته است.

فارین پالیسی مدعی شد؛ این کریدور هوایی به ایران این امکان را داده است که هزاران نفر از شیعیان را به سوریه منتقل کند تا از دولت اسد حمایت کنند. علاوه بر همه این موارد، ایران هژمونی خود را در دمشق تثبیت کرده و این امکان را برای نیروهای سپاه فراهم آورده تا به مرز اسرائیل با سوریه بروند.

فارین‌پالیسی نوشت که ترامپ باید این موضوع را روشن کند که آمریکا فقط در صورتی با فروش هواپیما موافقت می‌کند که ایران به انتقال غیرقانونی تسلیحات و نیروهای مبارز از راه هوایی پایان دهد. ضمن اینکه مجوز دادن برای فروش هواپیما به ایران به این معنی خواهد بود که کاخ سفید نمی‌تواند تهران را متوقف کند.

ماه گذشته یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) از خاک سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شد. تل‌آویو این پهپاد را سرنگون کرد از آن زمان تاکنون اسرائیل اقدام علیه ایران و سوریه را تشدید کرده است.

عدم دسترسی 15 میلیون یمنی به آب آشامیدنی

کمیته بین المللی صلیب سرخ در صفحه رسمی اش در توئیتر افزود: آبرسانی به ۹ شهر یمن که سال گذشته به علت کمبود سوخت دستگاه های پمپاژ متوقف شده، همچنان انجام نمی شود.

صلیب سرخ ادامه داد: توقف فعالیت دستگاه های پمپاژ آب به علت نبود سوخت باعث شده است تا ۹۰ درصد از شهرونداان یمنی برای دسترسی به آب آشامیدنی منتظر تانکرهای آبرسانی باشند.

عربستان سعودی با ائتلاف چند کشور عربی از سه سال پیش حمله هوایی، دریایی و زمینی را به یمن شروع کرده است، نتیجه این حمله ویرانی زیر ساخت های این کشور و کشته، زخمی و آواره شدن میلیون ها غیر نظامی شده است.

موج جدید بازداشت ها در عربستان با دستگیری رئیس پلیس ریاض

منابع خبری از بازداشت رئیس پلیس برکنار شده شهر ریاض پایتخت عربستان به همراه شماری دیگر از افسران سعودی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری «عمون» اردن، مسئولان سعودی رئیس پلیس ریاض را که چند روز پیش برکنار شده بود، به همراه شمار دیگری از افسران بازداشت کرده اند.

این پایگاه نوشت: مسئولان سعودی «عبدالعزیز الزمامی» رئیس پلیس منطقه الریاض را به همراه «مقبل ندی الشملانی العنزی» مدیر پلیس منطقه العلیا در این شهر و تعدادی افسر دیگر از جمله مدیر پلیس منطقه المعذر را بازداشت کردند.

به نوشته پایگاه مذکور، این افسران بلندپایه به احتمال زیاد در ارتباط با پرونده های مرتبط با فساد و سوء استفاده از قدرت بازداشت شده اند.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از چند ماه پیش طرح مبارزه با فساد را آغاز و کارگروهی را به این منظور تشکیل داد و در این ارتباط شمار زیادی از شاهزادگان و بازرگانان سعودی را بازداشت و به هتل ریتز کارلتون ریاض منتقل کرد.

پیشروی ارتش سوریه در شرق و جنوب شرق غوطه

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد، نیروهای دولت سوریه در عملیاتشان در منطقه غوطه شرقی دمشق پیشروی داشته و مناطقی را از شورشیان بازپس گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: نیروهای دولت سوریه در منطقه مرج واقع در شرق و جنوب شرق غوطه شرقی پیشروی کرده و روستاهای حوش زریکا و حوش الظواهره را تصاحب کرده‌اند.

همزمان با تحولات غوطه، شورای حقوق بشر سازمان ملل به درخواست انگلیس امروز(جمعه) جلسه‌ای را درباره وضعیت در منطقه غوطه شرقی تشکیل داده است.

دولت سوریه طی ماه‌های اخیر به سرعت در حال بازپس‌گیری مناطق مهم از اشغال شورشیان بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه گذشته قطعنامه‌ای را برای برقراری یک آتش‌بس 30 روزه در سوریه تصویب کرد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

پارلمان آلمان، پیشنهاد تحریم‌های جامع‌تر اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»

لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

دیگر خبرها

  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • یمنی‌ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود