Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - سياست هاي اتخاذ شده در آفريقا در زمينه تغذيه، بهداشت و آموزش، با پيشرفت هايي همراه بوده است، ولي نابرابري همچنان در اين قاره وجود دارد.
«پل بان کي مون» (1) درمطلبي در تارنماي روزنامه فرانسوي لوموند نوشت؛ «کوفي عنان» دبيرکل پيشين سازمان ملل متحد طي اظهاراتي اعلام کرد، «بدون ارائه امکاناتي کافي ما همچنان کورکورانه پيش مي رويم و اگر شما هيچ چيز را نبينيد مشکلي را نمي توانيد حل کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
اين اظهارات در مجله اي علمي به نام «نيچر» Nature در اول مارس 2018 منتشر شده است.
مجله اي حاوي دو مقاله مهم درباره بررسي تاخير در رشد کودکان از يک سو و آموزش آنان از سوي ديگر طي سال هاي 2000 تا 2015 در قاره آفريقا.
اين دو مقاله نتيجه تحقيقات موسسه آمار و ارزيابي بهداشت وابسته به دانشگاه ايالتي واشنگتن است که توسط پروفسور «سيمون هاي» و با همکاري دانشمندان و محققاني از قاره هاي ديگر انجام شده است.
با برخورداري از امکاناتي براي تجزيه و تحليل همچنين مدل سازي، اين محققان واحدهاي مساحتيِ پنج کيلومترمربعي را در نظر گرفته اند.
اين تحقيقات و اين نوع از تقسيم بندي وراي تحقيقات رسمي و ملي است و البته گردآورندگان اين تحقيقات با ارائه آمار از نابرابري هايي خبر داده و تاکيد مي کنند، براي افزايش سلامت و بهداشت عمومي، خدمات و منابع بايد افزايش يابند.
سوء تغذيه و آموزش دو محور مهم نتايج تحقيقات حوزه بهداشت در آفريقا
اين گروه تحقيقاتي با انتشار نتايج ارزيابي هاي سالانه و دقيق خود و نمايندگاني که براي هر کشور دارد مشهور و در سياتل مستقر است و دو محور مهم را در دستور کار خود قرار داده است؛ سوءتغذيه و آموزش.
موقعيت جغرافيايي براي بررسي داده ها طي سال هاي 2000، 2010 و 2015 مورد بررسي قرار گرفته شده است.
اين گروه تحقيقاتي دو پروژه را براي سال هاي 2025 و 2030 پيشنهاد داده است تا بتواند ميزان تحقق طرح هاي خود را ارزيابي کند.
يکي از اين طرح ها بايد توسط سازمان جهاني بهداشت به اجرا در آيد تا شمار کودکان دچار تاخير در رشد در آفريقا، تا سال 2025 چهل درصد کاهش يابد و طرح ديگر در قالب اهداف توسعه بلند مدت بر پايان دادن به سوء تغذيه و گرسنگي تا سال 2030 متمرکز شده است.
سوءتغذيه مي تواند اختلال در رشد را در کودکان به همراه داشته باشد که به شکل کوتاهي در قد يا وزن کمتر از حد معمول، خود را نشان مي دهد.
محققان در اين زمينه، وضعيت کودکان زير پنج سال را در ده ها هزار روستاي آفريقايي مورد بررسي قرار داده اند.
شاخص ديگر آموزش است که فاکتور کليدي در توسعه محسوب مي شود و البته تاثيري عمده بر سطح سلامت مادران و فرزندان مي گذارد.
هر چه سطح آموزش و مدرسه رفتن بالاتر باشد شاخص هاي سلامت و بهداشت نيز با رشد همراه خواهد شد.
نکته ديگر در طرح هاي توسعه بلند مدت، تعيين چشم اندازي براي آموزشِ با کيفيت براي همه تا سال 2030 است که در آن بايد سطح در آمد، نوع و مکان آموزش در نظر گرفته شده باشد.
پيشرفت کشورهاي آفريقايي در مينه حل مشکل سوء تغذيه
نتايج مطالعات دردوره زماني 2000 تا 2015 نشان مي دهد که تمامي کشورهاي آفريقايي (در عمل) پيشرفت هايي در زمينه حل مشکل سوءتغذيه و وزن کم به عنوان عوامل اصلي در تاخير رشدِ کودکان کمتراز 5 سال داشته اند.
در ميان کشورهايي که در اين زمينه به شکل قابل توجهي پيشرفت داشته اند، مي توان به الجزاير، بورکينافاسو، گابن و غنا، گينه استوايي، موازمبيک و جنوب نيجريه اشاره کرد.
در روندا بويژه در سال 2015 عارضه کم شدن وزن کودکان، کاهش يافته و در جمهوري دموکراتيک کنگو سوء تغذيه بين سال هاي 2000 تا 2015 با کاهش قابل توجهي همراه شده است.
سوء تغذيه در آفريقابا اين حال دراين دو مقاله آمده است؛ مشکلاتي چون سوءتغذيه واختلال در رشد در چهارده کشور آفريقايي از جمله کشورهاي منطقه ساحل به چشم مي خورد؛ از سنگال تا اريتره و مناطق گسترده اي از اتيوپي، شمال نيجريه، سومالي، سودان جنوبي و چاد سطح قابل توجهي از سوءتغذيه و اختلال در رشد وجود دارد.
بر اساس مقاله دوم که توسط «نيک گرائتز» (2) و همکارانش در زمينه آموزش تنظيم شده و به چاپ رسيده است، در مناطق زيادي از قاره آفريقا شکاف عميقي در سطح آموزش در جوامع شهري و روستايي وجود دارد.
در نيجريه به عنوان مثال، که سن متوسط مدرسه رفتن هفت سال بوده، تفاوت قابل توجهي بين شمال و جنوب کشور مشاهده مي شود، برخي دو سال و برخي ده سال تحصيل کرده اند.
ولي در کشوري چون غنا، چنين موردي با پيشرفت ثبت شده است. بازهم منطقه ساحل در زمينه آموزش، پيشرفت هاي اندکي داشته است.
در بيانيه اي که توسط دانشگاه ايالتي واشنگتن به چاپ رسيده، سيمون هاي مي گويد، مطالعات صرفا بر بيان نقاط منفي از جمله سطح پايين تحصيلات و آموزش يا سوءتغذيه متمرکز نشده است بلکه نشان دهنده پيشرفت هايي است که در طرح هاي برنامه ريزي شده در زمينه آموزش و تغذيه ، پيش بيني شده بود.
سلامت عمومي، زمينه اي جديد براي مطالعه طي دوازده سال آتي است تا بتوان به اختصاص منابعي موثر و مفيد کمک کرد.
به گفته اين مقام دانشگاهي بايد ابراز اميدواري کنيم که سران دولتي از اين تحقيقات و امکانات براي تنظيم مطلوب سياست هاي بهداشت و توسعه بهره مند شوند.
مترجم: رضايي
Paul Benkimoun.1
Nick Graetz.2
113/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان

سایت محلی رشتکده نوشت:  نحوه گزینش در وزارت آموزش و پرورش همیشه مورد سوال بوده است و بسیاری از مصاحبه شوندگان و دانشجو معلمان مدعی هستند که سوالات عقیدتی خاصی از آنها پرسیده می شود.   در این زمینه در برخی گزارش‌های ارسالی ادعا شده است که هسته گزینش آموزش و پرورش گیلان با چندین بار آزمون و مصاحبه شرایط گزینش را بسیار سخت و نشدنی کرده است و نوع سوالات نیز بسیار عجیب‌تر شده است.   در گزارشی که از سوی مطلعین به دست ما رسیده ادعا شده است: کمترین کاری که گزینش می‌کند تعهد کتبی است. تاکنون سه اخراجی و یازده تعلیقی داشتیم و بقیه نیز با تعهد کتبی تهدید شده‌اند. چون در سه ماه تابستان حقوق کامل می‌گیرند و مقرری از آن‌ها کم نمی‌شود این تعلیق سه ماهه این حقوق را از آن‌ها می‌ گیرد.   همچنین ادعا شده که برخی از سوالا از فرایض دینی و سیاسی عمومی فراتر رفته است. به طور مثال ادعا شده است که از دانشجو معلمان پرسیده می‌شود که نظرتان درباره دولت رئیسی چیست. این در حالی است که دولت مستقر ربطی به شرایط عمومی گزینش ندارد.   عصر ایران آماده انتشار توضیحات احتمالی آموزش و پرورش گیلان در زمینه ادعاهای مطرح شده در این خبر است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • پیشرفت و تغییر در جامعه از خط سیر مدرسه و معلم می‌گذرد
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟