Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@10:46:09 GMT

چرا کاشت درخت کهور برای طبیعت و انسان خطرناک است + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۰۷۷۶

چرا کاشت درخت کهور برای طبیعت و انسان خطرناک است + فیلم

‍‍‍‍‍‍

یکی از گو‌نه‌هایی که طی این سالها برای کاشت در مناطق بیابانی کشورمان پیشنهاد و کاشته شده است، درخت "کهور" است که البته گونه‌‌ای غیر بومی برای کشورمان محسوب می‌شود. ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ اجتماعی محیط زیست و گردشگری نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ طی سالیان اخیر برای مقابله با خشکسالی در نواحی جنوبی کشور، طرح‌های مختلفی به اجرا درآمده است از جمله درختانی از گونه‌های مختلف در مناطق بیابانی به صورت یکپارچه کاشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از گو‌نه‌هایی که طی این سالها برای کاشت در مناطق بیابانی پیشنهاد و کاشته شده است، درخت "کهور" است که البته گونه‌‌ای غیر بومی برای کشورمان محسوب می‌شود.

اما ظاهراً کاشت درختان کهور با توجه به غیربومی بودن این درخت، عوارض و ضایعات محیط زیستی مختلفی را به همراه داشته است از جمله تخریب خاک، شور شدن خاک، از بین رفتن گونه‌های بومی در مجاورت درختان کهور، کاهش سطح آبهای زیر زمینی به دلیل رشد بیش از 80 متری ریشه این درخت در عمق خاک و ...

در فیلم زیر، برخی عوارض درختان کهور بررسی شده است:

انتهای پیام/

 

Rsaadati/Psaadati/S2,23/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بحران های محیط زیست

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت شیراز همیشه مبتنی بر فضای سبز و طبیعت روح نواز بوده است

حفظ باغات به عنوان ریه تنفسی شهر شیراز همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است، باغاتی که در طول سال‌ها به واسطه نگاه سودجویانه برخی از افراد روز به روز از تعداد و وسعت آنها کم شده است و حالا کوچکترین تغییرات در آن منجر به واکنش مردم می‌شود.

در این میان و با بالا بودن حساسیت‌ها برای حفظ باغات در سوی دیگر عده‌ای برای تغییر کاربری در باغات دست به اقداماتی از جمله خشکانیدن درخت، سوزاندن و… می‌زنند تا به هر نحوی جای درختان را ساختمان‌های بلند مرتبه بگیرد.

با این وجود بار‌ها گزارش‌های مردمی ارسال شده از تغییر کاربری در باغات و ورود شهرداری و دادستانی به آن مانع از ساخت و ساز‌های غیرمجازی شده است و همین موضوع منجر شده است که افراد دغدغه‌مند بیشتر به موضوع حفظ باغات روی بیاورند.

اخیرا و براساس گزارش‌های مردمی تغییر کاربری‌ها در باغات نزدیکی بیمارستان دنا شیراز منجر به حساسیت و نگرانی‌هایی شده است و براساس آنچه گزارش شده است باغی در مجاورت این بیمارستان درحالی به بیمارستان واگذار شده بود که این باغ با وسعت ۳هزار و پانصد مترتخریب و به عنوان ساخت ساز بخشی از بیمارستان این اقدام صورت گرفته است. 

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که خاکبرداری در این مکان انجام شده است و در عین اینکه تمامی درختان از بین رفته آند بخشی از عملیات عمرانی نیز تا مرحله فنداسیون اجرا شده است.

اهالی ساکن در این منطقه می‌گویند: واگذاری باغ در کنار بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بود، اما به راحتی این درختان تخریب شدند و ساخت و ساز در مراحل زیر زمینی به عمق ۱۵ متر مربع انجام شد.

برخی از اهالی نیز معتقد هستند این تخریب باغات و ساخت و ساز در نهایت با هدف ایجاد درمانگاه بیمارستان خصوصی دنا است و به عنوان ساخت پارکینگ این تخریب صورت گرفته است.

درخواست‌های مردمی براین است که شهرداری شیراز به عنوان متولی حفظ باغات و دادستانی به عنوان مدعی العموم به این پروژه ورود کرده و ضمن بررسی تخلفات صورت گرفته به واسطه قطع درختان باغات گروه یک در خصوص ساخت و ساز صورت گرفته اطلاع رسانی دقیق به مردم و دغدغه‌مندان صورت پذیرد.

آیا تخریب و خاک برداری به حدود عمق ۱۵ متر مربع با مجوز صورت گرفته است؟ 

از مردم شیراز که بپرسید، درخواست همیشگی آن‌ها از مسئولان صیانت از فضای سبز بوده و توسعه عمرانی در مراحل بعد قرار داشته است.

در نظر داشته باشیم که هویت شیراز بر مراکز خرید مرمرین و تقاطع‌های چند سطحی و اسمان خراش‌ها استوار نیست، بلکه جهانیان به شیراز می‌آیند تا در کوچه باغ‌ها و در پرتو طبیعت به آرامش برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هدیه طبیعت دوستان به بهار با کاشت درخت
  • کاشت بیش از ۳۹۰ هزار اصله درخت در طرح کاشت مردمی درخت
  • کاشت بیش از ۳۹۰ هزار اصله درخت در طرح مردمی
  • حیوان تنبل درختی (Bradypus) بررسی انواع و میزان خواب این حیوانات (+عکس)
  • کشورهای مختلف برای کاشت درخت چه کرده‌اند؟
  • قطع حدود ۴۸ اصله درخت در آزادشهر همزمان با فصل درختکاری
  • درخت کاری یا درخت داری؟
  • استقبال از بهار با کاشت درخت در گنبدکاووس یا قطع درخت در آزادشهر ؟
  • کاشت درخت در صدا و سیمای استان
  • هویت شیراز همیشه مبتنی بر فضای سبز و طبیعت روح نواز بوده است