Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پروین فراهانی» بانوی کارآفرین اراکی است که در عرصه مشاغل خانگی با تولید میوه خشک ودمنوش میوه‌ای توانسته ضمن درآمدزایی برای خانواده فرصت شغلی ۳۰ نفر دیگر را فراهم سازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص یکی از راهکارهای تحقق سیاست های «اقتصاد مقاومتی» است که با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از این‌رو در بند اول سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر واگذاری امور به مردم تاکید شده است.

کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال‌های خُرد و متوسط به ویژه برای بیکاران دارای مهارتی است که به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند.

امروزه کسب و کارهای خانگی از جمله راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به شمار رفته و از بخش‌های حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند.

کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه‌اندازی کسب و کار برای جوانان است. چراکه راه‌اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است. بیشتر افراد وقتی صحبت از راه‌اندازی یک کسب و کار به میان می‌آید به دنبال تامین مالی و سرمایه اولیه هستند و اغلب به دلیل نداشتن سرمایه فراوان اولیه، ایده‌های خود را به آرزو تبدیل می‌کنند. در حالیکه این یک واقعیت است که تمام کسب و کارهایی که اطراف ما شکل گرفته‌اند، سرمایه‌های اولیه میلیونی و میلیاردی نداشته‌اند.

باتوجه به اینکه بهترین و شاید کارآمدترین اقدام پسندیده برای کاهش نرخ بیکاری خوداشتغالی در منازل است مسئولان بایستی نسبت به تقویت مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات به متقاضیان توجه داشته باشند و بدانند که تقویت مشاغل خانگی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است.

کسب و کارهای خانگی در زمره کارگاه‌های زودبازده قرار می‌‌گیرند که به طور معمول این عنوان برای فعالیت های تولیدی و اقتصادی در محل سکونت یا محل مسکونی مطرح می شود.

«پروین فراهانی» از جمله زنان کارآفرین اراکی است که در عرصه مشاغل خانگی با تولید میوه خشک ودمنوش میوه‌ای توانسته است برای خانواده درآمدزایی داشته باشد و سهم خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

فواید چای سیب؛ جرقه‌ای برای آغاز کارآفرینی

فراهانی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با اشاره به فعالیت خود در این عرصه و موفقیت‌هایش گفت: اولین کارگاه میوه خشک‌کن را در سطح استان مرکزی راه‌اندازی کردم و اکنون حدود دو سالی می‌شود که به طور حرفه‌ای در این عرصه فعالیت دارم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه تحصیلاتش در مقطع دبیرستان و رشته علوم تجربی است، ادامه داد: با توجه به اینکه اجداد مادری ام در منطقه فراهان طبیب بودند علاقه خاصی به رشته تجربی پیدا کردم از این رو در مقطع دبیرستان در این رشته تحصیلاتم را به پایان رساندم.

فراهانی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد وارد فعالیت در این عرصه شوم این بود که همیشه تمایل به مصرف خوراکی‌ها و تنقلات ارگانیک و سالم داشتم. باتوجه به اطلاعاتی که پیرامون گیاهان دارویی دارم، از گذشته چنانچه برای خود و خانواده‌ام کسالتی ایجاد می شد، سعی می کردم از طب سنتی برای درمان بهره بگیرم.

وی بیان کرد: حدود ۶ سال پیش یک روز همسرم مقداری چای سیب به منزل آورد و از فواید بسیار این چای برایم گفت. با دم کردن دمنوش سیب و پی بردن به اثرات درمانی آن، پیگیری نحوه تهیه و تولید چای سیب برآمدم تا آن را جایگزین چای سیاه مصرفی در منزل‌مان کنم.

استقبال ویژه مشتریان از چای سیب

این بانوی کارآفرین بیان کرد: از ابتدای سال گذشته به توصیه دوستان و آشنایان سعی کردم با کمترین امکانات نظیر خردکن‌های دستی و دستگاه کوچکی که برای میوه خشک کردن داشتم، ساعاتی از شبانه روز را به تولید چای سیب بپردازم و خوشبختانه تولید این محصول هم با استقبال خوبی مواجه شد.

فراهانی با اشاره به سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومانی خود برای آغاز فعالیش اظهار کرد: پاییز ۹۵ باتوجه به تقاضای مشتریان و علاقه‌ای که به این کار داشتم‌، یک دستگاه خشک کن با ظرفیت ۱۴ کیلو میوه خریداری و در کنار تولید دمنوش میوه‌ای به و سیب، میوه‌های دیگری را هم خشک کردم.

وی ادامه داد: در حین کار، با شرکت در جشنواره ها، خیریه ها و نمایشگاه ها به معرفی محصولاتم پرداختم. اوایل سال ۹۶ دستگاه خشک کن با ظرفیت ۱۵۰ کیلو و خردکن برقی تهیه کردم و در حال حاضر با این دستگاهها و کارگاه کوچکی که در پارکینگ منزل ایجاد کرده‌ام مشغول فعالیت هستم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه توسعه این کار کمک بزرگی به باغداران استان ‌می کند، گفت: سالیانه بسیاری از میوه ها در باغات استان از بین می‌رود و در نتیجه باغداران خسارات فراوانی را متحمل می شوند. در حالیکه خشک کردن میوه‌جات در حجم بالا و فروش آن در فصول دیگر، ضمن ایجاد درآمد می‌تواند در بحث اشتغالزایی نیز اثرگذار باشد و از سوی دیگر خسارات باغداران را به حداقل رساند.

فراهانی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه کمک مالی و تسهیلاتی از طرف دولت دریافت نکرده است، اظهار کرد: نداشتن منابع مالی برای تهیه میوه با قیمت مناسب و کیفیت عالی، نداشتن مجوز و پروانه بهداشت برای پخش محصول در فروشگاه‌ها، محدود بودن امکانات و تجهیزات کارگاهی و همچنین نداشتن محیطی مستقل برای راه‌اندازی کارگاه از جمله موانع پیش رو برای فعالیت در این عرصه است.

وی با اشاره به برنامه های آتی خود گفت: امید است پس از گرفتن برند و مجوز لازم، مکان مورد تائید علوم پزشکی را تهیه و بتوانم فعالیتم را توسعه بدهم تا ضمن کمک به باغداران فرصت‌های شغلی بیشتری را برای متقاضیان ایجاد کنم.

سخت‌گیری مسئولان سازمان غذا و دارو در صدور مجوز مشاغل خانگی/ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر 

این بانوی کارآفرین با اشاره به سخت‌گیری مسئولان سازمان غذا و دارو بیان کرد: به دلیل عدم توان برای آماده سازی مکانی مورد تائید این سازمان، هنوز موفق به اخذ مجوز نشده ام و نداشتن کد بهداشتی باعث شده که نتوانم محصولاتم را در هایپرمارکت‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌ها توزیع کنم.

فراهانی با اشاره به اینکه در این کارگاه خانگی برای ۱۰ نفر به شکل مستقیم و برای ۲۰ نفر به شکل غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است، گفت: محصولات تولیدی خود را در شهرستان‌های استان مرکزی و دیگر استان‌های همجوار و حتی خارج از کشور به فروش می‌رسانم. از مسئولان تقاضا دارم که حمایت‌های لازم را برای صدور مجوز و پروانه بهداشت داشته باشند تا بتوانم با توسعه کارگاه در بحث رشد اقتصادی کشور سهیم باشم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند

تین نیوز

رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه جهش تولید و رونق حمل ونقل دریایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، گفت: پسکرانه بنادر از ظرفیت ویژه ای در راستای توسعه فعالیت های صنعتی و تولیدی برخوردار، هستند.
 به گزارش تین نیوز به نقل از  اقتصادسرآمد، رضا رستمی در مورد تحقق شعار سال 1403 مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و نقش مردم و فعالان اقتصادی در توسعه اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: جهش تولید با حمل ونقل به ویژه حمل ونقل دریایی، ارتباط مستقیم دارد و توسعه صادرات غیرنفتی با توسعه فعالیت های صنعتی و تولیدی و پویایی حمل ونقل دریایی رقم می خورد.
وی افزود: اقتصاد ایران ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد.
رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور دو مسئله بسیار مهم برای اقتصاد کشور هستند، عنوان کرد: باید از ظرفیت مردم و بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این موارد استفاده کنیم و موجبات رونق اقتصاد کشور را فراهم کنیم.
رستمی با اشاره به اینکه در بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد با ترافیک کشتی روبرو هستیم، گفت: این مسئله حاکی از وجود بار در بنادر کشور است وبنابراین باید در پسکرانه بنادر در راستای ساخت سیلو، انبار، فعالیت های تولیدی و صنعتی نگاه ویژه داشته باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت مردم در این مسیر استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اراضی پشتیبانی بنادر و ظرفیت های دریایی و بندری کشور باید با ایجاد ثبات و اطمینان در اقتصاد کشور، شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در پسکرانه بنادر باشیم و مردم و فعالان اقتصادی را در این مقوله دخیل کنیم.
رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه با مشارکت مردم و بخش خصوصی می توانیم شاهد رونق حمل ونقل کشور در بخش های مختلف دریایی، ریلی، جاده ای و…باشیم، گفت: باید مانع از ایجاد قوانین و مقررات خلق الساعه شد و این اطمینان را به بخش خصوصی داد که می تواند در حوزه فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش صنعتی و تولیدی در پسکرانه بنادر ورود کند.
رستمی خاطر نشان کرد: با ایجاد ثبات و اطمینان، مانع از تزلزل در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی خواهیم شد و با پیوند تولید و حمل ونقل می توانیم زمینه ساز رونق اقتصاد ایران و اشتغال آفرینی، شویم.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • ساماندهی وضعیت بازارچه‌های مشاغل خانگی در قم
  • پرداخت حدود ۵۳ میلیارد ریال وام تسهیلات مشاغل خانگی حوزه فرهنگ و هنر نیشابور
  • تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال‌زایی استان همدان در سال ۱۴۰۲
  • دستگاه قضایی پیشران حمایت از تولید و اشتغال در استان تهران است
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند
  • آزادسازی ۹۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران
  • استفاده از ظرفیت های مردمی در پروژه های اشتغال زایی با همت بنیاد برکت در سال جهش تولید با مشارکت مردم