Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارها نشان می دهد: 20 درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند مبتلا به اضطراب، وسواس و افسردگی، ۷۰ درصد دارای شخصیت خودشیفته و فقط 10 درصد آنها نیازمند عمل جراحی زیبایی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ چند سالی است که زیبایی بینی در بین جوانان ما چنان رواج یافته است که هنگامی در بازار راه می رویم به ندرت می توان در هر چند قدم به مردمی برخورد نکنیم که بر بینی خود چسپ بعد از عمل جراحی نزده باشد و یا اینکه این عضو دست کاری شده شکل سربالایی به خود نگرفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هزینه های هنگفت و بالای عمل های زیبایی آنچنان در جامعه ما اوج گرفته است و هر روز هم این سیر صعودی رو به پیشرفت است که باید آن را به یک سونامی دردناک تشیبه نمود که در حال ویران کردن زیر ساخت های یک فرهنگ متمدن و ریشه یافته در جامعه ای است که این روزها به کسالت افتاده است.

 

جراحی‌های زیبایی در کشورمان روبه افزایش است و حالا به تبی همه‌گیر بدل شده است، تبی که گویا عقب ماندن از آن به منزله عقب ماندن از قافله روشنفکری و به‌روز بودن است.  عمل‌های جراحی زیبایی دیگر سن و سال نمی‌شناسد و به گفته منابع رسمی کشور سن عمل‌های جراحی زیبایی در ایران به 15 سال هم رسیده است.

 

تا چند سال پیش علاقه جوانان به زیبا بودن علت افزایش این عمل‌های پرخطر اعلام شده بود اما حالا گفته می‌شود فشارهای اجتماعی، گاهی‌ اوقات افراد را به سوی تیغ جراحان زیبایی سوق می‌دهد. این روزها گفته می‌شود افرادی که خواهان جراحی‌های پیاپی زیبایی هستند از یک اختلال شخصیتی رنج می‌برند اما عده‌ای از کارشناسان نظر مخالفی دارند و می‌گویند جراحی‌های زیبایی در جامعه به یک مد تبدیل شده است.

 

اما آنچه ضروری به نظر می‌رسد کمک و همفکری متخصصان روان‌شناسی، علوم رفتاری، جامعه‌شناسان و مسئولان بهداشتی و درمانی برای رسیدگی به اوضاع جوانان و نوجوانانی است که در تب همه ‌گیر جراحی‌های زیبایی قرار گرفته‌اند.

 

مشکل وقتی ایجاد می‌شود که عمل جراحی زیبایی اوضاع را بهتر نمی‌کند. براساس آمارها درصدی از افراد پس از جراحی زیبایی، از عمل صورت گرفته راضی نیستند و عده‌ای نیز ناچار هستند بار دیگر تحت عمل جراحی پرخطر قرار بگیرند. در این بین کم نیستند افرادی که حتی چهره آنها پس از عمل جراحی بدتر از قبل شده است یا بعد از جراحی افزایش قد برای همیشه دچار معلولیت شده‌اند.

 

ناکافی بودن مهارت برخی پزشکان یا تخصص نداشتن آنها باعث ایجاد عوارضی شده که گاه بیمار را تا مدت‌ها درگیر کرده است. به گفته پزشکان تزریق ژل و بوتاکس که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، از اعمال پر ریسک محسوب می‌شود. اگر چه در این عمل، فرد خودش را به تیغ جراح نمی‌سپارد اما ممکن است حساسیت به مواد تزریقی یا مهارت نداشتن پزشک هنگام تزریق، مشکلات غیرقابل جبرانی از جمله فلج شدن عضلات صورت یا افتادگی پلک را به همراه داشته باشد.

 

محسن بهمنی‌کشکولی مسئول گروه‌های تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در بیست و هفتمین کنگره سالیانه چشم‌پزشکی ایران در این باره می‌گوید: بسیاری از مراجعه‌کنندگان نمی‌دانند هر گونه عمل جراحی و غیرجراحی در نواحی میانی و فوقانی صورت، روی چشم و ارگان‌های چشم دخالت دارد.

 

کشکولی افزود: جراحی‌های زیبایی در ناحیه پلک، ابرو، گونه و پیشانی می‌تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. خشکی چشم، اشک ریزش، تغییر غیرطبیعی محل پلک‌ها، باز ماندن پلک، تغییر در حالت مژه‌ها، دوبینی، کاهش دید و... از جمله عوارض ناشی از جراحی‌‌های زیبایی پلک و تزریق ژل یا بوتاکس در این نواحی است.

 

وی ادامه داد: تزریق بوتاکس می‌تواند عوارضی را روی چشم و بینایی فرد ایجاد کند که این عوارض با از بین رفتن اثر بوتاکس و پس از مدتی رفع می‌شود اما عوارض ژل‌های غیراستانداردی که گاها شاهد استفاده از آنها توسط برخی پزشکان نامتخصص هستیم، ماندگار است و می‌تواند مشکلات غیرقابل جبرانی را برای فرد ایجاد کند.

 

براساس یک پژوهش انجام شده در سال‌های اخیر در کشورمان، نظرسنجی‌ها نشان داده بیشترین‌ انگیزه زنان برای جراحی زیبایی، کسب زیبایی بیشتر، جلب توجه دیگران، کسب موفقیت‌های اجتماعی، رضایت دوستان و سایر موارد بوده است.

 

براساس آمارها؛ میزان عمل جراحی زیبایی در ایران از سال 84 سیری صعودی یافته و در سال‌های اخیر، سن افرادی که خود را برای جراحی‌های زیبایی به تیغ جراحی می‌سپارند، به 15 سال رسیده است. این در حالی است که بسیاری از پزشکان معتقدند عمل جراحی زیبایی زیر 18سال ممنوع است چراکه این افراد هنوز به بلوغ جسمی و فکری نرسیده‌اند و علاوه ‌بر اینکه رشد اسکلت صورت آنها پایان نیافته، ممکن است تصمیمات عجولانه و دور از منطقی بگیرند.

 

آمارهای جهانی نشان می‌دهد آمریکا در صدر جراحی‌های زیبایی قرار دارد و بعد از آن کشور کره بیشترین جراحی زیبایی پلک را به خود اختصاص داده است به ‌طوری که از هر پنج زن یک نفر زیر تیغ جراحی رفته است. براساس برخی آمار غیررسمی، تعداد جراحی‌های زیبایی در ایران هفت برابر اروپاست. برخی آمار غیررسمی دیگر نیز ایران را در ردیف دوم یا سوم از نظر جراحی‌های زیبایی معرفی می‌کند اما آنچه اهمیت دارد این است که هیچ آمار رسمی در این زمینه در کشور ما وجود ندارد.

 

بررسی که در کشورهای اروپایی و آمریکا صورت گرفته است، نشان می‌دهد حدود 20 درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، مبتلا به اضطراب، وسواس و افسردگی و حدود 70 درصد دارای شخصیت خودشیفته و فقط 10 درصد آنها نیازمند عمل جراحی زیبایی هستند.

 

در ایران متاسفانه هنوز تحقیق درستی در این باره انجام نشده است اما بیشترین آمار جراحی زیبایی مختص جراحی زیبایی بینی است. این جراحی در میان تحصیلکرده‌ها و افراد مرفه فراوان‌تر است اما چند سالی است که طبقات اجتماعی متوسط و پایین هم با وجود هزینه بالای این گونه جراحی‌ها برای این کار اقدام می‌کنند و این موضوع نشان‌دهنده فشار اجتماعی یا مدگرایی است که در جامعه ما ایجاد شده است.

 

 آمار دقیقی نیز از تعداد فوت‌شدگان عمل زیبایی در ایران وجود ندارد و مسئولان بهداشت و پزشکی قانونی با توجه به حساسیت‌های موجود، کمتر در این خصوص اظهارنظر می‌کنند اما آمار غیررسمی گویای آن است که سالانه نزدیک به 120 نفر قربانی عمل‌های جراحی زیبایی می‌شوند.

 

به هر حال؛ جراحی صورت و بینی یکی از پدیده های رو به عادی شدن جامعه ای است که هر ساله ضمن هزینه های هنگفت از جیب افراد با طبقه های مختلف، موجب پایین آمدن سطح اعتماد بنفس در بین مردمانی است که به چهره خدادادی خود راضی نیستند و صورت خود را به تیغ جراحانی می سپارند که در آینده مبهم و نامعلوم زمینه ساز روان پریشی را برای اینگونه افراد پدید می اورند.

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۱۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدامیرمحسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، گفت: همایش سالیانه جامعه اورولوژی، فرصت مغتنم برای گردهمایی همکاران با آشنایی با تازه‌های رشته اورولوژی و تبادل تجربیات است.

وی افزود: برای مراقبت از کلیه‌ها و دستگاه ادراری، دو رشته مهم نفرولوژی و اورولوژی را داریم که اهمیت رشته اورولوژی در بحث مراقبت و درمان، بیشتر خودنمایی می‌کند.

ضیایی ادامه داد: بیماری‌های کلیوی، مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری و…، همگی تحت الشعاع رشته اورولوژی است.

وی تاکید کرد: اورولوژی جزو رشته‌های پیشرو بوده که وابسته به دستگاه است.

رئیس جامعه اورولوژی ایران افزود: در سطح منطقه، جزو بهترین ارائه دهندگان خدمات تشخیصی و درمانی بیماری‌های اورولوژی هستیم.

ضیایی با اشاره به اهمیت عمل‌های جراحی کم تهاجمی، تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۵ درصد جراحی‌های سنگ کلیه به شکل باز انجام می‌شود.

وی افزود: سنگ‌های ادراری، پروستات، عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان‌های دستگاه ادراری، به ترتیب شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی محسوب می‌شوند.

رئیس جامعه اورولوژی ایران، از افزایش سطح سواد سلامت جامعه به عنوان یکی از دلایل افزایش تشخیص بیماری‌ها نام برد و تاکید کرد: اگر کشور بر روی سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری کند، می‌توان از افزایش بار بیماری‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه، محمدعلی زرگر عضو هیأت جامعه اورولوژی ایران گفت: جامعه اورولوژی هر سال در اردیبهشت ماه یک کنگره برگزار می‌کند که هدف آن، به روزرسانی اطلاعات و معلومات همکاران اورولوژیست است.

وی افزود: پروستات، یکی از بیماری‌های شایع است که دو نوع خوش خیم و بدخیم دارد.

زرگر ادامه داد: جامعه اورولوژی ایران از جایگاه بالایی در دنیا برخوردار است و شاید در بحث دسترسی به دستگاه‌های مورد نیاز با محدودیت مواجه باشیم.

وی از فشارخون و دیابت به عنوان دو عامل نارسایی کلیه نام برد و افزود: نارسایی کلیه یکی از بیماری‌های هزینه ساز است.

رباب مقصودی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیأت مدیره جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: عمل‌های جراحی کم تهاجمی در کشور از رشته اورولوژی شروع شده و خیلی از جراحی‌ها با این روش انجام می‌شود.

وی افزود: با عمل‌های کم تهاجمی برای درمان سنگ کلیه، بیمار می‌تواند خیلی سریع به شرایط عادی باز گردد.

مقصودی ادامه داد: یکی از معضلات خانم‌ها در سنین بالا، عارضه بی اختیاری ادراری است که اقدامات درمانی در کشور برای این عارضه به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: جراحی کم تهاجمی، فیلد زیادی از بیماری‌های اورولوژی را در بر می‌گیرد.

محمدهادی رادفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: ایران، یکی از دو کشور برتر رشته اورولوژی در منطقه است.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفته‌ترین اعمال جراحی رشته اورولوژی در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود.

رادفر گفت: جامعه اورولوژی ایران در انجمن جهانی این رشته بسیار فعال است.

بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران، در روز‌های ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • جراحی زیبایی کامران نجف‌زاده؛ از عمل بینی تا کاشت مو!
  • عجیب ترین سفارش ها برای عمل های زیبایی؛ از گوش برجسته تا بینی زین اسبی
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • تخصص زیبایی در پزشکی به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • تخصص زیبایی در پزشکی باید به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم