Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-05-01@18:03:38 GMT

یوزپلنگ ایرانی در دو قدمی پیوستن به تاریخ

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۲۷۶۵

طبق گفته حسن اکبری، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در سال جاری فقط 2 قلاده یوز نر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر مشاهده شده است. تلاش برای تکثیر این گونه در شرایط نیمه طبیعی هم به دلیل محدودیت مالی مسکوت مانده و با کمال تاسف فقط نظاره گر نابودی تدریجی آن هستیم. این مقاله ما را با اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری درباره حفظ یوزپلنگ ایرانی و روز جهانی حیات وحش آشنا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از تسنیم (گربه های بزرگ، شکارچیانی در معرض تهدید) این شعار جهانی روز حیات وحش است و بی تردید مهم ترین مصداق این شعار، یوزپلنگ ایران است. احتمالاً امسال آخرین سالی است که روز جهانی حیات وحش (دوازدهم اسفند مصادف با سوم مارس) هنوز در استان یزد یوزپلنگ زندگی می کند. بی شک یوزپلنگ بحرانی ترین گربه سان دنیا از نظر تعداد و جمعیت است و نزدیک ترین گربه سان رو به انقراض است. یوزپلنگ ایرانی به عنوان سریعترین موجود زنده روی زمین و یکی از شگفت انگیزترین گوشتخواران دنیا بوده و نقش مهمی در چرخه های زیستی طبیعت به عنوان یک طعمه خوار بزرگ بازی می کند. انقراض آن زنگ خطری برای نابودی سایر گونه های جانوری و پیامد آن دشوار شدن شرایط برای زندگی انسان در این سرزمین است. هر شهروند که این زنگ خطر را بشنود و تصمیم بگیرد کمکی به حفظ حیات وحش این سرزمین بکند، حتماً می تواند و حتماً کاری از او ساخته است. خواه تصمیم گیر عرصه سیاست و یا مدیر کشور باشد خواه کارخانه دار و معدن کار و خواه کارمند یا مغازه دار، چرا که هر شهروندی می تواند با صرفه جویی در مصرف، تولید زباله کمتر، رعایت سرعت مجاز و پیشگیری از تصادف جاده ای به حفظ زیستگاه های یوزپلنگ کمک کند. استان یزد میزبان 7 عضو از 8 گربه سان وحشی ایران است: پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گربه جنگلی، گربه وحشی، گربه شنی و گربه پالاس. امید است که امسال به بهانه روز جهانی حیات وحش و در آستانه نوروز 97، مردم این سرزمین در شیوه رفتار خود با طبیعت، خانه تکانی اساسی داشته باشند وگرنه فقط یوز نیست که پرونده حیاتش بسته می شود بلکه بقیه گربه سانان و گونه های برجسته حیات وحش و شاید تمام موهبت های زیبای الهی را که از گذشتگان به ارث برده ایم از دست داده و به خاطر امانت نداری مورد لعن و نفرین فرزندانمان قرار می گیریم. این مقاله در بخش جدیدترین اخبار گردشگری در رابطه با حفظ یوزپلنگ ایرانی می باشد.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۲۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست

استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: ۱۰ اردیبهشت ماه نشانه‌ حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی خلیج فارس اظهار داشت: روز خلیج فارس یادآور یکی از مجموعه فتوحات گسترده ملت ایران در طول تاریخ است.

وی با تأکید بر اینکه روز خلیج فارس و اخراج پرتغالی‌ها از این منطقه درست مثل روزهایی که مغول‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از ایرانیان شکست خوردند بزرگ و مهم است افزود: فتح خلیج فارس به‌دست دلاوران ایرانی در سال 1622 میلادی مثل فتح خرمشهر است و اهمیت زیادی دارد.

استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: این روز نشانه‌ حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است و امروز ما وظیفه مهمی را برای دفاع از نام، محیط زیست و مردمان ساکن در این منطقه به‌عهده داریم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما زنده نگه‌داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ نشانه‌هایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.

دوستی گفت: روز 10 اردیبهشت ماه که روز فتح جزیره هرمز و حاکمیت ایرانیان بر تمام خلیج فارس است بهانه‌ای است که ما به این فرهنگ بپردازیم و یاد و نام خلیج همیشه فارس را زنده نگه‌داریم.

انتهای پیام/864+

دیگر خبرها

  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تاریخ‌سازی افغانستان با یک ایرانی
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست