Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-19@10:52:19 GMT

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر فرش و گلاب

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۴۶۸۵

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر فرش و گلاب

ساعت 24-کاشان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است. اگر هنوز کاشان را ندیده‌اید، وقتش رسیده برای سفر به شهر گل و گلاب برنامه‌ریزی کنید.

کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. تپه‌های سیلک که از اولین تمدن‌های دنیا به‌شمار می‌رود، در این محدوده قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت این شهر بالای ۳۰۰ هزار نفر است. بیشترین جمعیت شهر را کاشی‌ها تشکیل می‌دهند و زبان آن‌ها فارسی با گویش کاشانی است.

با قدم زدن در خانه‌های تاریخی کاشان، در معماری چشم‌نواز آن‌ها غرق می‌شوید و در خیال خود تکه‌های تاریخ را کنار هم می‌چینید. شاید بی‌دلیل نیست که فرش کاشان این همه رنگ و طرح دلپذیر دارد. چشم زیبایی‌ها را می‌بیند و دل و دست آن را بازتاب می‌دهد.

عرقیات گیاهی بخش دیگری از جذابیت کاشان است که گل سرسبد آن گلاب است. مراسم گلاب‌گیری گردشگران زیادی را از داخل و خارج به کاشان می‌کشاند. پیش از سفر به کاشان با هزینه‌ی هتل و رستوران، و همچنین فهرستی از دیدنی‌های آن آشنا شوید.

آب و هوای کاشان

کاشان هوای گرم و بیابانی دارد. میانگین دمای بالا حدود ۲۶ درجه و میانگین کم‌ترین دما حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. 

اطلاعات ضروری کاشان

کد کاشان: ۰۳۱

فاصله از تهران: ۲۴۷ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۲ و نیم ساعت

مسیر سفر زمینی از تهران به کاشان بسیار سرراست است. کافی است اتوبان تهران-قم را تا کاشان ادامه بدهید.

اگر مایل باشید با اتوبوس به کاشان سفر کنید، می‌توانید از پایانه جنوب به مقصد پایانه کاشان در میدان شهید زجاجی اتوبوس سوار شوید. قیمتی که برای خرید بلیت می‌پردازید، ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان است.

قطار کاشان از میدان راه‌آهن تهران حرکت می‌کند. قیمت بلیت قطار تهران به کاشان حدود ۱۸ تا ۲۷ هزار تومان است.


 

هزینه‌های سفر به کاشان

بیشتر اقامتگاه‌های کاشان، خانه‌های تاریخی بازسازی‌شده‌ای هستند که کاملا حال و هوای سنتی دارند. کاشان تعداد زیادی هم هتل و هتل‌ آپارتمان دارد که باتوجه به بودجه‌ی سفر و سلیقه‌ای که دارید، از میان آن‌ها انتخاب می‌کنید.

هتل‌های لوکس

هتل سرای عامری‌ها که خانه‌ای تاریخی و بازسازی‌ شده است و هتل نگارستان، گزینه‌های لوکس کاشان به‌شمار می‌روند. هزینه‌ی یک شب اقامت به ترتیب ۲۶۰ و ۱۷۰ هزار تومان برای اتاق یک تخته است.

هتل‌های میان‌رده

گزینه‌های متنوعی پیش روی شما است. با دیدن عکس‌ها و خواندن نظر مسافران دیگر درباره‌ی این هتل‌ها، تصمیم‌گیری ساده‌تر می‌شود. هتل سنتی خانه مرشدی، هتل مهینستان راهب، هتل سنتی منوچهری، هتل امیرکبیر،‌ اقامتگاه بوم‌گردی سرای درب باغ،‌ هتل خانه رز و هتل خانه ایرانی گزینه‌های میان‌رده در کاشان هستند. قیمت یک شب اقامت در این هتل‌ها از ۱۸۰ تا ۳۱۸ متفاوت است.

هتل‌های ارزان

اگر بودجه‌ی محدودی دارید، گزینه‌های ارزان‌تری هم وجود دارد. هتل آپارتمان گلشن، هتل خانه نقلی، هتل سیاح، هتل آپارتمان شیرین، هتل خانه احسان، هتل سنتی نگین، هتل مریم، هتل ‌آپارتمان کوثر، هتل آپارتمان نایب، هتل خانه سنتی کمال‌الملک، هتل خانه دوست و هتل خانه تاریخی عادل یا مروارید هزینه‌ی اقامت مناسب‌تری دریافت می‌کنند و حدود ۶۵ هزار تومان کمترین آن است.

هزینه‌ی خورد و خوراک در کاشان

غذاخوری‌های کاشان قیمت گوناگونی دارند که از حدود ۱۳ تا ۵۰ هزار تومان تغییر می‌کند.

هزینه‌های حمل و نقل در کاشان

اگر بدون ماشین شخصی به کاشان سفر کنید، برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری شهر می‌توانید اتوبوس واحد سوار شوید که به بیشتر محله‌ها سرویس می‌دهد. همچنین مانند همه‌ی شهرها تاکسی گردشی و تاکسی دربست شما را به مقصد مورد نظر می‌رسانند. از سامانه‌ی تاکسی ۱۸۱۰ هم می‌توانید بهره ببرید. کاشان مترو ندارد.

دیدنی‌های کاشان

در کاشان دیدنی‌های  معماری و تاریخی فراوان است. چند خانه‌ی تاریخی بسیار تماشایی دارد که سر زدن به هر کدام می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.

خانه‌ طباطبایی‌ها، خانه‌ بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه‌ منوچهری‌ها، خانه تاریخی احسان، خانه آل یاسین و خانه‌ی تاریخی بهی از جمله این بناهای تماشایی هستند.

همچنین از مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ، حمام سلطان امیراحمد،‌ بقعه‌ی خواجه تاج‌الدین، مسجد جامع کاشان، باغ و حمام فین معروف کاشان و تپه‌های باستانی سیلک بازدید کنید.
 

موزه‌ی ملی کاشان و بازار تاریخی کاشان نزدیک هم هستند و هر دو بسیار دیدنی. آرامگاه سهراب سپهری با این که کمی از شهر دور است، دوستداران فرهنگ و ادبیات را به سوی خود می‌کشاند.

فصل اردیبهشت و خرداد گلاب‌گیری در کاشان و قمصر و باغ‌های اطراف آن برپا است. مراسم قالی‌شویان در مهرماه یکی دیگر از جاذبه‌های کاشان به‌شمار می‌رود.

برای ورود به بیشتر خانه‌های تاریخی و بناهای قدیمی باید مبلغی به عنوان ورودی بپردازید که البته رقم بالایی نیست.

بازار و مرکزخریدهای کاشان

کاشان هم مانند بیشتر شهرهای ایران، بازار سنتی دارد که از قدیم محل داد و ستد بوده است. در بازار قدیمی و تاریخی کاشان می‌توانید عرقیات و فرش را در مغازه‌های قدیمی آن پیدا کنید و بخرید.

در گوشه و کنار بازار می‌توانید دار قالی ببینید. این راسته‌ها معماری دیدنی و جذابی دارند.

بازار صفویه، مجتمع تجاری سبز، مرکز خرید شفق و مرکز خرید سپید،‌ از مرکزهای جدید شهر برای گشت و گذار و خرید هستند.

رستوران‌های کاشان

رستوران خانه منوچهری‌، رستوران خانه نگین، رستوران خانه نقلی، رستوران شاندیز، رستوران رز، ‌رستوران انار، رستوران یاقوت، رستوران تالار آینه، رستوران خاتون، باغ مظفر،‌ سفره‌خانه سنتی خانه عباسیان، ستاره طلایی، نایب و سفره‌خانه سنتی مظفری معروف‌ترین غذاخوری‌های کاشان هستند.

فست‌فود خانه برگر،‌ پیتزا پیتزا،‌ کافی‌شاپ فست‌فود پدربزرگ، پدرخوب، فست‌فود ویدکا، پیتزا دولوپی، پیتزا دارکوب و پیتزا متری سی تا گزینه‌های خوبی برای پیتزا، برگر و ساندویچ هستند.

برای میل کردن صبحانه می‌توانید به رستوران هتل‌ها ازجمله خانه‌ی عامری‌ها سر بزنید. کافه شازده که درواقع یک ماشین سیار با قهوه‌های عالی است،‌ کافه‌ی خانه عامری‌ها، کافی‌شاپ کاشان، شربت خانه‌ی سنتی امین‌الدوله و کافه دال هم گزینه‌هایی برای شربت و چای و رفع خستگی محسوب می‌شوند.

سوغات کاشان

عرقیات گیاهی که گل سر سبد آن‌ها گلاب است، یکی از هیجان‌انگیزترین سوغاتی‌های کاشان است. باقلوای لذیذ کاشان، کلوچه سنتی، شیرینی حاجی بادومی، پشمک و قطاب از خوشمزه‌های کاشان هستند.

اما آوازه‌ی فرش کاشان را همه شنیده‌اند. فرش،‌ گلیم، شعربافی، سفال، کاشی و گیوه از صنایع دستی ارزشمند کاشان هستند که می‌توانید در سفر تهیه کنید.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب ۲ تلاش کنند

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس بر لزوم پیگیری جدی طرح شرب اصفهان یا گلاب ۲ تاکید کرد و گفت: منتخبان مردم باید همه انرژی خود را برای احیای طرح بهشت‌آباد بگذارند که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده است.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اقتصاد مردم و رفع تحریم‌ها را از جمله اولویت‌های مجلس دوازدهم دانست و اظهار کرد: منتخبان مردم باید ارتباط خود را با مردم بیشتر کنند و خواسته‌های آن‌ها را در نظر داشته باشند و خواسته‌های بحق مردم را به حاکمیت منتقل کنند.

وی افزود: ممکن است گروه خاصی به بعضی از نمایندگان رأی داده باشند، اما آن‌ها باید در نظر داشته باشند که نماینده همه گروه‌های جامعه خواهند بود.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت‌های نمایندگان منتخب مردم اصفهان ابراز کرد: هیچ اولویتی بالاتر از مسائل زیست محیطی از جمله آب زاینده رود و آلودگی هوای برای اصفهان مطرح نیست و توصیه می‌شود که تمام نمایندگان استان با وحدت برای حل این مشکلات متمرکز شوند.

منتخبان مردم برای احیای بهشت‌آباد و گلاب ۲ تلاش کنند

وی اضافه کرد: استان اصفهان از دو جهت بسیار آسیب پذیر است یکی اینکه در غرب اصفهان زاینده رود از دست می‌رود و طرح‌های اصلی نیمه تمام که می‌توانند زاینده رود را نجات دهند، تعطیل شده‌اند؛ منتخبان مردم باید همه انرژی خود را برای احیای طرح بهشت آباد بگذارند که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده است.

عابدی بر لزوم پیگیری جدی طرح شرب اصفهان یا گلاب ۲ تاکید کرد و گفت: در خصوص آلودگی هوا باید گفت که اگر امکان انتقال صنایع از اصفهان وجود ندارد می‌توان از توسعه صنایع در غرب و نیز معادن گچ در شرق اصفهان جلوگیری کرد.

وی به کشت درختان تاغ در سجزی در راستای بیابان زدایی در اصفهان اشاره کرد و افزود: این درختان مانع ورود ریزگردها به فرودگاه می‌شوند اما باید برای جلوگیری از پیشرفت کویر برنامه استانی مدون شود و همین موضوع نیز می‌تواند از اولویت‌های منتخبان مردم اصفهان در مجلس باشد.

اهمیت فعالیت در کمیسیون‌های کشاورزی، صنایع و انرژی برای اصفهان

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود منتخبان مجلس یازدهم به کمیسیون‌های مجلس ابراز کرد: آن نمایندگانی که دل در گرو زاینده رود دارند به کمیسیون کشاورزی بروند و از ورود به کمیسیون‌های لوکس و بی ارتباط با مسائل زیست محیطی اصفهان اجتناب کنند.

وی همچنین کمیسیون‌های انرژی و صنایع را از جمله کمیسیون‌هایی دانست که لازم است منتخبان مردم اصفهان به آنها ورود کنند و گفت: نمایندگان مردم لازم است در مباحث مربوط به اقتصاد کلان و آزادی‌های اجتماعی بیشتر دقت کنند تا با ایجاد برخی طرح‌ها موجبات دلخوری مردم و فاصله گرفتن آنها از حاکمیت را فراهم نکنند و تلاش کنند پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت باشند.

کد خبر 735554

دیگر خبرها

  • خانه‌های خاص تاریخی را در کاشان ببینید/به سهراب سر بزنید
  • «فورگ» روستایی با بافت سنتی منحصر به فرد در خراسان جنوبی
  • معرفی خانه های تاریخی ملاباشی و مشیر الملک
  • «نطنز» باغ‌شهری در میانه راه کاشان به اصفهان
  • منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب ۲ تلاش کنند
  • واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره در فضای مجازی
  • واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره از این مجموعه در فضای مجازی
  • شهرستان کاشان، آماده میزبانی از میهمانان نوروزی
  • تابلو‌های راهنمای گردشگر در بافت تاریخی یزد نونوار شد
  • تربت حیدریه، دیار سرا و کاروانسرا