Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@10:40:28 GMT

تایید آسیب آفت‌کش‌ها بر زنبورها

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۵۴۳۳

تایید آسیب آفت‌کش‌ها بر زنبورها

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
محققان و دانشمندان اتحادیه اروپا تایید کردند که طبقه‌ای از آفت‌کش‌ها به نام نیکوتینویدها حیات زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل را به خطر می‌اندازند.

به گزارش ایرنا، این گفته محققان اتحادیه اروپا در واقع نتیجه یک تحقیق جامع است که در آن هزار و 500 مطالعه در زمینه تاثیر نیکوتینویدها (neonicotinoids) بر حیات زنبورها آنالیز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این آنالیز بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر استفاده از نیکوتینویدها را تایید می‌کند.

جمعیت زنبورها در جهان در حال کاهش است و محققان علت آن را نمی‌دانند و دقیقا مطمئن نیستند که چگونه می‌توانند جلوی این روند را بگیرند.

اما مدارک بیشتر و بیشتری در حال افزایش است که کاهش جمعیت زنبورها به استفاده از نیکوتینویدها ارتباط دارد. نیکوتینویدها پرطرفدارترین طبقه آفت‌کش‌هایی هستند که در جهان استفاده می‌شوند.

از نیکوتینویدها همچنین برای پوشش دانه‌ها به منظور محافظت از آنها در هنگام کاشت استفاده می‌شود. زمانی که دانه جوانه می‌زند، آفت‌کش در تمام گیاه گسترش می‌یابد تا از آن در برابر آفت‌ها محافظت کند. اما این ماده همچنین به گرده و شهد گیاه که توسط گرده‌افشان‌ها به ویژه زنبور جذب می‌شوند نیز گسترش می‌یابد.

بسیاری از مطالعات نیکوتینویدها را به اختلال فروپاشی کلونی زنبور عسل (CCD) و کاهش جمعیت پرنده‌ها به دلیل کاهش جمعیت حشرات ارتباط داده‌اند.

تولیدکنندگان آفت‌کش‌ها با اعتراض نسبت به نتایج این مطالعات، آنها را غیرواقعی و ضد و نقیض عنوان کرده‌اند.

اما محققان اتحادیه اروپا در این گزارش جدید متوجه شدند که بیشتر این آسیب لزوما بطور مستقیم از نکتار و شهد گیاه ناشی نمی‌شود بلکه به صورت دست دوم از طریق آلودگی خاک و آب نیز ایجاد می‌شود.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که این آفت‌کش‌ها در کل اکوسیستم گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث آسیب گسترده‌ای شوند.

محققان تاکید کردند که نتایج این مطالعه به اندازه کافی برای حمایت از ممنوعیت کامل استفاده از آفت‌کش‌ها قانع‌کننده است.

در همین زمینه: جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها با تغییر ژن دستگیری دو نوجوان به اتهام کشتن نیم میلیون زنبور عسل زنگ خطر کاهش جمعیت گونه‌ای از زنبورها بر اثر آفت‌کش‌ عسل‌های جهان مسمومند استفاده از سم زنبور برای حمل دارو به مغز انسان انقراض گونه‌ای زنبور در آمریکا زنبورها قادر به حس میدان الکتریکی در گل‌ها هستند خطر انقراض گونه‌های زنبور و پروانه

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود

ایسنا/قزوین استاندار قزوین گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده شود

محمدمهدی اعلایی شنبه هشتم اردیبهشت در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هرچه سریعتر صورت گیرد، معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

وی بیان کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: «طرح نماد» جزو طرح‌های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش‌آموزان به‌کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

وی با بیان اینکه باید با همگرایی و هم افزایی مشکلات را کاهش داد، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان می تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه‌های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند و لازم است در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان انجمن‌های مختلفی تأسیس شود تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

اعلایی در پایان گفت: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه «یانس‌آباد» است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا