Web Analytics Made Easy - Statcounter

…در طول مدت امداد رسانی که صدها نفر از مردم از استان های همجوار وارد بخش پادنای بزرگ شهرستان سمیرم شدند، کمبود امکانات بخوبی مشهود بود، حتی منطقه از امکانات اولیه درمانی نیز محروم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سمیرم خبر،  خارج از مباحث نظری مربوط به علم مدیریت که آن را به دو نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم می کنند، تردیدی وجود ندارد که بخش اکتسابی آن امری ارادی است که بر اثر تعامل مدیر با رفتارهای سازمانی و کنش و واکنش سازمانی به دست می آید، بویژه وقتی صحبت از مدیریت بحران می شود بیشتر به اهمیت ویژگی های فوق الذکر پی خواهیم برد دارا بودن این خصوصیات و کاربرد آن در عمل باعث اعمال مدیریت فعال می شود و مدیران ما را از کسب تجربه از راه آزمایش و خطا برحذر می دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به خصوص در مدیریت بحران که موضوع آزمایش و خطا هیچ جایگاهی ندارد اما با کمال تأسف در مدیریت بحران کشور و استان گویی روند مدیریتی همچنان در گرو آزمایش و آزمون خطاست و آنچه در سانحه هوایی کوه دنا و منطقه دناکوه سمیرم رخ داد، گوشه ای از نحوه مدیریت بر مبنای آزمایش و خطا را رونمایی کرد.
کسانی که اخبار این سانحه غم انگیز را دنبال می کردند و یا از نزدیک شاهد امداد رسانی بودند از ضعف اطلاعات جغرافیایی و طبیعی مدیران کشوری و استانی حیرت زده بودند.

این ضعف اطلاعاتی در تلفظ صحیح اسامی بخشها و روستاها و آثار طبیعی و جغرافیایی منطقه تا تقسیمات کشوری و فواصل جغرافیایی را در بر می گرفت و همین موضوع باعث می شد که گاهی برای فهم مخاطب در رسانه های نوشتاری از نام بردن اسامی منطقه در کنار نام اصفهان استفاده شود.
این درحالی است که سمیرم بلندترین شهر استان از نظر موقعیت جغرافیایی است و در زمره سه شهر دارای ارتفاع بالا در کشور از سطح دریاست شهری با قدمت چند هزار ساله با آثار باستانی و طبیعت بکر و زیبا همراه با آبشارها و چشمه سارهای زیبا، که سالیانه مقصد هزاران گردشگر داخلی و خارجی بوده و هست.
سرزمینی با مردمانی خونگرم و داری فرهنگ های مختلف بومی، تنوع قومی و عشایری است که هر کدام از این موارد می تواند بهانه رفت و آمد و توجه مسولان کشوری و استانی به منطقه باشد و موجب شناخت کامل جای جای آن شود تا در چنین حوادثی ارتفاعات دنا به بلندی های بیده تعبیر نگردد! مانند آنچه در گزارش مسولان بلند پایه کشوری در رسانه ملی عنوان شد و یا وقتی سخن از بازگشایی جاده پادنا به سی سخت به میان می آید و اشتباهات مکانی مشهودتر می شود.
برخی مسولان عدم توجیه اقتصادی را بهانه اجرایی نکردن آن عنوان نکنند در صورتیکه بیش از چهار دهه است که مردم پادنا و سی سخت، خواستار احداث جاده از طریق گردنه بیژن هستند ولی تا کنون  و همچنان این طرح بین استانی، به طور کامل اجرایی نشده است.
این ضعف اطلاعاتی باعث می شود تا در کوران حوادث این چنینی اطلاعات مسئولان دستمایه طنز رسانه ها و مردم محلی شود. برداشت دیگری که از این نحو اطلاعات مسئولان می شود عدم توجه کافی به این منطقه در سالیان گذشته است هر چند نباید از خدمات نظام و انقلاب اسلامی به مردم این شهرستان غافل بود ولی اطلاق لفظ محرومیت بر آن پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هم توجیه پذیر نیست.
در طول مدت امداد رسانی که صدها نفر از مردم از استان های همجوار وارد بخش پادنای شهرستان سمیرم شدند، کمبود امکانات کاملا مشهود بود. حتی منطقه از امکانات اولیه درمانی نیز محروم بود چه رسد به وجود پزشک متخصص.

شاید پژواک ناله مردمی که برای یک زایمان ساده باید کیلومترها راه طی کنند تا به بیمارستان برسند و یا فریادهای بیمارانی که در شرایط سخت جوی باید خود را به مراکز درمانی سایر شهرها برسانند اکنون به گوش مسئولان برسد.
در مدیریت فعال و غیر منفعل، گوشهای شنوا از گیرایی مدیریتی برخوردارند. امیدواریم این آخرین اتفاق باشد و باعث شود که مدیران و مسئولان به مدیریت خلاق روی آورند. در مدیریت خلاق همه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و در دسترس مدیر قرار می گیرد.

موانع شناسایی می شود و راهکارهای برون رفت سازمان از مشکلات ارایه می شود در این راهکار مدیر منفعل نیست و نیازی ندارد که در روز حادثه دفترچه یادداشت خود را مطالعه کند تا بر اساس اطلاعات لحظه ای و بعضاً نادرست تصمیمات غلط اتخاذ کند.
البته بر کسی پوشیده نیست که در علم مدیریت، امروز حضور فکری مدیر در محدوده تحت امر بر حضور فیزیکی او اولویت دارد، مشروط بر آنکه از پیشرفته ترین روش های مدیریتی در کسب اطلاعات و آگاهی از بخش های مختلف سازمان استفاده کند.
آیا با فراموش شدن این واقعه تاثر انگیز محرومیت مردم منطقه و نیازهای این مردم نیز به فراموشی سپرده خواهد شد؟ روی سخن با مدیران مسئولان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دست اندرکاران کشوری و استانی و محلی است که البته باید منتظر ماند و دید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور

کشاورزیان در جلسه مدیریت بحران تنش آبی شهرستان سمنان گفت : میزان آب دهی چشمه روزیه در سال ۹۸ حدود ۸۰۰ لیتر برثانیه بود، اما امسال به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

کشاورزیان گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد چاه‌های آب شهر سمنان بالای ۵۰ سال قدمت دارند که ضروری است بازسازی و مرمت شوند.

وی ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب در بین شهروندان را ضروری دانست و درباره مناسب سازی شبکه توزیع آب شهر سمنان گفت: این هفته عملیات زون ۶ و ۷ آبرسانی شهر سمنان به منظور تعدیل و مناسب سازی شبه توزیع آب آغاز میشود.

کشاورزیان همچنین درباره برخورد با شهروندان پرمصرف آب هم گفت: جریمه مازاد مصرف یکی از این برخوردهاست و همچنین قرار است با مصوبه‌ کمیته بحران آب استان ، اشتراک آب شهروندانی که بیش از الگوی مصرف از آب استفاده کنند ، قطع موقت شود.

محمد بهرامی فرماندار سمنان هم گفت : ترویج مدیریت مصرف آب در بین مردم از طریق ظرفیت‌های اطلاع رسانی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: هماهنگی دستگاه‌های متولی و اجرایی در حوزه مصرف آب ضروری است و باید نگاه و رویکرد ویژه‌ای در حوزه مدیریت منابع آبی داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • خط و نشان امنا برای قالیباف /ریاست بر مجلس به پایان می رسد؟
  • استفاده از ظرفیت‌های همیاران طبیعت در مدیریت شرایط بحرانی
  • شناسایی ۳۲۰ساختمان در غرب تهران برای پایش تخصصی در بحث ایمنی
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مهدی نصیری: برای نشان دادن بغض خود از مسئولان کشور، به تعفن شاهنشاهی پناه آورده
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • نقش هلال احمر در توسعه اجتماعی ستودنی است
  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور