Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@20:01:11 GMT

ادبیات ناب کلاسیک در ورطه فراموشی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۷۳۳۴

ادبیات ناب کلاسیک در ورطه فراموشی

جای تأسف است که ادبیات اصیل و ارزشمند داستانی ایرانی سالیان درازی است مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و غالب اهالی قلم و اندیشه و عموم مردم با آن بیگانه‌اند.

قدس آنلاین-ادبیات ناب ایران علی‌رغم اینکه بیشتر حول محور شعر و نظم پارسی شکل گرفته است، مملو از داستان‌ها وقصه‌های زیبا و قوام یافته است. ادبیات داستانی که برپایه تجربه‌های ناب انسانی، تلاش برای بازشناخت ساحت هستی، کشف مکنونات درونی انسان و نمایان‌سازی حقایق زندگی شکل یافته است؛ مهم‌ترین و تأثیرگذارترین قالب‌های ادبی و هنری به حساب می‌آید که سابقه بسیار کهن دارد  و در طی قرون متمادی سراسر قلمرو تاریخ  ادبیات ایران را پیموده وآن را وسعت وغنا بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ژانر ادبی از دیرباز درگونه‌های افسانه، قصه، حکایت وداستان آن‌هم در قالب‌های تعلیمی، ‌اخلاقی، مذهبی، عارفانه، صوفیانه، حماسی، اسطوره و... مورد توجه و عنایت ایرانیان بوده است. مردم همواره در بستر قصه‌ها و حکایات به تمامی ‌آمال، آرزوها و رؤیاهای دور یا نزدیک خود جامه عمل می‌پوشانده‌اند. آن‌ها خود را در نقش  قهرمان‌های قصه‌ها می‌دیدند و به مبارزه با  پلیدی‌ها و پلشتی‌ها می‌پرداختند و در عالم تخیل به پیروزی دست می‌یافتند. نثر ادبی همواره درجستجوی تعابیری زیبا از زندگی ودنیا بوده است و در دوران پرفراز و نشیب تاریخ ایران دوام یافته ودر مواقع سخت وبحرانی آنجا که متجاوزان وزورگویان روزگار را بر صاحبان اصلی این دیار سخت کرده بودند، در قالب قصه‌ها وافسانه ظاهر شده و مایه التیام آلام مردم بوده است. قلمرو آثار منثور فارسی مشحون از  نمونه‌های قابل تعمق و موفقی است که از ساختار و اسکلت‌بندی خوبی اند. «جامع الحکایات» عوفی، «لطایف الطوایف» فخرالدین علی صفی، «مقامات حمیدی» حمیدی بلخی، «گلستان» سعدی، «کشف المحجوب» هجویری، «مرصاد العباد» نجم‌الدین رازی، «معارف صوفیه»، «اسکندرنامه» نظامی‌گنجوی، «سمک عیار» فرامرز بن خداداد بن عبدالله کاتب ارجانی، «فرج بعد از شدت» قاضی ابوعلی مُحَسَّن بن علی تنوخی و «حمزه‌نامه» از این قبیل آثار هستند.

در این میان، قصه‌های رمزی  با آثار نویسندگانی چون ابن‌سینا و سهروردی که درآن عرفان وفلسفه با هم درآمیخته شده‌اند شکل می‌گیرند. آثاری مطرحی چون «بدایع الوقایع» زین‌الدین محمود واصفی و «تذکره حزین» شیخ محمدعلی حزینِ لاهیجی نیز درهمین گونه قرار می‌گیرند. در بسیاری از قصه‌ها مانند «لیلی ومجنون»، «یوسف وزلیخا»، «خسرو وشیرین»، «کشف‌المحجوب» و... انواع سازه‌های داستانی چون شخصیت‌سازی، فضاسازی، کشمکش، حادثه، حالت تعلیق، زمان، مکان و تخیل به درستی مورد استفاده قرار گرفته است.

توجه به این مسئله ضروری است که قصه‌ها، افسانه‌ها و حکایات مانند تمامی‌ آثار ادبی به شدت تحت تأثیر اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روزگارخود شکل می‌گرفتند. در غالب افسانه‌ها، دیوها وغول‌های بدطینت، نماد حکمرانان ظالمی ‌بوده‌اند که بر جان ومال مردم تسلط داشتند. قصه‌ها و افسانه‌ها به نوعی تصویرگر جامعه روزگار خود  بودند و تمام زیبایی‌ها و زشتی‌های روزگار خود را مطرح و درشت‌نمایی می‌کردند. بی شک بی توجهی به ادبیات کلاسیک ایرانی لطمات جبران ناپذیری به فرهنگ ما خواهد زد که بزودی شاهد بازتاب آن در بستر اجتماعی و جامعه فرهنگی خواهیم بود.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۷۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

به گزارش قدس آنلاین،‌ آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسنده‌ای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.

«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و  بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر می‌کند.

«وی. وی. گانشانانتان‌» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بی‌برادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود.

«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی می‌شود.

از برندگان قبلی این جایزه ادبی می‌توان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.

دیگر خبرها

  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد