Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به دلیل وقوع جنگ و ناامنی در کشورهای همجوار همانند افغانستان،‌عراق و پاکستان و جاری شدن قوانین بین‌المللی در خصوص پناهندگان، پذیرش مهاجران هموارتر شده و به همین سبب تعداد زیادی نیروی کار خارجی از این کشورها وارد ایران شده‌اند.

در این میان، حضور اتباع خارجی در کشور می‌تواند، تعدادی جویندگان کار را افزایش داده و موجب سلب فرصت‌های شغلی از جویندگان کار ایرانی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آخرین گزارش‌ها، از مجموع 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر جمعیت کل کشور 97.8 درصد ایرانیان و مابقی را اتباع سایر کشورها تشکیل می‌دهند که سهم اتباع کشور افغانستان به 2 درصد و سهم سایر کشورها به 0.1 درصد می‌رسد.

طبق بررسی‌های آماری صورت پذیرفته، 79 درصد جمعیت اتباع خارجی در ایران با سواد و تنها 29 درصد بی سواد هستند.

علاوه بر این، جمعیت اتباع خارجی در کشور در سال 95 برابر با یک میلیون و 654 هزار و 388 نفر است که نسبت به سال 90، 2 درصد کاهش نشان می‌دهد اما سهم شاغلان روندی افزایشی دارد.

بر اساس این گزارش، از مجموع 22 میلیون و 670 هزار نفر شاغل در کشور 97.6 درصد ایرانی و 2.4 درصد تبعه خارجی تشکیل می‌دهند که شامل 538  هزار و 646 نفر هستند.

بنابراین، با مقایسه اطلاعات فعلی با اطلاعات سال 90 می‌توان دید که تعداد شاغلان خارجی در کشور در سال 95، نسبت به سال 90 به میزان 14.5 درصد  افزایش پیدا کرده است.

به بیان دیگر می‌توان گفت که 7.9 درصد شاغلان 15 تا 24 ساله و 2.7 درصد شاغلان 25  تا 29 ساله غیرایرانی هستند و به میزان 28.3 درصد فرصت شغلی از جمعیت 10 تا 29 ساله ایرانی جویای کار سلب شده است.

از مجموع 560 هزار و 40 نفر جمعیت فعال اتباع خارجی تعداد 21 هزار و 394 در کشور بیکار هستند که کمتر از یک درصد سهم کل بیکاران کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به آمارهای موجود تعداد بیکاران خارجی در مقایسه با سال 90 به میزان 42.6 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت 49 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48.55 درصد افزایش داشته است.

 این گزارش با اشاره به اینکه در سال 1402 کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا 5 کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: 95 درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق 5 کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با 78 میلیون دلار، 52.89 درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود 82 درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال 1402 این میزان قهوه وارداتی از سوی 121 شخص و شرکت انجام گرفته است.

شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال 2022 به میزان 45.5 میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال 2022 به میزان 19 صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟