مرتضی رزاقکریمی : مستندسازان با ارائه طرح استاندارد مورد حمایت قرار میگیرند
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۸۰۶۳
به گزارش ایسکانیوز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی رزاقکریمی از دی ماه 1392 به عنوان مشاور عالی مدیرعامل، قائممقام و معاونت فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انتخاب شد و در این مدت به اجرای سیاستهای حمایتی «مرکز» در زمینهی تولید مستند و انیمیشن پرداخت. پس از گذشت چهار سال، در دیماه 1396 همزمان با پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی مبنی بر توجه بیشتر به حوزه انیمیشن و مستند، به عنوان معاون مستند معرفی شد تا این معاونت با تمرکز بر حوزه تولید و عرضه فیلم مستند، شاهد موفقیتهای بیشتری باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به این تغییر، گفتوگویی با مرتضی رزاقکریمی پیرامون سیاستهای تازه مرکز گسترش در زمینهی حمایت از فیلمسازان و تولید آثار مستند داشتهایم که از نظر شما میگذرد:
طی ماههای اخیر، در مرکز گسترش تغییرات ساختاری از جمله تغییر در معاونتهای مرکز گسترش صورت گرفته است. دربارهی این تغییرات بیشتر توضیح دهید.
مرکز گسترش از سالیان دور در زمینهی تولید فیلمهای مستند فعالیت داشت، بعدها تولید فیلمهای داستانی و سینمایی تجربی و فیلمهای اول و دوم هم به مرکز سپرده شد.
در دو دهه گذشته به شکل همزمان فیلم مستند، انیمیشن و داستانی در مرکز تولید میشد. از سه سال قبل مأموریتهای مرکز به تولید مستند و انیمیشن محدود شد اما چارت سازمانی و تعریف مسئولیتها در مرکز طبق روال سابق در سه معاونت «فرهنگی»، «پژوهش و آموزش»، «مالی، اداری و حقوقی» صورت میگرفت که این ساختار با مأموریتهای تازه مرکز همخوانی نداشت. تغییر ساختار از دو سال پیش مطرح بود و سال گذشته قطعی شد، اما عملیاتی شدن آن موکول به فراهم شدن مقدمات و شرایطی مناسب شد.
جشنواره سینماحقیقت یکی از اتفاقاتی است که سال کاری ما را در مرکز مشخص میکند. از ماهها پیش از برگزاری جشنواره با توجه به جلسات آقای طباطبایینژاد با آقای مهندس حیدریان در زمینهی تغییر ساختار مرکز گسترش تصمیمات اتخاذ شده بود، اما همزمان شدن آن با جشنواره سینماحقیقت موجب شد این تصمیم پس از برگزاری جشنواره اعلام شود.
البته یافتن شخص مناسب برای پستهای معاونت انیمیشن و مستند هم مطرح بود و در ساختار تازه میشد به افراد مناسبتر هم فکر کرد که در این حوزه مؤثرتر عمل کنند. پس از جشنواره بنا بر این شد که معاونت تحقیقات و پژوهش نداشته باشیم و ساختار مرکز به سه معاونت امور مالی اداری حقوقی، مستند و انیمیشن تقسیم شود تا بتواند بصورت جدیتر تولیدات انیمیشن و مستند مرکز را ارتقا دهد.
در ادامه با توجه به سابقه امیرمحمد دهستانی در زمینه انیمیشن، ایشان به عنوان معاون انیمیشن و من به عنوان معاون مستند معرفی شدیم.
**با وجود این ساختار تازه روند تولید فیلم مستند هم متفاوت خواهد شد؟
طی سالهای گذشته در مرکز گسترش مستندهایی تولید کردهایم که بعضاً مستندهای موفقی بودند و در جشنوارههای ملی و بینالمللی موفق به کسب جوایزی شدند. تلاش میکنیم با آسیبشناسی گذشته این مسیر را ادامه دهیم و امیدواریم همچنان در جشنوارهها تولیدات مستند مرکز موفق باشند؛ اما در درازمدت تغییراتی محسوس خواهیم داشت و آن تلاش برای حضور در بازارهای بینالمللی است. به این معنا که هدف ما صرفاً جشنواره نخواهد بود. البته در گذشته هم به این شکل نبود که جشنواره هدف ما باشد، اما قصد داریم از این پس از جشنوارهها به عنوان فرصت مناسبی برای ورود به بازارهای بینالمللی بهره ببریم.
البته این به معنای کمرنگ شدن اهمیت جشنواره نیست، چون حضور اثر ما در جشنوارههای بینالمللی میتواند معرف فرهنگ ما به جهانیان باشد؛ اما از این پس جشنواره مقصد ما نیست بلکه معبری است که ما باید از آن عبور و به بازار گسترده مخاطبان راه یابیم.
باید عرض کنم که بازارهای بینالمللی بسیار وسیع هستند، اما این عرصه در اختیار آمریکا است و فضای کمی از آن در اختیار سینمای اروپا و کشورهای آسیایی است. سینمای ایران با توجه به ویژگیهای متفاوتی که نسبت به سینمای جهان دارد و البته وجود همپیمانان فرهنگی اندک، برای ورود به این بازار باید راه سختی را پشت سر بگذارد.
نزدیک به چهار دهه حیات سینمای پس از انقلاب و موفقیتهای بینالمللی آن پایههایی را برای حضور در بازارهای بینالمللی فراهم کرده و اگر تلاش ما برای ورود به بازار هدفمند و جهتدار تنظیم شود، میتوانیم در آیندهای نزدیک سهمی از بازارهای جهانی به خود اختصاص دهیم.
**با توجه به این تغییرات آیا بودجه بخش مستند مرکز گسترش هم افزایش خواهد یافت؟
وقتی معاونتی به نام مستند و انیمیشن تشکیل میشود، انتظاراتی هم در پی دارد و طبیعتاً باید بودجه افزایش یابد، چرا که باید این معاونتها خروجیهای جدیتری داشته باشند. زمانی که از ورود به بازارهای بینالمللی حرف میزنیم نیاز به تولید آثاری است که با استانداردهای روز دنیا انطباق داشته باشند. تولید استاندارد نیازمند بودجه و امکانات استاندارد و فرآیند تولید استاندارد هم هست. ممکن است کار برای برخی از مستندسازان دشوار شود، چرا که اگر در گذشته با ارائه یک طرح تولید اولیه فیلم آغاز میشد، در شرایط تازه باید طرح جامع و کاملی ارائه شود و از فرآیند طرح به فیلمنامه رسید تا از نظر محصول نهایی به یک نتیجه قطعی پیش از تولید برسیم، چون در بازارهای بینالمللی و تولید مشترک چارهای جز این نیست و پخشکنندگان بینالمللی چنین انتظاری از ما دارند. این فرآیند استاندارد نیازمند بودجه مناسب هم هست و نمیتوان در زمانی اندک انتظار ساخت فیلمی استاندارد داشت.
**این دقت بیشتر در پذیرش طرح موجب ایجاد تغییرات در شورای مستند شد؟
معمولاً اعضای شورای مرکز یکساله دعوت میشوند. اعضایی که تا پیش از جشنواره سینماحقیقت در شورا حضور داشتند، به دلیل حضور مفید و مؤثر به مدت دو سال در این سمت باقی ماندند و بدون تغییر ساختار هم قرار بود این تغییرات انجام شود. در این مدت از آقای حقگو با دقت نظر ویژهای که داشتند استفاده کردیم. شیرین نادری هم حضورش در این شورا بسیار مغتنم بود و در ادامه از تجربیات ایشان در حوزه تولیدات بینالمللی مسلماً استفاده خواهیم کرد. دوستان جدید آقایان فارسی و فاروقی هم آثار مستند موفقی ساختهاند و امیدواریم با حضور آنها در کنار مهرداد زاهدیان بتوانیم سیاستهای تازه را اجرایی کنیم.
**آیا اولویتهایی در معاونت مستند به لحاظ موضوعی وجود دارد یا از تمامی موضوعات براساس طرح و کیفیت مدنظر حمایت خواهد شد؟
ما محدودیت موضوعی نداریم اما ترجیح میدهیم موضوعاتی که پیشتر تولید شدهاند، تکرار نشوند و بیشتر به موضوعاتی که کمتر به آنها توجه شده بپردازیم. باید دوستان پیش از ارائه طرح جستجویی در موضوعات تولید شده توسط مرکز داشته باشند و در جریان فیلمهایی که احیاناً بصورت همزمان توسط شبکههای تلویزیونی تولید میشود، قرار بگیرند. البته شیوه روایت و ساختار، شانس تولید فیلم را افزایش میدهد هر چند به شیوه روایت سینمایی و دراماتیک (منظور از درام، درام مستند است) نزدیکتر شود، شانس تولید آن بیشتر خواهد بود. این فیلمها میتواند در سینماهای داخلی هم اکران شود.
چندی پیش شاهد اکران مستند «صفر تا سکو» بودیم که با قواعد حرفهای تولید شده و اکران موفقی هم داشت. شیوه روایت و ساختار آن به زبان سینما نزدیک بود و نمونههایی از این دست امکان بیشتری برای اکران عمومی دارند؛ مانند «در جستجوی فریده»، «زنانی با گوشوارههای باروتی»، «بانو قدس ایران» «علی آقا» و «دیدن و بودن» که در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده شدند و امکان اکران عمومی دارند.
باید یادآور شوم که رویکرد جدید ما تولید «مستند سینمایی» است و اولویت اصلی هم تولید مشترک و بینالمللی است. افرادی که قادر به جلب مشارکت نهاد یا شبکههای مجاز بینالمللی باشند، اولویت بیشتری خواهند داشت. اگر از مرحله طرح وارد بازار جهانی شویم قطعاً موفقیت بیشتری خواهیم داشت. ضمن اینکه یکی از رویکردهای مهم ما این است که حامی بخش خصوصی باشیم، به جای آنکه تولیدکننده انحصاری فیلم باشیم و رقیب بخش خصوصی. به این ترتیب تولیدکنندهی بخش خصوصی در این دوره میتواند با مرکز مشارکت جدیتری داشته باشد. باید سال آتی را سالی برای ارتقای کیفی دانست و نقش ما هم باید مدیریت کیفیت باشد. این رویکرد در آینده سینمای مستند را از حالت گلخانهای و حمایتی به سینمای پررونقی تبدیل خواهد کرد.
امیدوارم از این پس با تمرکز بیشتر در خدمت سینمای مستند باشیم. جامعه مستندسازی با نگاهی به افقهای دورتر پی به اهمیت این مقطع خواهد برد و به این شکل نگران کاهش تولیدات نخواهد بود.
502
مرتضی رزاقکریمی حوزه انیمیشن فیلمسازان سینماحقیقت بخش مستندمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213