Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه گفت: در سال جاری محیط بانان موفق به دستگیری ۲۳ نفر شکارچی غیرمجاز در مناطق شکار ممنوع سرخه شدند که از این افراد 9 قبضه اسلحه شکاری و لاشه دو رأس آهو و شش قطعه پرنده وحشی کشف و ضبط شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد قندالی رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار ندای سرخه بیان کرد: شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران‌کننده گربه‌سانان " گربه‌های بزرگ جثه" نامگذاری شده است؛ بنابراین باید کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات باشکوه انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گربه سانان در کنترل جمعیت جوندگان، خرگوشها، علفخواران وازبین بردن حیوانات پیر وعلیل نقش عمده ای به عهده دارند در مناطقی که شمار گربه سانان کاهش یافته است جمعیت جانوران مضر به خصوص خرگوش وجوندگانی نظایر موش وحشی افزایش یافته است.

قندالی گفت: پوست بعضی از گربه سانان بسیار با ارزش وگران قیمت است؛ برخی از این جانوران خساراتی به دامداران می رسانند که در مقایسه با منافع این حیوانات بسیار ناچیز است خانواده گربه سانان در ایران شامل 10 گونه است که دو گونه آن منقرض شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه افزود: این جانوران شباهت زیادی با گربه اهلی دارند؛ جثه آنها کوچک نظیر گربه  و یا بزرگ همانند ببر است؛ افراد این خانواده سری کوچک ، پوزه ای کوتاه ، گوشهای نسبتاًکوچک چشمهای درشت و دست و پایی کوتاه دارند هر چند که تنها یوز از نظر شکل بدن حالت پنجه ها وبعضی از عادات شبیه سگ سانان است.

قندالی بیان کرد: شیر ایرانی، ببر مازندران، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی (ایرانی)، سیاهگوش، کاراکال، گربه جنگلی، گربه پالاس، گربه شنی، گربه وحشی، این فهرست ١٠ گونه گربه‌سانی است که در طبیعت ایران زیسته‌اند.

 وی گفت: از این میان دو گونه اول که غول‌آساترین هم بودند؛ یعنی شیر و ببر سال‌هاست منقرض شده و از بین رفته‌اند و تنها هشت‌ گونه دیگر باقی مانده‌اند؛ از میان باقی‌مانده‌ها بزرگ‌ترینشان پلنگ ایرانی و کوچک‌ترین هم گربه شنی است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه اظهار کرد: منطقه شکار ممنوع خنار شهرستان سرخه دارای 37 هزار هکتار وسعت که در شمال شهرستان سرخه واقع شده و دارای گونه های گیاهی وجانوری متنوعی می باشد؛ که از مهمترین گونه های جانوری در خانواده گربه سانان میتوان به پلنگ ایرانی (بزرگترین گربه سان ایران) اشاره کرد.

قندالی ادامه داد: خانواده گاو سانان میتوان به قوچ میش ،کل وبز وآهو اشاره که به وفور در این منطقه زیست می کنند و درخانواده سگ سانان به گرگ،شغال وروباه میتوان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: آمار برداری ازحیات وحش سالیانه دو بار ، در فصل تابستان و در فصل تابستان توسط محیط بانان وبا نظارت کارشناسان صورت میگیرد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه گفت: آمار سال جاری نسبت به سال گذشته باتوجه به خشکسالی رشد ۸ درصدی را شاهد بودیم که این رشد حاصل تلاش وزحمات محیط بانان را نشان می دهد که به صورت شبانه روز از مناطق حفاظت می کنند.

قندالی بیان کرد: از جمله وظایف محیط‌بانان این است که این افراد مامور شده‌اند تا در حفظ اموالی که به تمام ایرانیان تعلق دارد، بکوشند یعنی آنها باید از عرصه‌های طبیعی خشکی و دریا مراقبت کنند و نگهبانی برای تنوع زیستی جانوری و گیاهی کشور باشند و اجازه ندهند مقرارت زیست‌محیطی از سوی افراد حقیقی و حقوقی پایمال شود.

وی افزود: افزون بر این،‌ محیط‌بانان باید با اقدامات بازدارنده تلاش کنند تا سود جویان نتوانند با شکار و صید غیرقانونی به محیط زیست کشور آسیب بزنند؛ علاوه براین آنها مامور شده‌اند تا متخلفانی را که سبب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند، شناسایی کنند و پس از تشکیل پرونده آنها را به مقامات قضایی تحویل دهند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه گفت: تأمین آب وعلوفه رسانی هم جز وظایف مهم محیط بانان است؛ در بحث آبرسانی با احداث آبشخورها در سطح مناطق ولایروبی و ضد عفونی آبشخورها بصورت بخصوص در فصل گرم سال صورت میگیرد.

قندالی اظهار کرد: در سال جاری محیط بانان موفق به دستگیری ۲۳ نفر شکارچی غیرمجاز شدند که در مجموع از شکارچیان لاشه ۲ راس آهو ۶قطعه پرنده وحشی وتعداد ۹ قبضه اسلحه که ۴ قبضه غیر مجاز و ۵ قبضه مجاز ومقادیر زیادی مهمات مجاز وغیر مجاز کشف وجهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی عنوان کرد: دولت ها در تمام کشورها باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که جرم و جنایت در حوزه‌ی حیات وحش تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی  بسیار مخربی در سراسر جهان دارد و لازم است با اصلاح و تقویت قوانین خود در زمینه ی پیشگیری از این تخلفات، اقدامات جدی انجام دهند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخه اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که باعث شده طبیعت بکر و غنی از حیات وحش مناطق مختلف جهان به وی‍ژه کشور عزیز ما با خطر انقراض برخی گونه ها مواجه شود؛ شکار غیر غیرقانونی بعضی از گونه  هاست که نیاز به فرهنگ سازی دارد تا از انقراض این حیوانات با ارزش جلوگیری شود.

قندالی تأکید کرد: برای حفظ محیط زیست باید به این باور رسید که حیوانات نیز از زمین سهم دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، چنگیز نیازی گفت: نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد، یک متخلف زیست محیطی را قبل از هر گونه اقدام به شکار دستگیر و از وی یک قبضه اسلحه شکاری تک لول غیر مجاز به همراه ١٨ عدد فشنگ و سایر ادوات شکار را کشف و ضبط کردند.

وی اظهارداشت: پس از تنظیم صورتجلسه اولیه و تشکیل پرونده قضایی، متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

مسئول منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه
  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد