Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-07@16:29:20 GMT

نظر مکارم شیرازی درباره حجاب اجباری

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۹۹۵۷۳

نظر مکارم شیرازی درباره حجاب اجباری

به گزارش صدای ایران دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درمورد اینکه با توجه به اینکه در قران آمده است که «در دین هیچ اجباری نیست» آیا الزام زنان به داشتن حجاب با برخوردهای خشن درست است؟ آیا در حکومت اسلامی می‌توان این اختیار را به بانوان داد که هر کس آنگونه که می‌خواهد پوشش اختیار کند؟ بیان کرد:
بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ: اولاً از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده‌‌اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى‌تواند داشته باشد و جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در واقع اشاره‌‌اى به همین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى‌تواند جنبه تحمیلى داشته باشد:

الف- با آن همه دلایل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشکار، نیازى به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلال‌هاى نیرومند.

ب- اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى‌‌گیرد، ممکن نیست تحمیلى باشد. زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى‌‌تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما. به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدین به دین اسلام باید آن را رعایت نمایند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی نمایید.

ثانیاً منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم‌گیری کند درحالیکه در مسأله حجاب قادر به تصمیم‌گیری هست ولی اگر تخلف کند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند آنها را ملزم می‌کنند. ما قبلاً هم بارها اعلام کرده‌ایم در مورد مسائل فرهنگی باید به صورت صحیح و منطقی برخورد شود و در مورد متخلفین و مجرمین طبق قانون ولی از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود. بی شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با شرایط و احکام مربوطه انجام شود و دیگران نیز باید رعایت پوشش اسلامی را بکنند.

همیشه موفق باشید
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح اجباری پزشکان برداشته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج فاضل، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در افتتاحیه ۴۵ امین کنگره جامعه جراحان ایران، گفت: طرح اجباری پزشکان به دلیل شرایط جنگ اجرایی شد و دلیلی برای ادامه دادن آن وجود ندارد.

وی افزود: فلسفه جامعه جراحان همفکری انجمن‌های مختلف و افزایش سطح علمی جراحان کشور است.

سیاوش صحت نایب رئیس کنگره جامعه جراحان ایران، نیز گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. عده‌ای در پی شکستن جایگاه رفیع جامعه پزشکی کشور هستند.

علی جعفریان دبیر علمی کنگره نیز افزود: حضور کمرنگ همکاران جوان در کنگره نسبت به دوره‌های قبل زنگ خطر هشداری برای مسئولان است.

تازه‌های جراحی در رشته‌های مختلف، جراحی عروق، پیوند اعضا، درمان‌های نوین جراحی در ایران و جهان امسال در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با چهلمین سالگرد تأسیس جامعه جراحان ایران؛ با حضور جراحان تخصص‌ها و شاخه‌های مختلف مطرح خواهد شد.

کد خبر 6097993 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • مخالف حمله به رفح و کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطین هستیم
  • طرح اجباری پزشکان برداشته شود
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • جمع آوری روغن زیتون با نام تجاری «سابرسو»
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • انجام ۶۰ نظر سنجی در موسسه افکارسنجی ملت
  • ببینید | حرکت هماهنگ دختران شیرازی در کنسرت آقای خواننده
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • اعتراض تندروهای یهودی به سربازی اجباری با آتش‌زدن پرچم اسرائیل (فیلم)