Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: یک نویسنده در حوزه ادبیات پایداری بر لزوم تلاش برای حفظ استقلال مساجد، گفت: وابسته بودن مساجد به بودجه های دولتی و توجه به ظواهر خانه های خدا ارتباط مردم بااین مراکز را کاهش می دهد.

نصرت الله محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در تمام ابعاد از صدر اسلام تاکنون، گفت: مساجد، رابط  بین مردم، دین و حکومت بوده و هستند و  از طریق این پایگاه مردم آموزه‌های دینی را  آموخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در سال‌های گذشته، به دلیل آنکه مساجد عقاید و موضوعات  یک طرفه و سلیقه‌ای را بین مردم ترویج می‌دادند و در واقع تریبون مساجد برای عده‌ای خاص و سلیقه‌ای شد، همین موضوع هم عاملی شد برای کمرنگ شدن حضور بخشی از مردم، به ویژه جوانان، به گونه‌ای که این نگاه سلیقه‌ای، عاملی شد که مردم از دیگر مراکز برای رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی‌شان استفاده کنند.

 

این نویسنده حوزه ادبیات پایداری، اظهار کرد: از طرفی مسئولان و متولیان مساجد هم نسبت به جایگاه مساجد بی‌توجه شده‌اند و از آن غفلت کرده‌اند، زیرا که مردم در گذشته، بسیاری از مباحث اعتقادی و اخلاقی‌شان را از مساجد می‌آموختند و این مراکز تریبون انتقال سلیقه‌ها و گروه‌های خاص نبود اما آنان وقتی ‌دیدند که مساجد، کارکرد گذشته خود را از دست داده‌اند، حضورشان در این مراکز  کمرنگ شد.

 

محمودزاده گفت: زمانی مساجد بودجه‌هایی که امروز برایشان اختصاص می‌یابد را نداشتند و به صورت مردمی اداره می‌شدند و امام مسجد هم با مدیریت کارآمد و توانمند و توجه به نیاز روز مردم، نقش خود را ایفا می‌کردند ولی در حال حاضر، مساجد اگر از دولت بودجه نگیرند، نمی‌توانند برای فعال کردن آن برنامه‌ریزی کنند.

 

وی ادامه داد: امروز کمک دولت و شهرداری‌ها به مساجد، میزان استقلال آن‌ها را کاهش می‌دهد، به گونه‌ای که وقتی کسی این کمک‌ها را دریافت می‌کند، احساس می‌کند می‌تواند در مسجد کارهای بسیاری انجام دهد، این در حالی است که این طور کمک‌ها، موجب می‌شود که مردم کم‌کم از مساجد دور شوند و در نتیجه این خانه‌های خدا خالی بمانند.

 

نویسنده کتاب «سنگرساز بی سنگر» بر لزوم بازگرداندن مساجد به مردم برای اداره بی‌دغدغه و بی چشمداشت و گمنام آن‌ها، تاکید کرد و گفت: البته یک امام جماعت هم باید مسجد را پایگاه فعالیت خود بداند نه اینکه به آن به چشم مرکزی برای کسب درآمد بنگرد.

 

محمودزاده با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در دوران دفاع مقدس، افزود: در آن دوران پایگاه فرماندهان جنگ، مسجد بود و پشتیبانی از جبهه‌ها توسط مردم به دور از وابستگی به جریان و گروه خاصی انجام می‌شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در تحقیقاتی که در مورد مقاومت در خوزستان در دوران دفاع مقدس آغاز کردم، مساجد را یکی از مکان‌های اصلی و مهم در پیوند مردم با جنگ در شهرهای مختلف دیدم و معتقدم که امروز این سنگر دینی مظلوم واقع شده است، به همین جهت نقش  آن امروز کمرنگ شده است.

 

این نویسنده در حوزه ادبیات پایداری با انتقاد از گسترش اشرافی‌گری در نهادها و مراکز دینی، اظهار کرد: امروز، هر چقدر به ظواهر و معماری مساجد توجه شود، نه تنها موجب نمی‌شود که عظمت ائمه با این اقدامات بالاتر می‌رود، بلکه توجه به ظواهر خانه‌های خدا و ارتباط مردم با این مراکز را کاهش می‌دهد و آنان را از این سنگر مقدس دور می‌کند.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در برنامه‌ریزی خود به مردم توجه نداشت

فرمانده فراجا گفت: دشمن در برنامه‌ریزی خود به یک نکته توجه نداشت و آن مردم ما بودند، امروز پلیس جمهوری ایران مفتخر و مستحضر به حمایت مردم عزیز و انقلابی است که در حقیقت با جوششی وصف ناپذیر به دنبال احیای دین خودشان هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرتیپ احمدرضا رادان امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در اجتماع مردم اصفهان در حمایت از طرح عفاف و حجاب ضمن عرض ارادت به خانواده شهدا و جانبازان اظهار کرد: امروز در یکی از مقدس‌ترین نقاط اصفهان عزیز یعنی در کنار مزار شهدای دفاع مقدس، شهدای حریم، حرم و امنیت و سلامت، در محضر شهدا با شهدا برای حفظ خون شهدا تکلیفی الهی قانونی و شرعی در جهت انجام حکمی الهی و شرعی و قانونی افتخار پلیس شما شد تا به اجرا در بیاید.

وی افزود: قصه پر غصه حیا و عفت و حجاب مسئله دیروز و امروز نیست بلکه از زمانی که دشمنان تلاش کردند تا به ساحت مقدس حضرت زهرا جسارت کنند در حقیقت نقشه شوم برای حجاب و عفاف پایه ریزی شد و از زمانی که حضرت زینب برای رسیدن به پیکر مطهر برادر رنج کشید و تلاش کردند چادر از سر دختران کاروان بردارند این قصه شروع شده است.

فرمانده فراجا ادامه داد: دشمن خیلی تلاش کرد که شبهه‌های فراوانی ایجاد کند. آزادی که دین ما به مردم داده هیچ جا نیست. از بی‌بی سی‌ها و اینترنشنال‌ها که نوکر جیره بگیر هستند سوال کنیم که از دانشگاه‌های آمریکا و فرانسه و انگلیس چه خبر؟ از دختری که ستم‌وار به او حمله می‌شود چه خبر؟ و در نهایت از شعار زن زندگی آزادی چه خبر؟ آن‌ها دموکراسی را برای خودشان تعریف می‌کنند. امروز ما آزادی را به سبک دین، انقلاب و شهیدانمان تعریف می‌کنیم.

رادان تصریح کرد: دشمن در برنامه‌ریزی خود به یک نکته توجه نداشت و آن مردم ما بودند. امروز پلیس جمهوری ایران مفتخر و مستحضر به حمایت مردم عزیز و انقلابی است که در حقیقت با جوششی وصف ناپذیر به دنبال احیای دین خودشان هستند.

تکمیل می‌شود..

کد خبر 750153

دیگر خبرها

  • دشمن در برنامه‌ریزی خود به مردم توجه نداشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح چهارمین دفتر استاندارد و استاندارد سازی در چهارمحال و بختیاری
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است