Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@06:07:45 GMT

کرمانشاه| ۱۰۰۰ پرونده تصرف به منابع طبیعی رسیدگی شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۰۰۴۸

کرمانشاه| ۱۰۰۰ پرونده تصرف به منابع طبیعی رسیدگی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته ۱۰۰۰ پرونده تصرف به منابع طبیعی در استان رسیدگی شد که کمتر از یک درصد آن‌ها تبرئه می‌شوند. ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ استانها کرمانشاه نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، مراد شیخ‌ویسی در نشست خبری که امروز در اداره کل منابع طبیعی برگزار شد اظهار داشت: 73 نقطه بحرانی از نظر حریق در استان شناسایی شده که 43 نقطه آن امکان تردد دام وجود ندارد و مراتع زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات تولید نهال در استان کاهش یافت اما برای سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده است افزود: 500 هزار هکتار در استان شرایط رویش گونه‌های گرمسیری همچون اکالیپتوس را دارد و چنانچه سال آینده 150 هزار نهال اکالیپتوس تولید شود که پاییز در دسترس مردم قرار گیرد می‌توان صنایع تبدیلی را رونق داد.

شیخ‌ویسی به توسعه حفاظت مشارکتی اشاره کرد و گفت: 400 هزار هکتار از اراضی برای حفاظت به مردم سپرده شده است و تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با آن‌ها منعقد شده و حفاظت منابع طبیعی هر روستا به مردم خود روستا واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اقتصادی کردن منابع طبیعی و جنگل‌ها اقداماتی از جمله توسعه گیاه دارویی انجام می‌شود بیان کرد: مصرف گیاه دارویی در کشور به ازای هر نفر در سال 25 گرم و در آمریکا 2500 گرم است و در استان کرمانشاه نیز این میزان نسبت به کشور پایینتر است این در حالی است که در اروپا 84 درصد داروها منشأ گیاهی دارند.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه هشت کارخانه توسعه فراوری گیاهان دارویی در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات گیاهان دارویی مشکلی وجود ندارد و از نظر بازار مصرف نیز می‌توان ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 7000 هکتار جنگل‌کاری اقتصادی در استان انجام شده است گفت: 180 هزار هکتار رویشگاه بنه در استان وجود دارد و صادرات آن نیز تنها از استان انجام و در هر دوره 200 تن بهره‌برداری می‌شود با این وجود هنوز در فرآوری آن ضعیف هستیم.

شیخ ویسی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در زمینه منابع طبیعی بسیار مهم است بیان کرد: فرهنگ‌سازی سازمان‌های مردم نهاد سبب بهبود وضعیت منابع طبیعی و حفاظت از آنها می‌شود که باید توسعه یابند.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه منابع طبیعی با هدف حفاظت از آن در حال توسعه است گفت: تاکنون 12 هزار نفر از 60 هزار بهره‌بردار استان عضو این صندوق هستند و با 490 میلیون تومانی دولت فعالیت خود را آغاز می‌کند و سهم سرمایه‌گذاران تاکنون 600 میلیون تومان است.

شیخ‌ویسی با اشاره به طرح آبخیزداری به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برای دو طرح منابع طبیعی در مجموع 400 میلیون دلار اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از اوایل دهه هفتاد تاکنون تمام روستاها در مقابل سیل مقاوم‌سازی شده‌اند اما باید با کمک دولت تقویت شوند.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات مهم اخذ اسناد منابع طبیعی است عنوان کرد: حدود 75 درصد استان منابع طبیعی است که باید اسناد آن‌ها به دارایی تحویل شود و تاکنون 93 درصد این اسناد به صورت دفترچه‌‌ای تهیه شده که باید تک‌برگی شوند و در این راستا باید طرح کاداستار به سرعت انجام شود.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تهیه برنامه جامع اطفای حریق مورد توجه قرار گرفته است گفت: ارتقای پوشش صددرصدی حفاظت از جنگل با استفاده از مشارکت عمومی، مقابله با ریزگردها، احیای رویشگاه‌های مرتعی و توسعه گیاهان دارویی به 9 میلیون و 600 هزار هکتار در کشور است.

وی با بیان اینکه ایجاد کمربند حفاظتی به میزان 200 کیلومتر از دیگر اقدامات انجام شده است خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق روستایی برق یا گاز وجود ندارد و به اجبار برای سوخت از هیزم استفاده می‌کنند اما امسال 100 آبگرمکن خورشیدی در اختیار این روستاییان قرار داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 60 هزار هکتار از جنگل‌های استان مبتلا به آفت لورانتوس هستند گفت: در صورت تأمین اعتبار برای خرید نهاده توانایی کشت 5000 هکتار گیاه دارویی در سال وجود دارد.

وی با اشاره به نامگذاری یک روز از هفته منابع طبیعی با عنوان رسانه گفت: منابع طبیعی برای کشور ما به عنوان کشوری فقیر از نظر منابع طبیعی حیاتی است و تغییر اقلیم و گرمایش زمین نخستین تأثیر خود را روی کشور ما نشان داده و کمبود بارش برف گواهی بر این موضوع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: برای برون رفت از این بحران باید جنگل‌ها را حفظ و توسعه داد زیرا تنها موجوداتی هستند که می‌توانند تسریب کربن را انجام داده و اکسیژن تولید کنند.

وی با بیان اینکه 1.2 میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند عنوان کرد: این تعداد در 10 سال آینده به 1.8 میلیارد نفر می‌رسد و در 15 سال آینده نیز 40 درصد از آب شرب موجود از دسترس خارج می‌شود و نشان از این است که باید به فکر باشیم و این وظیفه بر دوش رسانه‌ها سنگینی می‌کند.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای منابع طبیعی مناسب است بیان کرد: هفته منابع طبیعی یادآور اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی برای آینده و معرفی جایگاه منابع طبیعی و جنگل‌ها است.

وی با بیان اینکه 15 تا 21 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و شعار این هفته منابع طبیعی، با مردم برای مردم است افزود: در روز نخست مراسم غرس نهال با حضور مسئولان، تشکل‌ها و دانشجویان و علاقه‌مندان به این عرصه در دانشگاه رازی برگزار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: در ابتدای امسال به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی مقرر شد در زمینه منابع طبیعی به دانش‌آموزان آموزش ارائه شود و 170 هزار دانش‌آموز مقاطع ابتدایی در این زمینه معرفی شدند و نهال تولید کردند.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه 16 اسفند به عنوان روز دوم با نام روز رسانه و منابع طبیعی نامیده شده است افزود: در این روز برنامه‌ای در سالن شهید بهشتی با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود و 400 نفر از دانش‌آموزان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در روز پنجشنبه با عنوان روز قانون با دادستان و قضات دیدار می‌شود بیان کرد: افرادی به طبیعت دست‌اندازی می‌کنند که باید با همکاری محاکم قضایی با آنها برخورد شود.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه شورای حفاظت از منابع طبیعی در دادگستری ماهانه برگزار می‌شود گفت: در آن شورا تمام مشکلات و موانع و اعتبارات منابع طبیعی مطرح و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز جمعه در سراسر استان قبل از خطبه‌ها سخنرانی مسئولان منابع طبیعی انجام می‌شود افزود: راهپیمایی سازمان‌های مردم نهاد از دیگر برنامه‌های این روز است که از میدان سپاه پاسداران به سمت طاقبستان برگزار و در این روز توزیع نهال نیز انجام می‌شود.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه روز شنبه با عنوان بسیج سازندگی و مشارکت مردم به سپاه پاسداران و بسیج اختصاص یافته است گفت: در این روز برنامه ویژه‌ای در پادگان‌ها و با حضور مسئولان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز بیستم اسفند ماه با عنوان آموزش و پژوهش نامگذاری شده است و در استان مرکز تحقیقات منابع طبیعی نیز وجود دارد گفت: در این روز برنامه غرس نهال وجود دارد و در محل راه‌آهن 1000 نهال کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: روز آخر با عنوان مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و مشارکت مردم نامگذاری شده است و در این روز از فعالان این عرصه تقدیر می‌شود.

انتهای پیام /ح

R41380/P1357/S6,68/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد

 

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • جریمه کابینت ساز متقلب در کرمانشاه
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • محکومیت ۱۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • جریمه ۱۶ میلیاردی تبعه عراقی به دلیل قاچاق سوخت