Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@20:32:47 GMT

چاپ کتابی درباره راه و رسم سامورایی بودن

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۰۵۷۶

چاپ کتابی درباره راه و رسم سامورایی بودن

کتاب «پنج حلقه(طریقت جنگ آوری سامورایی ها)» نوشته میاموتو موساشی با ترجمه حسین میرشکرایی توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پنج حلقه(طریقت جنگ آوری سامورایی ها)» نوشته میاموتو موساشی به تازگی با ترجمه حسین میرشکرایی توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب توسط ویکتور هریس به انگلیسی ترجمه شده و حسین میرشکرایی نیز آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میاموتو موساشی نویسنده این کتاب، متولد سال ۱۵۸۴ میلادی در ژاپن است. زمان تولد او، ژاپن بیش از ۴ قرن نزاع و کشمکش را پشت سر می گذاشت و سعی در بازیابی خویش داشت. موساشی در ایامی زندگی می کرد که ساموراییان به عنوان نخبگان جامعه ژاپن شناخته می شدند اما این ستایشی بیهوده بود چون آن ها اغلب، از اسباب و لوازم زندگی بی بهره بودند، نه کاخی از خود داشتند و نه قطعه زمینی. بسیاری از سامورایی های رونین هم شمشیر خود را زمین گذاشته و پیشه های دیگری را انتخاب کردند.

در چنین روزگاری برخی دیگر از سامورایی ها مانند نویسنده این کتاب، با گذر از مسیری پرمخاطره، به جستجوی روشنگری و شهود برخاسته و کمال مطلوب جنگاوری را در پیش گرفتند. دیگر جدال تن به تن با قصد انتقام یا آزمون شمشیر امری عادی بود و مکاتب شمشیرزنی چند برابر شدند. براساس نوشته های موساشی، او زمانی به درک تدبیر نائل شد که ۵۰ یا ۵۱ سال داست. در این سال، او و پسرخوانده اش ایوری، کودک بی خانمانی که موساشی او را حین سفرهایش در استان دِوا پیدا کرده بود، در اوگورا ساکن شدند.

موساشی در ژاپن با نام «کِنسِی» شناخته می شد که معنایش «قدیس شمشیر» است. گو رین نو شو یا همان کتاب پنج حلقه بر تمام آثار و متون تاریخی شمشیرزنی تقدم دارد و بین کتاب های هنرهای رزمی هم اثری بی مانند است؛ چه از جهت پرداختن به تدبیرگری میدان نبرد و چه از نظر مبارزات رو در روی فردی.

کتاب پیش رو ۵ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: دفتر زمین، دفتر آب، دفتر آتش، دفتر باد، دفتر تهیا. پیش از این دفاتر مطالبی برای آشنایی بیشتر با این مکتب و مرام سامورایی درج شده که دربرگیرنده عناوین «ژاپن در ایام موساشی»، «کِندو»، «کندو و ذن»، «پیرامون زندگی میامو موساشی» و «دیباچه» می شود.

طاقت جان در تدبیر، به دست گرفتن شمشیر بلند، برش سنگ ها و آتش، به کارگیری چسبندگی، زخم بر چهره زدن، دفع حمله سیلی وار، گذر از معبر، به دشمن بدل شدن، در هم ریختن تعادل، هراس افکنی، به آشوب کشانیدن، اندام صخره گون، رخنه در اعماق و ... برخی از مطالبی هستند که در بخش های مختلف کتاب مطرح شده اند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

طرز ایستادن در تدبیر

هنگام ایستادن سر خود را راست گیرید، نه به پایین آویزان باشد، نه رو به بالا و نه پیچ خورده. بر پیشانی و فضای میان دو چشم تان چروک نیاندازید. چشم های تان را نچرخانید و به آنها مجال باز و بسته شدن مدهید، بلکه قدری تنگ شان کنید. هم زمان با ایجاد این ویژگی ها، خط بینی تان راست باشد با این احساس که گویی سوراخ های بینی اندکی می سوزند. خطِ پشتِ گردن را راست نگه دارید: نیروی تان را بر پیشانی و بر رستن گاه مو جاری کنید و به همین سیاق از شانه ها به سراسر اندام تان انتقال دهید. هر دو شانه را پایین کشید و بی آنکه کفل ها به بیرون برآمده شوند، نیرو را بر روی پاها استقرار دهید، آن گونه که از زانوها به سرانگشتان پا انتقال یابد. شکم تان را سفت کنید آن طور که از ناحیه مفصل ران خم نشوید. شمشیر جانبی را بر کمرِ خویش و بر روی شکم تان جای دهید، به شکلی که کمربندتان سست نباشد _ این را «بند کردن به داخل» می نامند.

در تمامی فرم های تدبیر، ضروری است که حالت ایستادنِ نبرد را در روزمره خود حفظ کنید. لازم است تا طرز ایستادنِ روزمره شما طریق ایستادن نبرد را شکل دهد. این را نیک بیاموزید.

این کتاب با ۱۰۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) لحظه پلمپ دفتر شبکه خبری الجزیره قطر در تل‌آویو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه پلمپ دفتر شبکه خبری الجزیره قطر در تل‌آویو
  • فیلم/لحظه بستن دفتر شبکه خبری الجزیره در تل‌آویو
  • کشف شمشیر کمیاب ۱۰۰۰ ساله
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش