Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی کاهش نرخ جهانی کامودیتی‌ها شاهد افت قیمتی در اغلب نمادهای شاخص‌ساز گروه معدنی و فلزات اساسی بودیم. اما در سوی دیگر بازار، خودرویی‌ها همچنان در مدار صعودی تاختند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تالار شیشه‌ای اولین روز هفته را کاملا قرمزرنگ آغاز کرد تا جایی که دماسنج بازار بیشترین افت را در 10روز اخیر تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز علی‌رغم خبر مثبت پایان یافتن مهلت دو هفته‌ای جذب سپرده بانکی20 درصدی، شاهد ایجاد جو منفی در معاملات بازار سرمایه بودیم. البته افت شاخص کل در دادوستدهای امروز تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. پنج‌‌شنبه گذشته رئیس جمهور پرحاشیه ایالات متحده آمریکا در توئیتی از تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم به کشورش پرده برداشت. بلافاصله پس از درج این خبر، بازارهای جهانی به این تصمیم آمریکا واکنش منفی نشان دادند و معامله‌گران در قیمت‌های منفی سهام گروه فلزی و معدنی خود را واگذار کردند.

کارشناسان بر این باروند که شکل‌گیری روند نزولی در معاملات فلزات در روزهای اخیر نشات گرفته از نوعی هراس سیستماتیک از معادلات اقتصادی-سیاسی بین قدرت‌های بزرگ جهان است. فضای ابهام در حالی بر معاملات کامودیتی‌ها سایه انداخته که پیش‌تر فعالان این بازار از افزایش تقاضا در پی بهبود شرایط اقتصادی کشورهای مصرف کننده صحبت می‌کردند.

این در حالی است که پس از انتشار خبر جنجالی اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا، اروپا نیز در اقدامی تلافی‌جویانه صحبت از کاهش عرضه این محصولات را به میان آورد. حال باید دید با جنگ تعرفه‌ای که ترامپ آغازگر آن بوده است، آیا کامودیتی‌ها می‌توانند جان سالم به در ببرند و افزایش نرخ پیدا کنند یا شاهد سقوط قیمت این محصولات در بازارهای جهانی خواهیم بود.

ترین‌های بازار

در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با عقبگرد 573 واحدی (افت 0.58 درصدی) به پله 97 هزار و 388 واحد بازگشت. در این بین 2.4 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 561 میلیارد تومان در 75 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد که از این میزان تنها 161 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. اما از سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن رویه‌ای متفاوت به خود گرفت و با افزایش 43 واحدی (رشد 0.25) به ارتفاع 17 هزار و 664 واحد رسید. همچنین در بازار امروز نیز حقیقی‌ها بالغ بر 10 میلیارد تومان سهم به حقوقی‌ها واگذار کردند که بیشترین ارزش واگذاری‌های این گروه به نمادهای «شپنا»، «کگل» و «فملی» اختصاص داشت.

با توجه به معاملات صورت گرفته همچون روزهای گذشته گروه خودرویی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بیشترین ارزش دادوستدها را در بین سایر گروه‌ها داشتند. اما در گروه منفی‌های بازار، نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «فارس» هرکدام به ترتیب 124، 64 و 56 واحد شاخص را منفی کردند. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد در بین کامودیتی‌ها،  فولاد بیشترین کاهش قیمتی را در بازارهای جهانی پیرو تصمیمات آمریکا به خود دیده است.

اما در سوی مثبت‌های بازار نماد «همراه» همچون 3 روز گذشته معاملاتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته است. اکثر نمادهای گروه خودرویی نیز امروز در مثبت‌های بالا معامله شدند. در این بین «خزامیا»، «خکاوه» و «خاور» برای چند روز متوالی همچنان صف خرید را تجربه کردند اما در سایر نمادها عرضه‌های بیش از حد از صف شدن این نمادها جلوگیری کرد.

رفت و آمد پُررنگ نمادها

در گروه بیمه‌ای، نماد «وبیمه» پس حدود 3 ماه توقف از زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی به مبلغ 42 ریال و رفع تعلیق نماد معاملاتی، با قیمت 3,550 ریال و رشد حدود 7 درصدی بازگشایی شد و در قیمت 3500 ریال به کار امروز خود پایان داد.

در گروه لیزینگی‌ها نیز«وایران» پس از رشد 20 درصدی در 5 روز کاری امروز در نوسان مثبت بازگشایی و تا حداکثر قیمت مجاز پیش‌روی کرد.

بااهمیت‌های کدال

پتروشیمی خراسان طی گزارش شفاف‌سازی خبر از تعدیل مثبت 19 درصدی سود این شرکت خبر داد. «خراسان»  در پیش‌بینی قبلی،  سود هر سهم خود را 1190 ریال اعلام کرده بود که اکنون این رقم را به 1413 ریال افزایش داد. این شرکت مهم‌ترین دلایل تعدیل مثبت را افزایش تولید و فروش اوره و آمونیاک و همچنین تسعیر نرخ ارز اعلام کرده است.

در گروه سیمانی‌ها، «سبزوا» در کدال شفاف‌سازی کرد. شرکت سیمان لار سبزوار در اطلاعیه‌ای از برگزاری مزایده در خصوص فروش املاک این شرکت شفاف‌سازی کرد. «سبزوا» در این گزارش اعلام کرده است مزایده 77 رقبه املاک تجاری شرکت واقع در مشهد برجهای اکسون و اطلس و سارا توسط شرکت فام در تاریخ 13 اسفند انجام می‌شود.

اما در گروه قندی‌ها نیز «قنیشا» گزارش نسبتا مناسبی را روانه کدال کرد. در گزارش صورت‌های مالی 3 ماهه حسابرسی شده این شرکت قندی، سود هر سهم این شرکت در 9 ماه ابتدایی سال جاری افزایش 62 درصدی نسبت به مدت مشابه سال داشته است. همچنین در این گزارش مقدار تولید، مقدار فروش و مبلغ فروش به ترتیب 18 ، 56 و 36 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

از گوشه و کنار بازار

در جریان معاملات امروز بلوک 17.34 درصدی سهام بیمه البرز شامل 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم که از سوی سازمان خصوصی سازی عرضه شده بود، به فروش رفت. این بلوک 90 میلیارد تومانی از سوی سازمان تامین اجتماعی به قیمت هر سهم 1301 ریال خریداری شد.به این ترتیب، تامین اجتماعی عملا سهامدار 51 درصدی بیمه البرز شد و کنترل آن را در اختیار گرفت. اما دیگر واگذاری بلوکی خصوصی‌سازی که بیمه آسیا بود مجددا انجام نپذیرفت. پیش از این نیز دو مرتبه دیگر تلاش برای واگذاری در بیمه آسیا ناکام مانده بود. بلوک 18.84 درصدی سهام بیمه آسیا شامل 433 میلیون و 397 هزار و 841 سهم به قیمت تابلوی بورس امروز از سوی سازمان خصوصی سازی روی میز فروش گذاشته شده‌ بود که روی دست این سازمان ماند.

خبر دیگر که تاحدی برای «تاپیکو» می‌تواند تاثیرگذار باشد، تزریق 100 میلیون یورو سرمایه تا پایان سال جاری به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. گفتنی است که بر اساس برآوردها برای راه‌اندازی فاز دو و سه این پالایشگاه 260 میلیون یورو سرمایه لازم است که طبق گفته مدیرعامل این مجموعه مصوبه لازم برای تخصیص این سرمایه اخذ شده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز همچون شاخص کل با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد. طی معاملات امروز فرابورس، شاخص این بازار نیز با عقبگرد 12 واحدی (کاهش 1.1 درصدی)  در عدد یک هزار و 80 واحد به کار خود پایان داد. در این بازار نیز 673 میلیون ورقه بهادار به ارزش 277 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 34 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در این بازار اختصاص داشت. در فرابورس نیز حقیقی‌ها 1.4 میلیارد تومان سهم به حقوقی‌ها واگذار کردند که پتروشیمی زاگرس بیشترین ارزش واگذاری حقیقی به حقوقی را داشت. از این رو بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «زاگرس»، «مارون» و «شراز» بر آیفکس تحمیل کردند.

در بازار امروز قرار بود عرضه اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا6024»، «اخزا6034» و «اخزا6134» انجام شود که به تعویق افتاد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحدی قرار گرفت و هفته دوم اردیبهشت را با سبزپوشی آغاز کرد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱ هزار و ۳۹۵ واحدی در ارتفاع ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۲۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۵۶ هزار و ۶۶۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و وتجارت بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد فملی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۸۵ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۹۴ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۱۶ هزار و ۷۹۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه، فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، شگویا، خاور و سپیدار بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد‌های تجلی، حسینا و فجهان بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار