Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - پایگاه 'اخبار خلیج' امارات متحده عربی امروز (شنبه) در گزارشی از دُبی به نقل از یک مورخ و سفرنامه نویس انگلیسی اعلام کرد: اگرچه دولت هند به شدت مدعی مالکیت گنجینه 'کوه نور' است، اما این الماس همچنان از قابلیت ایجاد جنگ در کشورهای منطقه برخوردار است.

ویلیام دالریمپل، نویسنده و منتقد جنجالی اسکاتلندی دیروز/جمعه در دهمین جشنواره ادبیات سازمان هواپیمایی امارات در شهرک جشنواره ای دُبی مدعی شد: 'اگرچه این بزرگترین، سنگین ترین و بدنام ترین سنگ قیمتی جهان در موزه جواهرات سلطنتی انگلیس قرار دارد، اما ادله هیچ یک از کشورهای مدعی آن از جمله هند، پاکستان، بنگلادش، ایران، افغانستان و حتی طالبان افغانستان قویتر از ادعای دولت هند نیست و لذا این یگانه الماس جهان می تواند به هندوستان تعلق گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در دومین روز این جشنواره همچنین در گفت وگو با آنیتا آناد، مجری تلویزیون انگلیس گفت که هرچه بیشتر در اسناد اولیه و تاریخی مربوط به الماس کوه نور (معروف ترین و سخت ترین سنگ تاریخ بشری) غور می کنیم در می یابیم که این شگفت انگیزترین الماس تاریخ بشری جهان با وزن 105،6 قیرات (21،12 گرم) از تاریخی بسیار ضعیف نیز برخوردار است، و همین تاریخ ضعیف می توان زمینه ساز جنگ های خونبار جدیدی میان کشورهای مدعی مالکیت بر این سنگ باشد، در منطقه ای که دولت ها و ملت های آن از زمینه های اختلاف دینی، نژادی، سیاسی زیادی نیز برخوردار هستند.
دالریمپل گفت: اگرچه شاید امروزه هر کسی بخواهد بطور مفصل درباره کوه نور داستانسرایی کند، اما همانگونه که به تفصیل در کتاب خود آوردم این سنگ خواهرخوانده دریای نور با ۱۷۵ تا ۱۹۵ قیراط وزن است که امروزه دریای نور در تهران و کوه نور در موزه جواهرات سلطنتی در انگلیس جای دارد.
در واقع این سنگ گرانبها از خونبارترین داستان از جنایات بشری، حقه بازی، شکنجه، قطع عضو برای مدعیان و صاحبان خود نیز برخوردار است و حتی در میان حکام منطقه بسیاری از پدر و پسرها را نیز روبروی هم قرار داده است و سرانجام توسط یک پادشاه 10 ساله سیک هندی در یک انبان مخملی و بنفش مالتی به کمپانی انگلیسی هند شرقی سپرده شد تا در گنجینه ملکه مادر (الیزبابت) در برج لندن قرار گیرد.
دالریمپل در ادعایی خواستگاه اصلی کوه نور را هند توصیف کرد و گفت: با بررسی چهار قرن تاریخ هند مشخص شد هندی ها قبل از اینکه نخستین معدن جهان در سال 1725 در برزیل کشف شود، مالک آن بودند و قطعا همان ها نیز باید صاحب آن باشند.
وی افزود: اگرچه سازمان ملل در چنین موارد اختلافی از غارتگری تاریخی فقط به اسناد مربوط به قرن بیستم استناد می کند، اما در حال حاضر هیچ الزامی قانونی نیز وجود ندارد تا این قطعه الماس به یک حاکم سیک هندی برگردد.
یادآوری می شود که قرن‌های متمادی، فتوحات و دسیسه‌ها سبب دست به دست گشتن الماس کوه نور بین شاهزاده‌های مغول، جنگجویان ایرانی، حکمرانان افغان و مهاراجه‌های پنجاب شده بود تا بالاخره در نیمه قرن نوزدهم این سنگ گرانبها به دست بریتانیا افتاد و در معرض تماشای عموم قرار گرفت.
برای بسیاری از هندی‌ها که معتقدند کوه نور را بریتانیا از آنان دزدیده، مالکیت این الماس موضوعی است که ایرانی ها و هندی ها حساسیت زیادی نسبت به آن دارند.
ویلیام دالریمپل و آنیتا آناند، کتابی نوشته‌اند با عنوان 'کوه نور: داستان مشهورترین الماس جهان'، که بنگاه انتشاراتی جاگرنات، آن را چاپ کرده است؛ سوژه این کتاب مهم‌ترین روایات افسانه‌ای درباره تاریخچه این گوهر گران‌بهاست.
براساس روایت های تاریخی، هنگامی که کوه نور به انگلیس برده شد، وزنش ۱۹۰،۳قیراط بود، و با دو قطعه الماس دیگر قابل مقایسه بود؛ دریای نور و الماس مغول کبیر، که بزرگترین جواهرشناسان دنیا معتقدند همان الماس اورلف است (۱۸۹،۹ قیراط، از مجموعه الماس‌های کاخ کرملین).
پس از فتح هند توسط نادرشاه افشار، در سال ۱۷۳۹هر سه قطعه الماس به عنوان غنائم جنگی از هند بیرون آورده شد، اما تنها پس از انتقال کوه نور به پنجاب در اوایل قرن ۱۹ بود که موضوع ممتاز بودن و اهمیت این سنگ شروع شد.
خاورم 1378**1275

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف گفت: نمایشگاه امکان تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری، امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴- تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از غرفه و شرکت‌های مختلف مازندران در نمایشگاه اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های مناسبی در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه اکسپو نگاه فرابخشی و فراکشوری به موضوعات است، افزود: این نمایشگاه موجب می‌شود در زمینه‌های صادراتی یکپارچگی مناسبی ایجاد شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه ایجاد زمینه‌های صادراتی و توسعه آن، ایجاد اطمینان در کشاورز برای تولید محصول بیشتر است، گفت: از اهداف این نمایشگاه توسعه در زمینه‌های ایجاد شده است و موانع موجود در راه صادرات انواع محصولات تولیدی کشور رفع شود.

نوری با بیان اینکه نمایشگاه تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور فراهم می‌کند، عنوان کرد: در حوزه‌های اقتصادی این نمایشگاه بر روی زنجیره‌های ارزش و به طور طبیعی بر روی زنجیره‌های تامین و ارزش‌آفرین تمرکز کرده است که به نظر دوره آموزشی بسیار خوبی است و فرصت کارآفرینی و توسعه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از این نمایشگاه برای آموزش کارآفرینی بهره گرفته تا دانشجویان کارآفرین تربیت شوند.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در مازندران زنجیره‌های مختلفی برای ایجاد ارزش افزوده وجود دارد، گفت: ظرفیت این استان نشان می‌دهد که می‌توان بر روی زنجیره‌های دیگر ارزش در استان نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته و آن را توسعه داد.

کد خبر 749149

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی