Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان ؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان می گوید:با مرمت ایوان کاخ عالی قاپو و جمع آوری داربست های آن پس از ده سال در بهمن ماه ، این شاهکار معماری صفوی بدون داربست آماده بازدید مسافران نوروزی است.
فریدون الله یاری می افزاید: مرمت این بنای تاریخی درمجموعه میدان تاریخی امام، بزرگترین عملیات مرمت سازه چوبی و تاریخی کشور شامل چندین مرحله از جمله مرمت ستون های ایوان، زیر ساخت های کف ایوان در ارتفاع 13 متری همچنین مرمت کلاف کشی و پایه های ستون های این ایوان بزرگ با حدود 500 متر مربع مساحت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید می کند: با تکمیل عملیات های مرمتی،ایوان کاخ باشکوه عالی قاپو در 50 سال آینده نیازی به مرمت های اساسی نخواهد داشت.
عمارت عالی قاپو در سال 1054 قمری در زمان شاه عباس اول صفوی در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله ساخته شد، این کاخ به عنوان یکی ازمهمترین شاهکارهای معماری اوائل قرن یازدهم هجری است و از شهرتی جهانی برخوردار است.
این قصر دروازه مرکزی قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان اصفهان بنا شده بودند.
عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای «سر در بلند» است و این بنا با نام‌هایی چون عالی قاپو، دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه شناخته می‌شود.
محل ورود به قصر از زیرِ سر در سنگیِ بلندِ کاخ است که با پلکانی که در دو طرف تعبییه شده‌ به طبقات بالایی راه دارد.
عالی قاپو 6 طبقه با تزیینات ویژه‌ دارد و در طبقه همکف دو تالار وجود دارد که به امور اداری و دیوانی اختصاص داشته است.
طبقه سوم کاخ هم ایوان بزرگی دارر که بر 18 ستون بلند و رفیع استوار است و در وسط این ایوان حوضی از مرمر وجود دارد.
آنچه عالی قاپو را در شمار آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است گچ بری‌های هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی در تالار بزرگ طبقه ششم کاخ است.
این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنین‏هاى اضافى صدا را از بین مى ‏برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمت‌هاى تالار می‌رسانده است. دیوارهاى اتاق‌هاى اطراف نیز با نقاشی‌هاى زیبا تزیین شده‌‏اند.
در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این شکل ها علاوه بر نمایش ابتکار هنرمندان گچ کار ، انعکاس حاصل از نغمه‌های نوازندگان به وسیله این اشکال را گرفته تا صداها طبیعی و بدون انعکاس صوت به گوش برسند.
مینیاتورهای هنرمندانه رضا عباسی، نقاش معروف عهد شاه عباس، نقاشی‌های گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچ بری‌های زیبای آن به شکل انواع جام و صراحی در تاق‌ها و دیوارها تعبیه شده است وشاه صفوی و مهمانان او، از تالار همین عمارت مناظر بازی چوگان، چراغانی، آتش بازی‌ها و نمایش‌های میدانی را تماشا می‌کردند.
این کاخ در زمان صفویه از بهترین کاخ‌های دنیا بوده است.

این کاخ عظیم سال 1310 با شماره 104 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و از آثار تاریخی مجموعه جهانی میدان امام اصفهان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صالحی شهردار منطقه دو تهران از مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم خبر داد.

وی با تأکید بر نقش دیوارهای صوتی در کاهش آلودگی صوتی افزود: با توجه به اینکه بخشی از دیواره صوتی بزرگراه حکیم بر اثر برخورد خودروهای عبوری از حالت خود خارج شده و همین مساله مزاحمت‌هایی را برای اهالی و ساکنین مجاور دیوار صوتی موجب شده بود.

صالحی بهسازی و مرمت دیوار صوتی یکی از مطالبات شهروندان بود، اظهار داشت: به منظور رسیدگی به درخواست‌های شهروندان، با هماهنگی به عمل آمده با سازمان حمل و نقل ترافیک مرمت و بازسازی دیوار صوتی انجام شد.

شهردار منطقه ۲ رفع آلودگی‌های صوتی و حفظ آرامش شهروندان را از مهم‌ترین اهداف نصب دیوار صوتی در بدنه بزرگراه‌ها برشمرد و افزود: در همین راستا مدیریت شهری حفظ و نگهداشت دیوار صوتی را دنبال می‌کند.

کد خبر 6085403

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • لایروبی و مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان برای مهار سیلاب
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
  • راه‌ دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • راه‌دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد + تسلیت وزیر