Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن - ايرنا - سفير پيشين انگليس در سازمان ملل متحد با اشاره به اين‌که سياست‌هاي مداخله‌جويانه غرب در ساير کشورها ديدگاهي منسوخ و مربوط به قرن نوزدهم است؛ تصريح کرد که تنها راه رسيدن به ثبات در خاورميانه ايجاد توازن قوا در منطقه است.

به گزارش روز شنبه ايرنا، ديويد هني سفير پيشين انگليس در سازمان ملل متحد و عضو کميته بانفوذ روابط بين‌الملل مجلس اعيان انگليس در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در لندن افزود: اينکه تصور کنيم کشورهاي غربي بايد در خاورميانه بمانند و آنجا را اداره کنند يک ديدگاه قرن نوزدهمي است و امروز کشورهاي منطقه بايد نقش فعال در خاورميانه را به دست بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به غير سازنده بودن جنگ‌هاي نيابتي در خاورميانه تصريح کرد که تنها راه رسيدن به ثبات ايجاد توازن قوا در داخل خاورميانه است که در آن نيروهاي خارجي فقط نقش کمک و تسهيل‌کننده را خواهند داشت نه دخالت گر.
هني در پاسخ به اين سوال که آيا پس از 17 سال از آغاز به‌اصطلاح «جنگ عليه تروريسم» توسط آمريکا و قدرت‌هاي غربي، اين نبرد را موفقيت‌آميز مي‌داند؟ بيان داشت که فارغ از جنبه دفاعي مبارزه با تروريسم، خطاهاي بزرگي از سوي ائتلاف و آمريکا سرزده است. وي در اين باره توضيح داد که به نظر او حمله نظامي آمريکا به عراق نه تأثير مستقيم، که تأثير غيرمستقيم در شکل‌گيري داعش داشته است.
اين سياستمدار انگليسي بااين‌حال خاطرنشان ساخت که به‌رغم اين خطاها اکنون ائتلاف بزرگي عليه داعش شکل‌گرفته که توانسته جلوي تصاحب قلمرو و تشکيل حکومت داعش را بگيرد.
وي با بيان اينکه اگرچه تهديد داعش و القاعده همچنان پابرجاست اما داعش به‌عنوان يک قلمرو ديگر حذف‌شده و کارش تمام است؛ افزود: اگر داعش مي‌توانست اين قلمرو را تثبيت کند، فاجعه‌اي براي همه مي‌بود.
هني در پاسخ به اين سؤال که آيا حمله آمريکا به افغانستان بدون مجوز سازمان ملل اشتباه بود؟ گفت که از ديد او شرايط در سال 2001 کاملاً متفاوت بود. به گفته او در آن زمان سازمان ملل حکومت طالبان را به رسميت نمي‌شناخت، چون هنوز دولت رباني ازنظر آن‌ها دولت مشروع افغانستان محسوب مي‌شد. وي تصريح کرد که ازنظر او حمله آمريکا به افغانستان کاملاً مشروع و در هماهنگي با ماده 51 منشور ملل متحد بود که حق دفاع از خود را به رسميت مي‌شناسد.
اين عضو مجلس اعيان در پاسخ به اين سوال که آيا طرفدار دخالت نظامي است توضيح داد که ديدگاه او در مورد موضوعات مختلف، فرق مي‌کند. وي با اشاره به اين مطلب که با حمله نظامي عليه داعش موافق است افزود: حمله به داعش يک حمله دفاعي بوده و بسيار مشروع است. هني بااين‌حال توضيح داد که استفاده از زور براي تغيير ساختارهاي حکومت‌ها در خاورميانه قابل‌قبول نبوده و مشکلات اين منطقه با استفاده از زور حل نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که نقش ايران در مبارزه با تروريسم و شکست داعش را چگونه ارزيابي مي‌کند گفت که ايران يک بازيگر مهم در منطقه است و همگان بايد اين را قبول کنند.
وي افزود: البته دولت ايران هم بايد قبول کند که نقش مهمي در ايجاد ثبات در منطقه دارد و بايستي از اقدامات تنش‌زا پرهيز کند.
هني درباره نقش فعال ايران در مبارزه با تروريسم و ناديده گرفته شدن اين مبارزه و ده‌ها شهيدي که ايران در اين راه داده است تأکيد کرد که از ديد او مهم‌ترين مشکل خاورميانه بي‌ثباتي است (و نه تروريسم) و ايران نقش بزرگي در ايجاد و حفظ اين توازن دارد.
سفير پيشين انگليس در پاسخ به اين سؤال که آيا اعتبار دادن به عربستان سعودي با فروش تسليحات به اين کشور و هم‌زمان `بي‌ثبات کننده` خواندن ايران از سوي غرب خود مانعي بر سر راه توازن قوا نيست، گفت که به نظر وي آمريکا و انگليس در اين زمينه (حمايت و فروش اسلحه به عربستان) باهم توافق نظر ندارند. به گفته وي آمريکا تحت رهبري ترامپ از عربستان حمايت گسترده‌اي کرده است اما اين موضع انگليس نيست. وي تأکيد کرد که انگليس در مورد برجام نيز نگرش متفاوتي نسبت به امريکا دارد.
خبرنگار ايرنا با يادآوري اين نکته که ايران در حدود دويست سال گذشته به هيچ کشوري حمله نکرده اما عربستان سعودي باوجود حمله به يمن و تهديد آشکار ايران به اينکه `جنگ را به داخل مرزهاي ايران خواهد کشيد`، همچنان مورد حمايت آمريکا و انگليس است، پرسيد آيا فکر نمي‌کنيد توازن قواي موردنظر شما با عدم دخالت خارجي محتمل‌تر است؟
لرد هني در پاسخ به اين سوال گفت که در درازمدت دخالت خارجي صلاح نيست، اما ما اکنون در کوتاه‌مدت هستيم. عربستان در يمن منافع حساس و حياتي دارد که شامل مرز طولاني با يمن و جمعيت بزرگ يمني ساکن عربستان است. وي بااين‌حال تصريح کرد که راه‌حل مشکل يمن را بايد در خود يمن جستجو کرد. وي تأکيد کرد که اکنون کشورهاي غربي ديگر خواستار فروپاشي ساختارهاي دولتي سوريه نيستند، بلکه معتقدند که حکومت (بشار) اسد قابل ادامه نيست. وي ابراز اميدواري کرد که بازيگران اصلي به اين نتيجه برسند که بايد روزي در ژنو کنار هم نشست و راهي براي انتقال از رژيم فعلي به يک رژيم مشروع پيدا کرد.
اروپام ** هـ ن **1485
براي دريافت تازه ترين خبرهاي بين المللي از ايران و جهان با استفاده از لينک زير وارد کانال تلگرام ما شويد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۱۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت