Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-20@00:22:06 GMT

احزاب می توانند خارج از کشور دفتر تاسیس کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۲۰۸۹

خرداد:رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در حالی اظهار کرده است که احزاب منعی برای تاسیس دفاتر خود در خارج از کشور ندارند که قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، چنین مجوزی به احزاب نداده است.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره فعالیت احزاب در خارج از کشور بیان کرده است که «این مسئله نیز در قانون(قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی) پیش‌بینی شده و هیچ اشکالی در فعالیت این دست احزاب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..کمک گرفتن احزاب از خارج کشور به‌طور شبهه‌برانگیز ممنوع است و گرنه احزاب منعی برای تاسیس دفتر در خارج کشور ندارند.»

این اظهار نظر موجب واکنش و صدور جوابیه دفتر امور سیاسی وزارت کشور شد. در بخشی از این جوابیه آمده است که «گفتنی است در تبصره۲ ماده ۱۳ قانون، تصریح شده تأسیس هرگونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع می‌باشد و در مجموع  تا زمان اعتبار قانون موجود قاعدتاً مبنای عمل احزاب و وزارت کشور و سایر دستگاه های مربوطه می باشد.»  تبصره۲ ماده ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب تصریح دارد که «تأسیس هرگونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع می‌باشد.»

ماده  ۱۳ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که در جلسه علنی روز یکشنبه ۴/ ۱۱/ ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۸/ ۸/ ۱۳۹۵ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام، تشخیص داده و توسط رییس جمهور امضا و ابلاغ شد، به شرح زیر است:

ماده۱۳- احزاب دارای پروانه فعالیت در چار چوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و برابر مفاد این قانون از حقوق و امتیازات زیر برخوردارند:

الف ـ فعالیت سیاسی

ب ـ انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهت اجرای اصل هشتم (۸) قانون اساسی در چار چوب قوانین و مقررات

 پ ـ اظهار نظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب

ت ـ معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات

ث ـ ‌ ائتلاف با دیگر احزاب

تبصره ـ احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر آن با دیگر احزاب دارای پروانه فعالیت در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف نمایند و در صورت ائتلاف، کلیه مسؤولیت آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون احزاب برسانند.

ج ـ دایر نمودن شعب و دفاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها

تبصره۱ـ احزاب می توانند در چارچوب اساسنامه خود نسبت به تشکیل شعب و دفاتر خود در استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام کنند و موضوع را به اطلاع استانداری و فرمانداری ذی‌ربط برسانند.

تبصره۲ـ تأسیس هرگونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع می‌باشد.

چ ـ انتشار روزنامه، نشریه و تأسیس پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی

تبصره ـ احزاب واجد شرایط این قانون و متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به صدور مجوز نشریه الکترونیکی یا مکتوب برای احزاب مربوطه اقدام کند. در صورت عدم صدور مجوز در مدت مقرر، احزاب می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

ح ـ برخورداری از کمک ها ویارانه های موضوع این قانون

خ ـ برگزاری راهپیمایی‌ها و تشکیل اجتماعات حسب مورد با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری با رعایت بند (۶) ماده (۱۱) این قانون و اصل بیست و هفتم (۲۷) قانون اساسی

تبصره۱ـ دبیران کل احزاب موظفند حداقل هفتاد و دو ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مراتب را به اطلاع مسؤولان ذی ربط برسانند.

تبصره۲ـ آیین‌نامه اجرائی این ماده، ظرف مدت سه ماه بعد از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

د ـ حق حضور و دفاع در کمیسیون احزاب موضوع این قانون قبل از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضائی

برچسب ها: احزاب ، خارج از کشور ، رییس کمیسیون شوراها

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه به ترکیه می‌رود

شبکه المیادین از سفر قریب الوقوع رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته آینده برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اسماعیل هنیه وارد ترکیه شد
  • برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع
  • عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال
  • حماس: نتانیاهو به دنبال توقف جنگ نیست
  • اجازه پایمال شدن حقوق زنان را نمی دهیم
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان