یزد| یک بام و دو هوای برخی کانالهای تلگرامی در قبال سیما و منظر شهر یزد
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۲۴۷۵
برخی کانالهای تلگرامی یزد که تا پیش از این نبود توجه به سیما و منظر شهری را دست مایه مطالب خود کرده بودند، امروز فعالیتهای مدیریت شهری یزد در این زمینه را موضوع تخریبهای خود قرار دادهاند. ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳ استانها یزد نظرات
خبرگزاری تسنیمیزد ـ فرشاد براتی| گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی به ویژه کانالهای تلگرامی در ایران گام بلندی به سمت اطلاعرسانی برداشته و سرعت در این زمینه را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فراگیر شدن استفاده از این شبکهها و همچنین میزان استفاده بسیار زیاد مردم در طول روز از آن سبب شده مزیت بسیار خوبی در عرصه اطلاعرسانی سریع و مناسب به جامعه به وجود آید که در صورت استفاده درست و بهینه از آن، قطعا بسیاری از مشکلات برطرف میشود.
از سوی دیگر، در صورتی که این شبکهها به درستی و در مسیر خود مورد استفاده قرار نگیرند، قطعا آسیب بسیار جدی بر پیکره جامعه وارد کرده و سنگاندازیهای متعددی در راه پیشرفت امور زندگی مردم انجام میدهند.
این آسیب جدی با توجه به عدم در نظر گرفتن قوانین لازم برای مقابله با سوء استفاده از شبکههای اجتماعی پیش از به وجود آمدن آنها، متاسفانه به وفور در کشور مشاهده میشود و تعداد بسیار زیادی کانال تنها با هدف تامین منافع شخصی خود، شکل گرفته و از انتشار هیچ مطلبی فروگذار نیستند.
استان یزد هم از دیگر نقاط کشور جدا نیست و با وجود فعالیت کانالهای مطمئن، خوب و پرمخاطب، همگان شاهد جولان بیانصافی و بیاخلاقی تعداد کمی کانالهای سوءاستفادهگر هستند که در راستای تامین منافع شخصیشان دست به فریب و سیاه نمایی در این فضا میزنند.
با توجه به فرصت بسیار ویژه ای که کانالهای تلگرامی برای کسب درآمد در ایران به وجود آوردهاند و افراد بسیار زیادی در استان یزد و کشور ثابت کردهاند که از این طریق امکان درآمدزایی حلال وجود دارد، به نظر میرسد این چنین کانالهایی که به جای انتقاد سازنده دست به تخریب میزنند، خود را در برابر فعالیت درست در تلگرام ناکام دیده و چارهای جز این کار در برابر خود ندیدهاند.
سیاهنماییهای صورت گرفته هم در این زمینه بسیار زیاد و در تمام زمینهها به چشم میخورد اما در ماههای اخیر بیش از پیش شاهد تخریب فعالیتهای مدیریت شهری و فعالیتهای صورت گرفته در شورای شهر پنجم و اقدامات شهردار این دوره یزد است.
موضوعی که در دورههای قبل هم به وضوح مشاهده میشد ولی در هیچ زمانی چنین هجمه بیسابقهای به فعالیتهای صورت گرفته مشاهده نمیشد و به نظر میرسد برخی افراد با اقدامات صورت گرفته در شهر که به اذعان افراد مختلف در شهر یزد بسیار امیدوار کننده بوده، مخالفند.
نکته بسیار مهم در این ارتباط این است که برخی از مطالبی که امروز در این کانالها منتشر میشود دقیقا عکس مطالبی است که همین کانالها در سالهای قبل مینوشتند و در آن زمان با خلاف همین مطالب سعی بر تخریب چهره مدیریت شهری یزد داشتند؛ موضوعی که در اذهان عمومی جامعه چنین به نظر میآورد که نان این کانالهای معدود تنها از تخریب به دست میآید.
از جمله مواردی که این روزها به شکل عجیب و البته متناقضی در کانالهای مذکور منتشر می شود، مطالب به اصطلاح "انتقادگونه" در ارتباط با سیما و منظر شهری در یزد است، موضوعی که به حق در طول سالهای گذشته توسط تیم های مدیریت شهری یزد آنچنان که باید و شاید مورد توجه نبوده و کمتر به آن پرداخته شده است؛ البته یکی از دلایل کم توجهی به سیما و منظر شهری در دورههای قبلی را می توان لزوم توجه به امور سخت افزاری و عمرانی شهر دانست اما به هرحال در این دوره لازم است بخش قابل توجهی از فعالیت شهرداری یزد به این موضوع اختصاص پیدا کند.
از جمله گلایههای کانالهای تلگرامی یزد چه کانالهای معتبر و به نام و چه کانالهای "تخریبگر"، از مدیریت شهری یزد از ابتدای شروع به کار پنجمین دوره شورای شهر یزد و انتخاب جمالینژاد به عنوان شهردار یزد تا ماههای قبل، بحث سیما و منظر شهری بود و مطالب گستردهای در این رابطه نوشته شده بود.
این مطالب در ماههای قبل اما رویکرد متفاوتی به خود گرفت و برخی کانالهای تلگرامی که فعالیتهای گسترده شهرداری یزد در نقاط مختلف استان را مشاهده کردند، راه خود را از انتقادهای درست کانالهای معتبر جدا کرده و تخریبهای خود را به سمت دیگری سوق دادند و این بار از این چنین اقداماتی به صورت بسیار عجیبی گلایه کردند، گلایههایی که موجی از یاس و ناامیدی در وجود مدیران این چنین کانالهایی را به مخاطب القا میکند.
امروز نقاط مختلف شهر یزد به کارگاههای کوچکی تبدیل شده که در آن کارگران متعددی در حال زیباسازی سیما و منظر شهری این شهر تاریخی هستند و حتی در نقاطی که در طول حداقل 15 سال قبل هیچ توجهی به آن نمیشد، فعالیتهای بسیار گستردهای برای زیباسازی صورت گرفته است.
بسیاری از مردم نقاط مختلف شهر یزد به ویژه برخی مناطقی که تاکنون مورد توجه مدیریت شهری یزد نبودند و وضعیت ظاهری بسیار نامناسبی داشتند امروز از انجام چنین اقداماتی توسط شهرداری یزد بسیار خوشحال هستند و اذعان دارند که شهردار جدید یزد توجه گستردهای به تمام نقاط شهر دارد اما در طرف مقابل این موضوع به دلایل نامعلوم برای برخی افراد گران تمام شده و تاب تحمل آن برایشان بسیار سخت است.
این سختی سبب شده که امروز از هر روشی برای تخریب فعالیتهای صورت گرفته استفاده شود و حتی همانهایی که تا دو ماه قبل نبود توجه به سیما و منظر شهری یزد را عاملی برای تخریب شهرداری قرار داده بودند و به قول خود اقدام به افشاگری در زمینه اختصاص بودجه برای سیما و منظر شهری یزد نمایند؛ گویی پروژه زیباسازی شهر، پروژهای است که باید بدون هزینه و اختصاص بودجه انجام شود.
در هر صورت پدیده سوء استفاده از کانالهای تلگرامی موضوعی است که متاسفانه در جامعه امروز ما به چشم میخورد، موضوعی که امروز به چالشی در تمام زمینهها تبدیل شده و لازم است مسئولان برنامه مناسب و قابل اجرایی برای آن داشته و انجام دهند.
انتهای پیام/ش
R41376/P1377/S6,76/CT4منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)
دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری، به عنوان روز معلم نامیده شده است. شاید بتوان گفت در بین همه ادیان آسمانی و مکتبهای موجود در دنیا، بیشترین سفارش و توصیه به علمآموزی و تکریم و تجلیل از حق معلم و استاد، در دین مبین اسلام بوده است.
بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها» خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلمان بشریت هستند. مقام معلم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً».
40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیاتبخش حضرت علی بن موسیالرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفتوگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر ربانی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.
با عرض تبریک روز معّم خدمت شما استاد گرامی، صفحات رواق را منور به روایتی از حضرت رضا(ع) درباره علم آموزی و اهمیت کار معلّمی بفرمایید.
این روز بزرگ که به مناسبت شهادت استاد بزرگ حوزه و دانشگاه حضرت آیت الله شهید مطهری نامگذاری شده است، گرامی میدارم و مخصوصاً برای روح پاک آن دانشمند نمونه و دلسوز پر تلاش، از درگاه خداوند طلب رحمت و رضوان دارم و به همه اساتید کشور عزیزمان ایران، این روز بزرگ را تبریک و تهنیت عرض می کنم. همانطور که میدانید اسلام، تأکید بسیاری بر ارزش ذاتی علم و تعلیم و تعلم آن دارد تا جایی که بسیاری از آیات قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت(ع) در این باره وارد شده است. بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها»، خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلّمان بشریت هستند. مقام معلّم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلّم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً»
از امام رضا(ع) که خود ملقّب به عالم آل محمد(ص) است و معلم همه بشریت نیز روایاتی در این باب نقل شده که یکی از مهمترین آنها روایتی است که به نقل از پدران خود و آنها هم به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل فرمودهاند که آن حضرت فرمود: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ، فَاطْلُبُوا اَلْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ، وَ اِقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ، فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ لِلَّهِ حَسَنَةٌ، وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَ اَلْمُذَاکَرَةَ فِیهِ تَسْبِیحٌ، وَ اَلْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ، وَ تَعْلِیمَهُ مَنْ لاَ یَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَ بَذْلَهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللَّهِ، لِأَنَّهُ مَعَالِمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ، وَ مَنَارُ سَبِیلِ اَلْجَنَّةِ، وَ الْمُؤْنِسُ فِی اَلْوَحْشَةِ، وَ اَلصَّاحِبُ فِی اَلْغُرْبَةِ وَ اَلْوَحْدَةِ، وَ اَلْمُحَدِّثُ فِی اَلْخَلْوَةِ، وَ اَلدَّلِیلُ عَلَی اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ، وَ اَلسِّلاَحُ عَلَی اَلْأَعْدَاءِ، وَ اَلزَّیْنُ عِنْدَ اَلْأَخِلاَّءِ، یَرْفَعُ اَللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً وَ یَجْعَلُهُمْ فِی اَلْخَیْرِ قَادَةً». در این روایت زیبا، امام رضا(ع) از قول پیامبر(ص) به ارزش ذاتی علم و لزوم تعلیم و تعلم و دلایل اهمیت علم نزد شارع مقدس اشاره میفرمایند. در این روایت، و به جهت مناسبتی که میخواهیم در این باره بحث کنیم، به شرح فقرهای از این روایت که درباره معلّم و ثواب تعلیم و دلایل این ثواب آمده است اشاره مختصری خواهم داشت.
امام رضا(ع) چه توصیهای درباره شخصیت معلم و اینکه استاد و مربی چه خصوصیاتی باید داشته باشد دارند؟
امام رضا(ع) در جمله «فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ فِی مَظَانِّهِ» اشاره نمودهاند به اینکه در هر جا که مسلمان احتمال دهد علم وجود دارد، باید برای دریافت آن اقدام کند. در جمله بعدی امام اشاره به این موضوع دارند که «وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ» یعنی علم را از اهل آن بگیرید» گر چه با توجه به فقره اول که گذشت، طلب علومی که معارف دینی نیستند حتی اگر نزد مشرک باشند، ضروری و واجب بوده و گمشده عاقل یا مؤمن تلقی شده اند اما علوم مربوط به دین و معارف دینی را باید از افرادی که شایستگی آن را دارند دریافت کرد و با توجه به سخن امیرالمؤمنین علی(ع) که تبعیت از اهل بیت(ع) و عدم پیشی گرفتن از ایشان را توصیه و عقب ماندن از آنها را نهی نمودند، اهل بیت(ع) کارشناسان واقعی علوم دینی بوده و مسلمانان تنها مجاز هستند علوم دین را از ایشان دریافت کنند. چنان که فرمودهاند: «بر آنها پیشی مگیرید که گمراه می شوید و از آنان پس نمانید که تباه میشوید»
امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر فرمودهاند: «ای کمیل! علم و معارف و اعتقادت را جز از ما نگیر تا از ما باشی». حدیث مزبور، دریافت علم از کسانی که علوم اهل بیت(ع) را نشر میدهند رد نمیکند، زیرا گرفتن علم از فقها و نشردهندگان علوم اهل بیت(ع) به نوعی گرفتن علوم از اهل بیت(ع) است.
پس معلوم شد که در علمآموزی غیر معارف دینی، باید انسان حتی اگر فقط در دست کفار و مشرکان این علم وجود دارد از آنها اخذ کند ولی در علوم دینی، کسب معارف فقط باید از طریق اهل بیت(ع) باشد. پس طلب علمی که واجب شده است بر همه مسلمانان؛ طریقی دارد که رکن اصلی این طریق معلم و استاد است. در ادامه این روایت، برخی امتیازها و نقاط مثبت تعلیم و تعلم بیان شده است.
از این امتیازها مخصوصاً در ثواب شغل معلمی برای خوانندگان رواق بگویید تا جامعه ما، ارزش معلّم را بیشتر بداند و از ایشان تکریم کند؟
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ادامه اشاره به این مطلب دارند که یاد دادن و آموزش علم به دیگران اگر برای خدا باشد، حسنه و نیکی است «تَعلیمه لِلهِ حَسَنَة؛ یادگیری علم برای خداوند حسنه است». در فقره بعدی حضرت میفرمایند که مذاکره علم، تسبیح خداست: «الْمُذَاکَرَةِ فِیهِ تَسْبِیحٌ.» یعنی سر کلاس نشستن و درس معلم و استاد را گوش دادن، همتراز تسبیح خداوند متعال است. در روایات داریم که یک ساعت در طلب علم بودن بهتر از احیای یک شب و یک روز در طلب علم بودن بهتر از سی ماه روزه است. سپس حضرت به یک امتیاز دیگر معلّمان اشاره دارند و می فرمایند، آموزش علم به دیگران، صدقه است: «تَعْلِیمُهُ مِنْ لَا یَعْلَمُهُ صَدَقَهَ» از دیدگاه امام رضا(ع) آموزش علم به افرادی که نمیدانند، نوعی صدقه است چرا که صدقه، به کمک مالی محدود نمیشود، بلکه شامل هر کار خوبی میشود، چنان که در روایت دیگری فرمودهاند: «کل معروف صدقة».
امتیاز مهم دیگری که حضرت به آن اشاره میفرمایند، این است که معلم اگر علم خود را به اهل آن یاد بدهد و آنها را تربیت کند، موجب قرب و نزدیکی او به خداوند میشود و میتوان گفت معلمانِ نیک، به خدا نزدیکترند. جمله «بَذلُهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللهِ» دلالت بر این مطلب دارد.
بنا بر آنچه گفته شد، مقام معلم بسیار بالا و والا است و همان طور که مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: «معلمی شغل انبیاست». یعنی اگر بخواهیم کسی و شغلی را همتراز شغل انبیاء معرفی کنیم، شغل شریف «معلمی» است.
با توجه به این حدیث شریف، خطاب به جامعه و مسئولان و نیز معلمان عزیز چیست؟
گرچه فرصت و مجال بسیار کوتاه بود تا این حدیث زیبا و پر معنا را شرح دهیم، لیکن خلاصه و پیام آن را میتوان برای معلمان عزیز این دانست که قدر این شغل مهم را بدانند و آن را با هیچ بهای مادی تعویض ننمایند و اخلاص و تقرب الهی را هدف خود در این شغل مهم قرار دهند. پیام دوم خطاب به مسئولان و جامعه است، همان گونه که احترام و تجلیل از انبیای الهی لازم است، باید جانشینان آنان در تعلیم و ارشاد دیگران به معرفت و بینش را تکریم و تعظیم کنند و به گونهای شود که شغل معلمی در جامعه از احترام و ارزشی فوقالعاده برخوردار شود.
منبع: روزنامه قدس مریم احمدی شیروان