Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:22:30 GMT

آمریکا و دیوار بلند چین در جنوب شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۲۹۷۴

آمریکا و دیوار بلند چین در جنوب شرق آسیا

کوالالامپور – ایرنا – به رغم اینکه آمریکا از دوره باراک اوباما تلاش های بسیاری برای نفوذ گسترده درجنوب شرق آسیا داشت، اما پس زدن این اقدامات توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا و تمایل کشورهای این حوزه برای همکاری با پکن، واشنگتن را در بسیاری اقداماتش درمنطقه با دیوار بلند چین روبه رو ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز شنبه ایرنا، دولت جدید آمریکا نیز برای گسترش روابط با کشورهای این منطقه اقدامات جدیدی را انجام داده است اما این دولت ترامپ نیز با سدی به نام نفوذ چین در جنوب شرق اسیا روبه روست.
مصداق این موضوع را می توان در ایستادگی فیلیپین در مقابل آمریکا مشاهده کرد که برغم اینکه دادگاه بین المللی لاهه در سال 2016 در خصوص پرونده چالش های دریای جنوبی چین به نفع مانیل رای داده بود، اما 'رودریگو دوترته' رئیس جمهور فیلیپین به این رای که مورد حمایت آمریکا نیز بود، توجهی نشان نداد و حفظ و تداوم روابط با پکن را مورد تاکید قرار داد.
بی اعتنایی 'دوترته' به رای دادگاه بین المللی لاهه که آمریکا آن را گامی برای حضور پررنگ تر خود در فیلیپین و آبهای اطراف آن می دانست، ضربه سنگینی بر سیاست آمریکا در قبال منطقه جنوب شرق آسیا بود.
این موضوع درواقع زنگ خطر را برای آمریکایی ها به صدا درآورده است زیرا چین نشان داد ، پیش از انکه یک قدرت جهانی باشد، جای پای خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای در جنوب شرق آسیا مستحکم کرده است.
در واقع، این منطقه که از لحاظ موقعیت دریایی و به واسطه تجارت جهانی نقش مهمی در مبادلات جهان دارد، همواره مورد توجه کشورهایی از جمله چین، ژاپن و روسیه نیز قرار داشته و آمریکا نیز تلاش کرده که در این عرصه از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.
کشورهای این حوزه با درک این نکته که چین از نظر اقتصادی و نظامی تاثیرگذارتر از آمریکا دراین منطقه است و به دلیل مجاورت جغرافیایی نیز نقش مهمی در معادلات منطقه ای دارد، خواستار حفظ و تقویت روابط خود با پکن هستند و به نظر می رسد این کشورها در گام نخست روابط منطقه ای خود نگاه به پکن را پیش از واشنگتن مد نظر دارند.
روابط سنتی کشورهای منطقه با آمریکا که نشات گرفته از ضعف اقتصادی و نظامی کشورهای منطقه بوده اکنون با پیشرفت این کشورها معادله روابط دوجانبه هر یک از آنها با واشنگتن دستخوش تغییر و تحول جدیدی شده است. تغییری که تداوم آن می تواند رفته رفته آمریکا را با چالش های بیشتری در تاثیرگذاری در روابط با کشورهای منطقه روبه رو کند.
این روند، با پشت کردن آمریکا به معاهدات بین المللی از جمله توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام موسوم به 'تی.پی.پی'، توافق (پیمان) پاریس و برجام حتی می تواند روند بی اعتباری آمریکا را تسریع کرده و باعث شکل گیری نظم نوینی در روابط منطقه ای و بین المللی شود.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا با تصور قدرت بخشیدن به این کشور، اقدام به نقض تعهدات بین المللی و منطقه ای کرده است که درواقع این امر موجب شده تا مسئولیت پذیری آمریکا با علامت سئوال بزرگی در اذهان جهانیان مواجه شود.
درعین حال ترامپ دردوره فعالیت خود با تاخیرانداختن در سیاست های کاخ سفید به سمت جنوب شرق آسیا، بسترها را برای گسترش و تقویت فعالیت های چین دراین حوزه بیش از گذشته فراهم ساخت واین امر سبب شد تا تلاش های گسترده باراک اوباما همتای پیشینش در منطقه بدون ثمر رها شود.
آساق**241**1599

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۲۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران

به گزارش همشهری آنلاین، «فداحسین مالکی» در گفت وگو با ایرنا، در تشریح دستاورد های سفر رئیس جمهور به پاکستان، این سفر را از دو بُعد روابط بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانست و تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط عمیق و دیرینه هستند اما با توجه به مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده این روابط نیاز به ترمیم داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث امنیت مرز دو کشور فعالیت اشرار باعث شد تا مشکلاتی در این حوزه به وجود آید که رفع این مشکلات در سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان مطرح شد و توافقات لازم در این زمینه بین طرفین صورت گرفت.

مالکی با اشاره به هدف گذاری روابط ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری نیز قراردادهای بسیار خوبی در حوزه مسائل بازرگانی اقتصادی انرژی و غیره بین طرفین به امضا رسید و ما مبادلات اقتصادی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را برای و کشور ترسیم کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در جریان این سفر توافقاتی بین طرفین برای تامین نیازهای یکدیگر از جمله در حوزه کشاورزی انرژی و غیره صورت گرفت و طرفین بر راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک تاکید کردند.

وی افزود: باتوجه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران و پاکستان از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و می‌تواند به ارتقاء امنیت منطقه کمک کند چرا که دو کشور ایران و پاکستان جز قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

مالکی خاطرنشان کرد: پس از عملیات وعده صادق، آمریکا پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرد که اگر با ایران ارتباطات بیشتر برقرار کنند و یا توافقاتی با ایران داشته باشند آنها را تحریم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با وجود تهدید پاکستان به تحریم از سوی آمریکا به خاطر ارتباط با ایران و امضای توافق‌نامه‌ها ما دیدیم که دولت پاکستان بدون توجه به این تحریم تهدیدها بزرگترین توافقات اقتصادی تجاری و بازرگانی را با ایران به امضا رساند که این نشان دهنده اقتدار ایران در سطح منطقه است.

کد خبر 847249 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه ایران و آمریکا پاکستان

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • «طوفان الاقصی» توطئه عادی سازی روابط با اسراییل را شکست داد