Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرری - ایرنا -تولیت آستان وقدس امام خمینی(ره) گفت: انسان باید عقیده خود را در مقام ایجاب بیان کند هرچند طبیعی است که عده ای هم آن را نپذیرند، اما این امر نباید مانع طرح نظرات مختلف شود و هیچگاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با دبیر کل و جمعی از اعضای حزب مردم سالاری با بیان اینکه ورود به کار حزبی عللی دارد که انسان را به این کار پر مشغله، پر مخاطره و پر گفت و گو وا می دارد، اظهار کرد: علت اصلی کار جمعی این است که بر خلاف دنیای ریاضی که نتیجه ی دو به علاوه دو، همیشه چهار می شود؛ در محیط انسانی این معادله بعضا نتایج بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: یک جمع محدود می توانند یک کار بسیار بزرگ را باعث شوند، گرچه وقتی کسی همراه نبود انسان باید به تنهایی قیام کند، اما اقدام گروهی نتایج بیشتری دارد. از این رو اگر هدفمان را متعالی دانستیم و نسبت به درد جامعه خودمان را وظیفه مند دانستیم باید برای حل مشکلات قدم برداریم.
وی در مورد آفات کار حزبی اظهار کرد: ممکن است نتایج کار دو نفر در یک فرآیند انسانی به مراتب بیشتر باشد اما اگر آن دو نفر همدل نباشند و به آسیب ها توجه نکنند نتایج کمتری از حدّ انتظار خواهند گرفت.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه علت اصلی به نتیجه نرسیدن کار جمعی «انانیّت» است، تصریح کرد: انانیت این است که برای انسان خودش از همه امور مهمتر باشد و معتقد باشد میزان اهمیت اشیای عالم این است که «من» کجا قرار دارم؛ این امر بحرانی را در کارهای جمعی ایجاد می کند، البته در این رویکرد برخی افراد مستقیما منیّت خود را ابراز می کنند و برخی دیگر هم می دانند که چگونه به طور غیرمستقیم مسیر شخصی خویش را دنبال کنند و با دیگران بازی کنند.
وی یادآور شد: یکی از فیلسوفان معاصر گفته بود، «باید به گونه ای قانون را بنویسید که اگر شما هم نبودید آن قانون عادلانه باشد»، کسی می تواند یک قانون عادلانه بنویسد که خودش را از این شرایط خارج کند.
وی گفت: اِنانیت به معنای منیّت منفی و این حالت است که انسان خود را ملاک خوب و بد بداند؛ این نگاه باعث هزاران ایراد دیگر می شود.
یادگار امام، مادر بت ها را بت نفس انسان خواند و با بیان اینکه شکوفایی جامعه شرط شکوفایی هرکس است، گفت: اگر بخواهیم به این نقطه برسیم که وقتی یک تیم پیروز می شود، افتخار خودمان بدانیم؛ باید انانیت را کمرنگ کنیم.
وی افزود: شما افتخارات پیشینیان را افتخارات خودتان می دانید؛ زیرا با آنها حس رقابت ندارید، اما در روزگار خودتان در قبال کسی که احساس رقابت دارید، ولو اینکه می فهمید پیروزی او به نفع شما است، انانیت مانع می شود که او را تصدیق کنید.
یادگار امام، «اِنانیت» را آفت بزرگ کار جمعی خواند و گفت: کار جمعی حتما با همدلی و همفکری ارزش مضاعف پیدا می کند اما شرط رسیدن به آن آشنایی با قواعد کار جمعی است. ما اگر از خودمان و کارهای کوچک شروع کردیم در کارهای بزرگ هم می توانیم موفق شویم؛ در غیر این صورت ممکن است لغزش های کوچک به اشتباهات بزرگ ایجاد شود.
وی گفت: ممکن است در ابراز رضایت از دیگران بگوییم حزب من، دوست من، گروه من، شهرمن یا جناح من؛ همه اینها از «من» بلند می شود. این «من» مادر همه مشکلات است؛ نمی توانیم «من» را حذف کنیم، بلکه می توانیم آن را تربیت کنیم، چون اگر «من» را از انسان ها بگیریم، حرکت به وجود نمی آید.
وی با اشاره به بی توجهی به تفاوت میان حزب و جبهه در کشور ما، تصریح کرد: هر دوی اینها به عنوان نیاز جامعه بشری لازم هستند. جبهه ها برای مقاطعی شکل می گیرند و بیشتر رویکرد سلبی دارند؛ در جبهه گروهی از افراد پیرامون یک مسأله سلبی مسأله مشترک پیدا می کنند و یک حرکت جمعی می کنند، اما کارکرد احزاب ثبوتی و پیرامون یک امر خواستنی است؛ لذا احزاب، حداکثری و جبهه ها حداقلی هستند.
سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دوره انتخابات دوره فعالیت جبهه های سیاسی است، افزود: وقتی جبهه شکل می گیرد همه باید پیرامون سلب یک امر خاص کار کنند ولی در احزاب افراد باید به حداکثر همدلی برسند و یک موضع سلبی عامل تأسیس حزب نمی شود.
یادگار امام با تأکید بر ضرورت تدوین مانیفست در کار جمعی ادامه داد: انسان باید عقیده خود را در مقام ایجاب بگوید؛ البته طبیعی است که عده ای هم آن را نپذیرند، اما این امر نباید مانع طرح نظرات مختلف شود و هیچگاه نمی توانیم بگوییم که همه مثل یکدیگر فکر کنند.
وی در این سخنان همچنین، حضور پررنگ امام راحل را یکی از الطاف الهی به ملت ایران در جریان انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: اتفاقات پس از انقلاب باعث چند دستگی در جامعه نشد، زیرا نگاه قاطبه ملت به یک نفر بود؛ و این در حالی است که انقلاب ها معمولا آغاز درگیری ها هستند.
6003

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۴۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند

 فاطمه سرگزی   بیان کرد: خانواده به‌عنوان اولین محیطی که هر فرد اولین تعاملات و تجربیات خود را دارد نقش بسیار حساس و قابل‌توجهی را در چگونگی سلامت روان افراد ایفا می‌کند.

وی با اشاره اینکه آموزش به‌موقع مهارت‌های زندگی می‌توانید در برابر مشکلات، سلامت روان افراد را تا حد زیادی واکسینه کند بیان کرد: کلیه مراکز خدمات جامع سلامت دارای روان‌شناس بالینی هستند که به‌صورت رایگان خدمات روان‌شناختی را ارائه می‌کنند.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به عوامل مؤثر در سلامت روانی خانواده تصریح کرد: ایجاد و تدوین قواعد و مقررات خاص توسط سرپرست خانواده برای حفظ ارزش‌ها، نیازها و اهداف این واحد کوچک و مهم اجتماعی، امری ضروری است. وجود چنین قواعدی باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده در جهت ارتقای سلامت روانی آن‌ها خواهد شد و از بروز نابهنجاری‌ها و کج‌روی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

سرگزی با اشاره به اینکه از طریق تقسیم قدرت، یکپارچگی و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر،توان مقابله خانواده با بحران‌های زندگی افزایش میابد،خاطرنشان کرد: خانواده‌های سالم، ساختار درونی خود را برای پذیرش موقعیت‌های متغیر و بحرانی اصلاح می‌کنند درحالی‌که خانواده‌های ناکارآمد، ساختار خشک خود را که در برخورد با وضعیت جدید کارآمد نیست، حفظ می‌کنند.

وی گفت: خانواده‌های ناسالم در شرایط بحرانی به‌جای حمایت از یکدیگر و کمک برای حل معضلات روش سرزنش را انتخاب می‌کنند درحالی‌که سرزنش افراد در این شرایط به جز تخریب روحی هیچ حاصلی نخواهد داشت.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در حالت کلی خانواده باید برای حفظ انسجام خود، به‌اندازه کافی پایدار و دارای چارچوب شخصی باشد؛ اما درعین‌حال برای کنارآمدن با موقعیت‌های بحرانی از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد.

 وی افزود: در خانواده‌های درهم‌تنیده، مرز بین افراد مبهم است، در نتیجه در صورت بروز بحران، اعضای خانواده واکنش نامعقولی از خود نشان می‌دهند و به طور ناخواسته با هم درگیر می‌شوند.

سرگزی تصریح کرد: والدین درهم‌تنیده با فرزندان، با ممانعت از شکل‌گیری رفتارهای پخته در کودکانشان و وابسته کردن آن‌ها به خودشان و دخالت در توانایی آن‌ها در حل مشکلات، مسائل خانواده را در مواقع بحرانی تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت روان اعضای خانواده، باید به افراد تفهیم شود که خانواده کلیتی است که از مجموعه اعضای آن فراتر است و منافع و اولویت‌های آن باید بر منافع و مصالح شخصی ارجح باشد.

این مسئول در پایان با اشاره به شناخت تفاوت‌ها در اعضای خانواده گفت: شناخت تفاوت‌ها در خانواده کمک می‌کند تا در قضاوت نسبت به یکدیگر عادل باشند و بتوانند تفاوت در نحوه واکنش یکدیگر را در بحران‌ها و تغییرات ایجاد شده در شرایط زندگی درک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نه بایرن مونیخ و نه توماس توخل، هیچ‌کدام علاقه‌ای به ادامه دادن با یکدیگر ندارند
  • کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر
  • حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست
  • سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود