Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی، ۱۲ اسفندماه، در زنجان گفت: در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مرد نمکی شماره چهار که سالم­‌ترین و کامل­‌ترین مومیایی مکشوفه از معدن نمک چهرآباد با قدمتی ۲ هزار و ۳ هزار ساله است، ثبت ملی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد وضعیت مرد نمکی شماره چهار اظهار کرد: با وجود آسیب‌دیدگی به هنگام مرگ تقریبا بیشتر قسمت‌­های بدن سالم باقی مانده است که شامل مجموعه استخوان­‌ها و بافت نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

رحمتی با اشاره به اینکه این مرد نمکی هم اکنون در موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می‌شود افزود: به هنگام کشف جسد در وضعیت دمر قرار داشت به شکلی که صورت و قسمت جلوی بدن روی خاک قرار گرفته بود.

وی اذعان کرد: دست­‌های مرد نمکی شماره چهار از ناحیه آرنج خم شده دست چپ روی زمین و دست راست در حالت تقریبا مشت شده بود و پای راست به صورت نیمه باز و پای دیگر جمع شده در زیر شکم قرار داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان ادامه داد: با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت دلیل مرگ براساس تحقیقات انجام یافته فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ریزش تونل‌­ها و ریزش خاک و آوار روی وی بوده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ حدود ۱۶ سال داشته است. قد این مومیایی ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتی متر است و بر گوش­‌هایش حلقه‌هایی از جنس نقره دیده می‌شود.

رحمتی با اشاره به اینکه مو‌های سر مرد نمکی کوتاه و به رنگ خرمایی است یاد آور شد: به همراه این جوان مومیایی شده اشیای جالب توجهی نیز کشف شده است که یکی از این اشیا چاقوی فلزی با دسته استخوانی است که در غلافی چرمی به کمربند پارچه‌ای او بسته شده است از اشیای دیگر می­‌توان به دو کوزه کوچک سفالی سالم اشاره کرد.

همچنین طناب­‌های گیاهی، یک مهره کوچک با لعاب آبی، یک پی سوز سالم دود زده، ۱۱۱ تکه سفال و ... نیز همراه این جسد یافت شده است.

یحیی رحمتی با اشاره به پوشش این مومیایی نمکی، بیان کرد: از ویژگی‌های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که بر تن او دیده می­‌شود، این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.

انتهای پیام /پ

 

جاذبه های گردشگری همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه تهران گفت: نهاد‌های بین‌المللی سابقه بیش از ۱۷ قرن نهاد دانشگاه در ایران را ثبت کرده‌اند و یونسکو در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور را به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا معرفی کرد و اکنون این قدمت به ۱۷۵۷ سال رسیده است.
دکتر سید محمد مقیمی در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشکده‌ها و واحد‌های دانشگاهی دانشگاه تهران یادآوری کرد: با مطالعه سنت دانشگاهی در ایران زمین، به نوعی سابقه جندی شاپور، نظامیه‌ها، ربع رشیدی، دارالحکمه‌ها و دارالفنون به دانشگاه تهران پیوند می‌خورد؛ اسناد پشتیبان قوی برای انضمام این سوابق ارزشمند به یکدیگر موجود است و باور داریم دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران میراث‌دار این قدمت و پیشینه است.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تدوین نظام‌نامه‌ای برای دانشگاه تمدن‌ساز، گفت: در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳، مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به تلاش برای ضمیمه شدن تجربه پرافتخار نهاد‌های علم در ایران به قدمت دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه تهران ریشه در تاریخ تمدن ما دارد؛ تاریخی که قدمت دانشگاه جندی شاپور به‌عنوان مبدأ آموزش عالی جهان را برابر ۱۷۵۷ سال تأیید می‌کند و یونسکو نیز این قدمت را تصویب کرده و دانشگاه تهران میراث‌دار این قدمت ۱۷۵۷ ساله است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: هشتم خرداد ماه در مراسم نود سالگی دانشگاه تهران، به دنبال تبیین نقش تمدن‌سازی دانشگاه تمدن‌ساز در دستیابی به تمدن نوین اسلامی ایرانی هستیم که در این راستا بیش از ۱۳۰۰ ایده و پیشنهاد از سوی دانشگاهیان و مردم در سامانه نظام پیشنهاد‌های دانشگاه ثبت شده است و طی یک هفته آینده ۹۰ ایده برتر معرفی و در طول سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شوند.
مقیمی افزود: سکه نقره ویژه این بزرگداشت از سوی بانک مرکزی در حال ضرب است و قرار است در یکی از چک‌پول‌ها نیز نماد سردر دانشگاه تهران درج شود.
وی همچنین از برگزاری اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دوم تا چهارم خرداد ماه در دانشگاه تهران خبر داد و اظهار داشت: این اجلاس در سالن اجلاس جدید دانشگاه تهران که به مناسبت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سال پایه‌گذاری سنت دانشگاهی در جهان با ظرفیت ۲۳۰ نفر احداث شده است، برگزار خواهد شد و اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها اولین برنامه‌ای است که در این سالن باشکوه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • ارگ زیبای بم، نمادی از قدمت ایران زمین+ فیلم
  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه
  • ژاکت مدیر بایرن خبرساز شد: بیش از ۳۰ سال قدمت!
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ