Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-04@13:46:12 GMT

تاوان سنگین سیاست خارجی بن سلمان

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۶۳۵۷

کوشکی گفت:تداوم رفتارهای کنونی سعودی­ها موجب منزوی شدن عربستان می­‌شود. بعید است عقلانیت در آینده سیاست خارجی این کشور حکم‌فرما شود؛ مگر اینکه اتفاق مهمی در رفتار آن­ها روی دهد.به گزارش بلاغ، «محمدصادق کوشکی»  تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص نگرانی پادشاه سعودی از اوضاع وخیم روابط ریاض با کشورهای عربی، با اشاره به اینکه تداوم رفتارهای کنونی سعودی­‌ها موجب منزوی شدن عربستان می­‌شود، بیان داشت: رفتار سیاست خارجی عربستان در دوران محمد بن سلمان و وزارت خارجه عادل الجبیر تابع هیچ قاعده عقلانی و مدل منطقی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

دلیل سفر قریب‌الوقوع «بن سلمان» به عراق چیست؟

وی با توجه به رفتارهای تنش‌زای عربستان در سیاست خارجی این کشور گفت: نمی‌توان درک کرد که مبنای سیاست خارجی کاملاً تهاجمی سعودی‌ها چیست؟ آیا منافع ملی آن‌ها چنین موضوعی را ایجاب می‌کند؟ آیا آن‌ها به دنبال دفع موارد ناامن کننده هستند؟ در حقیقت هیچ منطقی پشت سیاست خارجی سعودی­‌ها نیست.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر اهداف منطقه­‌ای ریاض و عدم تناسب آن با ظرفیت سعودی­‌ها اشاره داشت: سعودی‌ها علاقه‌مند هستند در قالب یک ابرقدرت در سطح منطقه عمل کنند؛ این در حالی‌ است که حتی قدرت منطقه‌ای نیز محسوب نمی­‌شوند.

وی با اشاره به رفتار مضحک عربستان در منطقه تأکید داشت: اقدامات سعودی‌ها در حوزه سیاست خارجی شبیه کودکی است که همچون آدم‌های بزرگ و مقتدر رفتار می­‌کند. لباسی که عربستان بر تن خود کرده است، به اندازه این کشور نیست؛ لذا به‌ صورت کاریکاتوری شده است.

کوشکی با توجه به اینکه عقلانیت و منطقی در مدل رفتارهای ریاض به چشم نمی‌خورد، گفت: سعودی‌ها قطری‌ها را کنار گذاشتند. این در حالی بود که قطر پیش از این در بحران سوریه با آن­ها شریک بود. جالب اینجاست که بسیاری از کشورهای عربی قطر را در ماجرای اختلاف بین عربستان و قطر کنار نگذاشتند و حاضر نشدند ارتباط خود را با دوحه قطع کنند.

وی با تأکید بر انزوای عربستان در سیاست خارجی اشاره داشت: رفتار مصری‌ها صرفاً دوشیدن سعودی‌ها است. آن‌ها فایده چندانی به ریاض نمی‌رسانند. بحرین نیز قدرتی به‌ حساب نمی‌آید؛ لذا عربستان در سیاست خارجی خود تنها شده است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به دلیل نزدیک شدن ریاض به بغداد تأکید داشت: تنها ماندن سعودی‌ها در سیاست خارجی باعث شده که آن­ها به عراقی‌ها نزدیک شوند. در حالی‌ که ریاض سال گذشته بغداد را ترک کرده بود؛ اما اکنون حاضر شده که دوباره به عراق برگردد.

وی با توجه به اینکه رفتارهای سیاست خارجی عربستان نشان می­‌دهد که محاسبات این کشور عقلانی نیست، افزود: تداوم وضعیت کنونی موجب منزوی شدن این کشور می­‌شود. بعید است عقلانیت در آینده سیاست خارجی ریاض حکم‌فرما شود؛ مگر اینکه اتفاق مهمی در رفتار آن­ها روی دهد.

کد مطلب: 353193 مرجع : تسنیم 

از دپوی 500 هزار تن برنج در شالیکوبی‌های مازندران تا قبضه برنج‌فروشی‌ها توسط مافیای واردات

مردمی که احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند/ محله شهید آهنگر میاندورود نیازمند توجه مسئولان

تحقق شعار «غذای سالم، زندگی سالم» با تولید محصولات ارگانیک/ رونق کشاورزی بدون کود شیمیایی

تحویل 50 واحد مسکونی تعهد مازندران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا اردیبهشت 97/ کانکس روستاها تامین شده است

4 بانده شدن محور سوادکوه و دغدغه‌های فنی آن

تلاش برای نابودی کانون بدبختی‌های کشور

    تاوان سنگین سیاست خارجی بن سلمان سرلشکر جعفری: «بسیج» قرآن و عمل به آن را احیا کرد پاسخی برای آقای کروبی پیشنهاد مهدی محمدی درباره طرح «اعاده اموال نامشروع» گزارش روزنامه اسرائیلی از ترور سیدحسن‌نصرالله احمد توکلی: طرح اعاده اموال نامشروع مطالبه جدی مردم است بازی سیاسی اصلاح‌طلبان با شایعه استعفای فرهاد رهبر پوتین از آمریکا مدرک خواست ایلدریم: امروز در عفرین، فردا در جای دیگری خواهیم بود! ایرادات شورای نگهبان درباره بودجه ۹۷ بررسی شد حملات توپخانه‌ای یمنی‌ها به مواضع نظامیان سعودی انفجار در شرق اوکراین پخش اطلاعیه از سوی بالگرد‌ها در غوطه شرقی دادگاه مصر رأی به اجرای توافقنامه «تیران و صنافیر» داد کشته شدن و بازداشت ۲۱ داعشی در استان نینوی تیراندازی در نزدیکی دیوار شمالی کاخ سفید تهدید کره شمالی به «مقابله با آمریکا» بالا گرفتن تنش نفتی مصر و ترکیه سه زن یمنی در حمله هوایی عربستان به تعز کشته شدند دوره‌ای جدید از جنگ سرد بین مسکو و واشنگتن  

سال 97 همه یارانه خواهند گرفت جز کسانی که عدم نیازشان محرز است

شهادت، مرگ حسابگرانه و معامله‌ای پر سود با خداوند است

زاکانی: دشمن به دنبال ترویج نیازهای کاذب است

ارتش یمن مقر نیروهای عربستان را در جیزان هدف قرار داد

ترامپ: سازمان تجارت جهانی یک فاجعه است!

رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس در بودجه ۹۷

اولویت‌های توسعه فضای مجازی در سال ۹۷ بررسی شد

محورهای سفر مجدد حریری به عربستان

سوریه خواستار انحلال ائتلاف آمریکا شد

دولت یازدهم و دوازدهم؛ بهشت جاسوسی و شبکه‌سازی

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با مثبت خواندن سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان، این اتفاق را یک شوک مثبت به بازار غیررسمی ارز عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهراد عباد» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی به ریاض پایتخت عربستان سعودی به منظور حضور در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: مطمئناً به هر اندازه که تعاملات بین المللی ایران با سایر کشور و یا سازمان‌های بین الملل افزایش پیدا کند، به همان اندازه نرخ ارز در بازار غیررسمی کاهش می‌یابد.


این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی وابستگی شدیدی به اخبار و تحولات بین‌المللی پیدا کرده است. در طول سال‌های اخیر همزمان با افزایش تحریم‌ها و محدودیت روابط اقتصادی ایران با دنیا، ارزش پول ملی هم افت چشم‌گیری را پشت سر گذاشت. رشد مناسبات اقتصادی ایران باعث ایجاد ثبات نرخ ارز و به دنبال آن رشد ارزش پول ملی خواهد شد.


وی تصریح کرد: امیدوارم اثر این دست اخبار موقتی نباشد، زیرا در طول چند سال گذشته اخبار متعددی با این مضمون در فضای اقتصادی کشور منتشر شده است. عضو ایران در سازمان‌های بین المللی مهمی همچون بریکس و شانگهای نمونه‌هایی از این دست محسوب می‌شوند.


عباد در پایان تاکید کرد: سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان باعث وارد شدن یک شوک مثبت به بازار غیررسمی ارز و کاهش قیمت دلار در آن شد. توسعه همکاری‌های ایران و عربستان و تمایل این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران خبری خوبی برای اقتصاد ما محسوب می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بانک مرکزی ، ارز ، نرخ ارز ، بازار ارز ، محمد رضا فرزین ، ایران و عربستان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA2

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)