Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@07:43:14 GMT

آشنايي با پرتقال خوني + خواص پرتقال خوني

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۶۶۶۹

آشنايي با پرتقال خوني + خواص پرتقال خوني

خبرگزاري آريا -

پرتقال خوني چيز جز نوعي پرتقال نيست که داراي گوشت قرمز است
محققان اثر آنتوسيانين را که در ميوه ها و ساير خوراکي هاي قرمز و بنفش رنگ مانند پرتقال خوني، گيلاس، توت فرنگي و چاي ترش وجود دارد.
آيا دوست داريد بدانيد که چه ارتباطي ميان خون و پرتقال وجود دارد؟ پرتقال خوني چيز جز نوعي پرتقال نيست که داراي گوشت قرمز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان اثر آنتوسيانين را که در ميوه ها و ساير خوراکي هاي قرمز و بنفش رنگ مانند پرتقال خوني، گيلاس، توت فرنگي و چاي ترش وجود دارد، بررسي کرده و به اين نتيجه رسيده اند که اين ماده در کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبي و چاقي مفرط نقش دارد.
خوشبختانه مصرف پرتقال خوني که حاوي مقدار زيادي آنتوسيانين است، در کشور ما رايج است.
در حال حاضر در يک مرکز تحقيقاتي در اسپانيا پژوهش هايي براي اصلاح ژنتيک بر روي نهال اين پرتغال در حال انجام است. انتظار مي رود آنها بتوانند تا اواخر امسال يک نهال اصلاح شده از نظر ژنتيکي را توليد کنند. پرتقال هاي خوني حاوي مقادير بسياري آنتو سيانين هستند.
محققان استدلال مي کنند رنگدانه هاي قرمز، بنفش و آبي اين ميوه از بدن در برابر بيماري هاي بسياري محافظت مي کنند.
يکي از محققان که بر روي خواص اين ميوه پژوهش مي کند گفت مطالعات نشان مي دهد که آب پرتقال خوني از چاق شدن جلوگيري مي کند و پژوهشهاي ديگر که به زودي منتشر خواهند شد نشان مي دهند کساني که آب پرتقال خوني مي نوشند در مقايسه با کساني که از آب پرتقال معمولي استفاده مي کنند، کمتر در معرض حملات قلبي و عروقي قرار مي گيرند.
کشت پرتقالهاي خوني بسيار دشوار است چراکه بايد بلافاصله قبل از برداشت در دماي سرد قرار گيرند تا توليد آنتوسيانين در آنها تحريک شود. به همين دليل کشت پرتقال خوني در دامنه يکي از کوه هاي سيسيل انجام مي شود. اما دانشمندان اميدوارند با انجام اصلاح ژنتيکي در درختهاي پرتقال، دامنه کشت اين نوع پرتقال را در اکثر مناطق کشور گسترش دهند.
به اين دليل که شرايط آب و هوايي ويژه اي براي کشت پيش از زمان برداشت بايد اين نوع پرتقالها در معرض هواي سرد قرار بگيرند اين نوع پرتقالها مورد نياز است براي همه دسترسي به آب پرتقال خوني امکان پذير نيست.
آيا مي دانستيد که در انگليسي نام پرتقال از رنگ آن گرفته شده است (پرتقال را در انگليسي اورنج به معناي نارنجي نامند)؟ در واقع اين تنها ميوه‌اي است که نام آن نشان دهنده ي رنگ اين ميوه است.
امروزه، گونه هاي زيادي از پرتقال وجود دارد که در رنگ هاي کمي متفاوت ديده مي شوند. در حالي که اکثر آنها به رنگ نارنجي و يا ته رنگ نارنجي مي باشند، استثناهايي نيز در اين خصوص وجود دارد. يکي از اين استثناها پرتقال خوني است که داراي رنگي قرمز مي باشد. با وجود آنکه پوست آن ممکن است به رنگ قرمز تيره نباشد، اما مي تواند سايه هايي از قرمزي را نشان دهد.
گفته مي شود که اين ميوه داراي طعمي شيرين همانند عطر و طعم مرکبات است. علاوه بر آن، پرتقال خوني داراي ته مزه‌اي مانند تمشک مي باشد. بعضي از گونه هاي پرتقال خوني را به عنوان شيرين ترين گونه هاي پرتقال در سراسر دنيا در نظر مي‌گيرند. علاوه بر شيريني و خوش طعمي، اين ميوه همچنين سرشار از مواد مغذي است.

رنگ قرمز خوني گوشت اين پرتقال به رنگدانه هايي موسوم به آنتوسيانين ها نسبت داده مي شود
برخي حقايق پرتقال خوني
از آنجا که گوشت اين ميوه قرمز رنگ مي باشد، تصور اشتباهي بوجود آمده است که اين پرتقال از پيوند انار با پرتقال توليد شده است. حقيقت اين است که درخت پرتقال خوني در نتيجه‌ي نوعي جهش در گونه‌ي پرتقال شيرين معمولي بوجود آمده است. اين ميوه شبيه به پرتقال معمولي بوده اما اندازه‌ي آن کوچکتر است.
در حالي که گوشت آن تقريباً در تمام گونه ها به رنگ قرمز خوني است، پوست اين ميوه مي‌تواند يا به رنگ نارنجي معمولي و يا ته رنگي از قرمز و يا ارغواني بر روي آن باشد. در مقايسه با پرتقال معمولي، اين نوع پرتقال به سختي پوست کنده مي‌شود. پوست سفت و سخت آن داراي چين‌هاي بيروني است.
چرا اين نوع پرتقال به رنگ قرمز است؟
رنگ قرمز خوني گوشت اين پرتقال به رنگدانه هايي موسوم به آنتوسيانين ها نسبت داده مي شود. اين رنگدانه‌ها معمولاً در بعضي از ميوه ها و گل هاي قرمز رنگ ديده مي‌شود. چنين ميوه هايي، توت فرنگي و گل هايي مانند گل باميه را شامل مي شوند.
هر چند آنتوسيانين ها معمولاً در مرکبات يافت نمي شوند. مشاهده شده است که شرايط آب و هوايي نيز نقش کليدي در ايجاد رنگ خوني تيره در اين پرتقال ها بازي مي کند. مناطقي از دنيا با روزهاي گرم و شب هاي سرد جهت پرورش و ايجاد رنگ تيره در اين نوع پرتقال از بهترين مناطق به حساب مي آيند.
گفته مي‌شود که پرتقال خوني يا از منطقه ي مديترانه و يا چين سرچشمه گرفته است. هرچه باشد، امروزه ايتاليا بزرگترين ميزان پرتقال خوني در دنيا را توليد مي‌کند. در حقيقت پرتقال خوني به طور گسترده‌اي در اين کشور مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان گونه‌ي اوليه و اصلي پرتقال پرورش داده مي‌شود. گونه‌هاي مختلفي از پرتقال خوني وجود داشته و معروف ترين آنها تاراکو، سانگواينلو (Sanguinello) و مارو مي باشند. در حالي که تاروکو عمدتاً در ايتاليا پرورش داده مي شود، منشاء سانگواينلو اسپانيا بوده و عمدتاً در اين کشور رشد مي کند. مارو يکي از آخرين گونه‌هايي است که داراي سيرترين و تيره ترين رنگ قرمز مي باشد.

پرتقال خوني ميوه ي سالمي بوده و مي تواند در رژيم غذايي گنجانده شود
مواد مغذي پرتقال خوني
پرتقال خوني غير از شهرت خود به جهت آب ميوه‌ي آن، همچنين در انواع سالاد، سس، برخي مارمالادها، شربت ها، بستني، نوشابه‌ي ايتاليايي و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد. آب پرتقال خوني همچنين در تهيه ي نوشابه مورد استفاده قرار مي گيرد. حتي از چاشني اين ميوه در شيريني پزي استفاده مي کنند. اين نوع پرتقال سرشار از ويتامين C، فولات، ويتامين هاي گروه B، ويتامين A، پتاسيم، منيزيم، مس، آهن، کلسيم و فيبر خوراکي است. بالاتر از همه، آنتوسيانين‌ها، آنتي اکسيدان هاي قدرتمندي بوده که مي توانند بر عليه راديکال هاي آزاد مبارزه نمايند و اين امر خطر ابتلاء به برخي از انواع سرطان، بيماري هاي قلبي، ديابت، بيماري هاي کبدي، و غيره را کاهش مي دهد. گفته مي شود که اين رنگدانه ها به منظور بهبود بينايي و کاهش شدت زخم مفيد مي باشند. گروهي مدعي اند که مصرف آب پرتقال خوني براي تقويت سيستم ايمني و پايين آوردند سطح کلسترول مفيد فايده مي باشد. يک عدد پرتقال خوني متوسط حدود 80 کالري دارا مي باشد.
بنابراين، پرتقال خوني ميوه ي سالمي بوده و مي تواند در رژيم غذايي گنجانده شود. درست مانند ساير ميوه ها مصرف آنها به صورت تازه هميشه ارجحيت دارد. انواع سفت و سنگين آن را انتخاب کنيد. از انتخاب انواع اسفنجي و يا آنهايي که داراي لکه‌هاي کپکي مي‌باشند، خودداري نماييد. يا مي توانيد گوشت آن را به همان صورت مصرف نموده و يا در دستورات غذايي مانند انواع سالاد مورد استفاده قرار دهيد. چاي پرتقال خوني نيز گفته مي‌شود خوشمزه و همچنين سالم مي باشد. مي توانيد اين ميوه را وارد رژيم غذايي خود کرده و از فوائد آن بهرمند شويد.
گردآوري : بخش آشپزي بيتوته
منابع : yjc.ir
rasekhoon.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۶۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با ۵ گلزن برتر تاریخ فوتبال؛ از رده باشگاهی تا تیم ملی (+عکس)

با نگاهی به تاریخ فوتبال جهان به نام ۵ گلزن برتر این ورزش در رده باشگاهی و ملی بر می‌خوریم، گلزنانی که برخی از آنها از یاد رفته‌اند اما هنوز علاقه‌مندان به فوتبال شاهد هنرنمایی دو تن از آنها در مستطیل سبز هستند.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری «اینسایداسپورت» در گزارشی فهرستی از برترین گلزنان تاریخ فوتبال(در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی) منتشر کرده است. در این فهرست به نام ۵ بازیکنی برمی‌خوریم که در رده باشگاهی و ملی بیشترین گل‌ها را به ثمر رسانده و نام خود را در تاریخ این رشته جاودانه ساخته‌اند. نام‌هایی که شاید سالیان سال طول بکشد تا نام دیگری جای آنها را بگیرد.

شماره ۱/ کریستیانو رونالدو - ۸۸۵ گل

فوق ستاره پرتغالی در تیم‌های اسپورتینگ، منچستریونایتد، رئال مادرید، یوونتوس، النصر و تیم ملی کشورش بازی کرده و در مجموع ۸۸۵ گل به ثمر رسانده است. بسیاری از هواداران فوتبال بر این باورند که CR۷ رسیدن به یک‌هزار گل را هدف گرفته است، هرچند کار سختی در پیش دارد.

بیشترین گل‌های رونالدو در رئال مادرید به ثمر رسید؛ جایی که او در ۴۳۸ بازی ۴۵۰ گل به ثمر رساند. او با ۱۴۰ گل بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا است. این ملی‌پوش پرتغالی ۱۲۸ گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است و در صدر بهترین گلزنان بین‌المللی جای دارد.

شماره ۲/ لیونل مسی - ۸۷۲ گل

مهاجم خوش‌نقش و گلزن آرژانتینی در تیم‌هایی از جمله بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، اینتر میامی و تیم ملی آرژانتین به میدان رفته و در کل ۸۲۷ گل به ثمر رسانده است. هرچند این بازیکن آرژانتینی اغلب به دلیل نتایجی که با تیم ملی آرژانتین به دست آورده بود، مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما در اواخر دوران حرفه‌ای خود در جام‌جهانی موفق شد مقتدراانه بر بام فوتبال جهان تکیه بزند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

بیشترین گل‌های فوق ستاره آرژانتینی در زمانی که در بارسلونا بود به ثمر رسید. او در بارسا ۶۷۲ گل به ثمر رساند تا او رده دوم بهترین گلزن‌ تاریخ فوتبال جهان را در رده باشگاهی و ملی به نام خود کند.

شماره ۳/ پله - ۷۶۲ گل

برای مردمی که فوتبال را با طعم قهوه دوست دارند، پله همچنان بهترین بازیکن تاریخ است. الماس سیاه فوتبال برزیل در رده باشگاهی برای تیم‌های اروپایی بازی نکرد و فقط برای حضور در جام جهانی راهی این قاره شد. او بیشترین گل‌های خود را زمانی به ثمر رساند که در باشگاه سانتوس برزیل توپ می‌زد و ۶۰۴ گل در رده باشگاهی به ثمر رساند. پله به مدت ۲۰ سال بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۷ بازی کرد و طی آن سه جام جهانی را به دست آورد.

شماره ۴/ روماریو - ۷۵۵ گل

آنهایی که دهه ۵۰ زندگی خود را تجربه می‌کنند هنوز بازی‌های این ستاره برزیلی را در باشگاه‌های بارسلونا، والنسیا، فلومیننزه، السد و چند باشگاه دیگر به یاد دارند. بیشترین گل‌های او برای تیم ملی برزیل بود و عدد ۲۵۱ گل در این رده به نام او ثبت شده است.

شماره ۵/ فرانس پوشکاش - ۷۲۴ گل

او یکی از بهترین مهاجمانی بود که جهان تا به حال به خود دیده و جایزه بهترین گل سال هم به نام او نامگذاری شده است. پوشکاش در دوران حرفه‌ای خود تنها نماینده دو باشگاه بوداپست هونود و رئال مادرید بود که در هر دو باشگاه اسطوره شد. او در ۸۵ بازی برای مجارستان ۸۴ گل به ثمر رساند. مرد مجارستانی همچنین چهار بار برای اسپانیا به میدان رفت و این زمانی بود که هنوز قوانین فوتبال اجازه این کار را می‌داد. 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آشتي كنان مسي و پله (عكس) مسی: فیلم پله به دستم نرسیده

دیگر خبرها

  • حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال
  • 37 خواص عالی این میوه و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • آشنایی با لیبل گچی و شبرنگ
  • در خرید گندم منافع مردم خط قرمز ماست/ عملیات اجرایی میدان میوه و تره‌بار ایلام باید آغاز شود
  • اثر فوق العاده پوست پرتقال در تقویت سیستم ایمنی
  • آشنایی با ۵ گلزن برتر تاریخ فوتبال؛ از رده باشگاهی تا تیم ملی (+عکس)
  • در بازار میوه‌های نوبرانه چه می‌گذرد؟
  • خواص چغاله بادام این نوبرانه خوشمزه بهاری
  • کمتر از ۲۰ درصد میوه‌های تنظیم بازار یزد در نوروز به فروش نرسید
  • آشنایی با خواص برخی دمنوش‌های فصل بهار