Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@21:59:57 GMT

بن‌زاید چگونه ولیعهد سعودی را برکنار کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۶۹۵۷

ولیعهد ابوظبی که رابطه بسیار خوبی با جریان‌های نئوکان آمریکایی و لابی صهیونیستی دارد نقش دلالی جهت بهبود رابطه دوستانش با هیئت حاکمه جدید آمریکا را ایفا می‌کند.به گزارش بلاغ، خاورمیانه طی چند دهه اخیر در میان افکار عمومی جهان نماد جنگ و بحران در جغرافیای جهان تبدیل شده است و با وجود آنکه در بسیاری از مناطق همچون آمریکای لاتین، شرق آسیا، شرق اروپا و حتی بخش‌های زیادی از آفریقا با عبور از کشمکش‌های سیاسی وارد مرحله رقابت‌های اقتصادی شده‌اند، اما همچنان خاورمیانه کانون بحران‌های بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظران دلایل متعددی همچون ثروت‌های طبیعی منطقه، قدرت‌های فرامنطقه‌ای در تحولات کشورهای خاورمیانه و همچنین مرزهای درهم‌تنیده قومی-مذهبی موجود را دلیل قرمز بودن وضعیت امنیتی در این منطقه طی دهه‌های متمادی می‌دانند اما تردیدی نیست که کیفیت نامطلوب حکمرانی در کشورهای عربی خاورمیانه و حضور رهبران ماجراجو در این منطقه نقشی بسیار مهم داشته‌اند. می‌توان ادعا کرد که عقب‌ماندگی اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه از دیگر مناطق جهان ناشی از همین رهبران ضعیف خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید:

تاوان سنگین سیاست خارجی بن سلمان

صدام حسین، معمر قذافی، بن‌علی تنها نمونه‌هایی از این رهبران هستند که با تصمیمات ماجراجویانه و اشتباهات محاسباتی هزینه‌های گزافی بر سرنوشت کشورهای خود وارد کردند و تأسف‌آور است که اذعان کنیم این رهبران ماجراجو همچنان در بسیاری از کشورهای خاورمیانه زمام امور را در دست دارند و با تصمیمات خود در حال هدایت منطقه به سوی ادامه تنش و آشوب هستند.

محمد بن زاید، ولیعهد ابوظلبی که این روزها در رسانه‌های عربی با عنوان «شیطان خاورمیانه» نام برده می‌شود، آخرین نمونه و نسخه به‌روز شده از رهبران خطرناک و آشوب‌طلب خاورمیانه‌ای است. وی طی یک دهه گذشته با خانه‌نشین کردن برادرش خلیفه بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، سکان هدایت این کشور جنوب خلیج فارس را به دست گرفته است و حالا دست‌های پنهان وی در بسیاری از بحران‌های خاورمیانه در حال آشکارشدن است.

محمد بن زاید که رابطه بسیار خوبی با جریان‌های نئوکان آمریکایی و لابی صهیونیستی دارد نقش دلالی جهت بهبود رابطه دوستانش با هیئت حاکمه جدید آمریکا را ایفا می‌کند، به‌طوری که به عنوان عامل قدرت‌گیری محمد بن سلمان در عربستان معرفی می‌شود. وی به لطف همین رابطه خوب با نئوکان‌ها و صهیونیست‌ها در ساختار سیاسی ایالات متحده توانست زمینه ملاقات مهم محمد بن سلمان با ترامپ را در واشنگتن و همچنین سفر ترامپ به ریاض را فراهم کند.

مخالفان محمد بن سلمان تأکید می‌کنند که دلیل کمک محمد بن زاید این بوده که بن‌زاید علاقه نداشت نا محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی به قدرت برسد و برای همین هدف کمک کرد تا پسر سلمان امروز به تنهایی منتظر نشستن بر تخت پادشاهی باشد.

نقش پر رنگ محمد بن زاید در بحران جاری در شورای همکاری هم مشهود است به‌طوری که او با اقدامات خرابکارانه خود مانع از تحقق هرگونه توافق برای حل این بحران می‌شود، چرا که وی قطر را دشمن اصلی خود در منطقه می‌داند و برخلاف تجلی ظاهری این بحران، عربستان سعودی است که دنباله‌روی امارات شده است، نه برعکس.

برای درک ذهنیت محمد بن زاید درباره تحولات منطقه باید در نظر داشت که در نگاه این فرد، اسلام سیاسی خطرناک‌ترین تهدید است و هر گرایشی از اسلام که تمایل به حضور دین در سیاست دارد، باید سرکوب شود. سفارت امارات برای تضعیف جایگاه اسلام‌گرایانه در تونس نقش مهمی ایفا کرد، در لیبی به بهانه مقابله با تروریست‌ها جنگنده‌های اماراتی اقدام به بمباران مواضع مخالفان خلیفه حفتر کردند، مصر هم جایگاه جولان بن‌زاید بود و وی با کمک‌های سخاوتمندانه‌اش نقش مهمی در سرنگونی محمد مرسی داشت.

همچنین در فلسطین هم وی تلاش قابل توجهی برای تضعیف حماس و به‌قدرت رساندن محمد دحلان دارد. رسانه‌ها همچنین از نقش امارات در حمایت از کودتای ترکیه می‌گویند اما جالبترین بخش ماجرا آنجاست که حتی فعالان در شبکه‌های اجتماعی در عربستان تأکید دارند که دستگیری‌های اخیر برخی از علمای سلفی-اخوانی در این کشور هم به توصیه‌ها و مشورت‌های محمد بن زاید به محمد بن سلمان مرتبط است.

آنچه گفته شد، تنها اشاراتی مختصر درباره اقدامات خرابکارانه محمد بن زاید در منطقه است که تلاش دارد با پنهان کردن دست خود ذر بسیاری از این تلاش‌ها از پشت پرده اوضاع را براساس اهداف خود طراحی کند و نشان می‌دهد رشد درآمدهای نفتی امارات در طی سال‌های گذشته منجر به ایجاد توهم قدرت در وی و تمایلش برای ایفای نقشی فراتر از ظرفیت‌های ژئوپولتیک کشورش است.

محمد بن زاید، امارات را در همان مسیری قرار داده است که کویت در دهه 1980 میلادی با ماجراجویی‌ها و دخالت‌هایش طی کرد و قطر هم طی سال‌های قبل دنبال نمود، اما هر دو کشور وقتی با روی سخت دنیای سیاست مواجه شدند، وادار به دست کشیدن از ماجراجویی‌هایشان شدند اما در این مسیر هزینه‌های زیادی را متحمل گریدند با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که بن زاید هم همانند همتایان قطری و کویتی خود بتواند با خوش شانسی از بحران عبور کند.

کد مطلب: 353258 مرجع : تسنیم 

از دپوی 500 هزار تن برنج در شالیکوبی‌های مازندران تا قبضه برنج‌فروشی‌ها توسط مافیای واردات

مردمی که احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند/ محله شهید آهنگر میاندورود نیازمند توجه مسئولان

تحقق شعار «غذای سالم، زندگی سالم» با تولید محصولات ارگانیک/ رونق کشاورزی بدون کود شیمیایی

تحویل 50 واحد مسکونی تعهد مازندران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا اردیبهشت 97/ کانکس روستاها تامین شده است

4 بانده شدن محور سوادکوه و دغدغه‌های فنی آن

تلاش برای نابودی کانون بدبختی‌های کشور

    بن‌زاید چگونه ولیعهد سعودی را برکنار کرد؟ بررسی اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری ولد شیخ به عدم تبیعیت انصارالله از ایران اعتراف کرد اعتراف مقام دولتی به استمرار تحریم قطعات هواپیما در پسابرجام تهران آماده خروج آمریکا از برجام است جنجال ورود زنان به استادیوم؛ پوششی برای #رشت_الکتریک و #شبکه جاسوسی جزئیات اخذ گواهی کسر خدمت فرزندان ایثارگران مانع تراشی "سریالی" دانشگاه تهران برای نهادهای انقلابی سناریوهای جنگ آینده علیه غزه خبر تلویزیون فرانسه از سفر «ماکرون» به تهران شرط مذاکره درباره موشک‌های ایرانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپاست دیدار معاون وزیر خارجه ژاپن با ظریف انتشار تکالیف استانداران در تحقق گفتگوی سیاسی درخواست دولت کره برای کمتر کار کردن شهروندان! جهانگیری ۳ مصوبه هیات وزیران را ابلاغ کرد بررسی مدرک تحصیلی برادر رئیس جمهور به کجا رسید؟ وقتی آیت الله خامنه‌ای برای پدرش هم پارتی‌بازی نمی‌کند تکذیب نظر مثبت آیت الله مکارم درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها روایت آیت‌الله‌ مومن از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب تاوان سنگین سیاست خارجی بن سلمان  

سال 97 همه یارانه خواهند گرفت جز کسانی که عدم نیازشان محرز است

شهادت، مرگ حسابگرانه و معامله‌ای پر سود با خداوند است

زاکانی: دشمن به دنبال ترویج نیازهای کاذب است

ارتش یمن مقر نیروهای عربستان را در جیزان هدف قرار داد

ترامپ: سازمان تجارت جهانی یک فاجعه است!

رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس در بودجه ۹۷

اولویت‌های توسعه فضای مجازی در سال ۹۷ بررسی شد

محورهای سفر مجدد حریری به عربستان

سوریه خواستار انحلال ائتلاف آمریکا شد

دولت یازدهم و دوازدهم؛ بهشت جاسوسی و شبکه‌سازی

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «عربی ۲۱»، دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.



کد خبر 847033 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه عربستان سلمان بن عبدالعزیز - عربستان

دیگر خبرها

  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • درویش برکنار خواهد شد؟؛ قبل از رفتن تمدید یک نفر قطعی است
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • با واگذاری پرسپولیس، درویش برکنار خواهد شد؟ | قبل از رفتن تمدید یک نفر قطعی است
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ (فیلم)