Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- دو رقیب اسلامی همین حال در چندین کشور به‌طور غیرمستقیم در جنگ هستند. دشمنی آن‌ها احتمالاً خطر جهانی بزرگ‌تری نسبت به خطر کره شمالی است.
به گزارش رویداد۲۴، تونی برمن، مدیر سابق شبکه خبری سی بی سی کانادا و بخش انگلیسی شبکه الجزیره و ستون نویس فارن افرز، در مطلبی در نشریه استار این سؤال را مطرح می‌کند که جنگ فاجعه‌بار بعدی جهان کجا رخ خواهد داد؟ و  چه چیز باعث آغازش خواهد شد؟
هرچقدر بن‌بست هسته‌ای کره شمالی خطرناک باشد، محتمل‌ترین محل نزاع بار دیگر خاورمیانه به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و رقابت رو به رشد میان قدرتمندترین کشورهای منطقه –ایران و عربستان- مهم‌ترین عامل آغاز آن است.
طی هفته‌های اخیر، نقاط حساس بالقوه در خاورمیانه به شکل خطرناکی با هم تقابل داشته‌اند. این نقاط شامل تعمیق جنگ در سوریه، خطر حضور اسرائیل در این جنگ، فاجعه بشردوستانه در یمن، آشفتگی در لبنان، تداوم درگیری فرقه‌ای در عراق و این ترس که تسلیحات هسته‌ای جدید در مسائل منطقه دخیل شود.
اما آنچه این خطر را بزرگ می‌کند همان چیزی است که بالاتر از تمام این درگیری‌ها وجود دارد. از بسیاری جهات، تمامی این مسائل –به شکل جنگ نیابتی- تحت تأثیر همان چیزی است که بسیاری از تحلیل گران خاورمیانه آن را نبرد نهایی میان ایران و عربستان می‌دانند.
این یک جنگ نهایی بر سر مذهب نیست که ایران شیعه و عربستان سنی در دو طرف شکاف اسلامی که به قرن هفتم برمی‌گردد، قرار می‌دهد. بالاتر از همه، این نبرد بر سر قدرت و تاریخ در خاورمیانه است. چه کسی بر منطقه مسلط خواهد بود؟ چه کسی به آینده شکل خواهد داد؟ و چه کسی شکست خواهد خورد؟
غیرممکن است که بحران‌های بسیاری که در منطقه وجود دارد را بررسی کنیم بدون آنکه درکی از شرایط تاریخی این روابط مهم داشته باشیم. 
طی روزهای گذشته برنامه فرانت لاین (Frontline) شبکه آمریکایی پی بی اس (PBS) مستندی درباره دشمنی بین ایران و عربستان ساخته و منتشر کرد. تیم فرانت لاین طی دو سال گذشته به چندین کشور منطقه سفر کردند و تصویری از محرک‌های ایران و عربستان تهیه کردند. در این اقدام، آن‌ها عوامل پیچیده بسیاری که بر بحران‌های امروز غلبه کرده‌اند را تشریح کردند.
باوجودآنکه این درگیری میان ایران و عربستان ریشه در تاریخ دارد، تازه‌ترین تحول در سال 2011 در واکنش به بهار عربی رخ داد. پادشاهی عربستان حس می‌کرد که از سوی اعتراضات گسترده در سراسر جهان عرب تهدید می‌شود و ایران را متهم دامن زدن به این شرایط می‌کرد. این در حالی است که مقامات ارشد ایران، خود نگران شرایط منطقه و تأثیرات آن بر کشورشان بودند.
زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود سعی کرد تنش‌ها میان قدرت‌های منطقه‌ای را کاهش دهد. درخواست او این بود که آن‌ها «اشتراک مجاورت» را بیاموزند. باوجودآنکه این مسئله باعث خشم سعودی‌ها شد، سخت است اگر نگوییم که در آن مرحله دست‌کم، اوباما در طرف درست تاریخ قرار داشت.
بااین‌حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مسیری کاملاً متفاوت حرکت کرده است. او می‌خواهد توافق هسته‌ای تاریخی که قدرت‌های جهان با ایران نهایی کردند را پاره کند. وی برخلاف اوباما، هیچ محدودیتی بر عربستان اعمال نکرده و این موضع در یمن، جایی که عربستان متهم به جنایت جنگی است، کاملاً مشهود است. ایران درعین‌حال، در حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و همچنین کمک به جنبش حزب‌الله در لبنان فعال بوده است.
در مستند بی پی اس، اشاره شد که اگر بیش از یک میلیون نفر طی یک دهه گذشته در درگیری‌های منطقه‌ای کشته شده‌اند، اندکی از آن‌ها ایرانی یا عربستانی بوده‌اند.
این در حالی است که آمریکایی‌ها نیز اغلب نقش گسترده‌ای –بیشتر مخرب- که دولت و ارتش خودشان در تاریخ خاورمیانه مدرن ایفا کرده است را فراموش می‌کنند. مردم در خاورمیانه دچار این فراموشی نیستند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۷۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛  در پایان دور گروهی تیم‌های شهرداری گرگان ایران و الریاضی بیروت لبنان از منطقه غرب و تیم‌های الکویت کویت و المنامة بحرین (قهرمان دوره قبل) از منطقه خلیج فارس به عنوان سرگروه مستقیم به دور نیمه نهایی صعود کردند و تیم‌های دوم و سوم گروه‌ها به صورت رفت و برگشت در پلی آف شرکت کردند و تیم برتر به نیمه نهایی راه یافت.

در این دوره تیم ارتودوکسی اردن که در دور گروهی در گروه دو حضور داشت به علت شرایط امنیتی منطقه انصراف داد. در دور نیمه نهایی و فینال تیم‌ها به صورت ۲ برد از ۳ مصاف روبروی هم قرار می‌گیرند.

برنامه ادامه مسابقات به این شرح است:

فینال - بازی اول - پنج شنبه ۶ اردیبهشت:
الریاضی بیروت لبنان - شهرداری گرگان ایران (ساعت ۲۱ - سالن ذوق مکایل بیروت)

تیم شهرداری گرگان ایران پیش از این در دور گروهی و در گروه یک، ۸۶ - ۷۴ و ۸۱ - ۶۸ تیم الحکمة (ساجس) لبنان، ۱۲۱ - ۷۰ و ۸۰ - ۶۵ تیم الاتحاد حلب سوریه و ۱۰۰ - ۵۹ و ۱۰۱ - ۶۷ تیم النفط عراق را مغلوب کرد و با ۱۲ امتیاز راهی دور نیمه نهایی شد. تیم شهرداری در دور نیمه نهایی با نتایج ۱۰۲ - ۶۴ و ۸۸ - ۸۳ بر تیم الشرطه عراق به برتری رسید و به مرحله نهایی صعود کرد.
 

دیگر خبرها

  • خواهش از رقیب تایسون: جانت را بردار و فرار کن!
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • الهلال از رسیدن به فینال آسیا بازماند
  • نهایی شد: نبرد المپیکی حسن و کامران در مجارستان
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟