Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@06:57:44 GMT

از زبان مـادران لاله‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۷۳۷۸

از زبان مـادران لاله‌ها

خبرگزاري آريا - شبکه افق در سري جديد برنامه «ملازمان حرم» به سراغ مادران شهداي مدافع حرم رفته است که فرزندانشان را تقديم اسلام کرده‌اند و با آنها درباره سبک زندگي و تربيت‌شان گفت‌وگو مي‌کند. هدف توليد اين فصل از برنامه ملازمان حرم آشنايي بينندگان با راه و روش زندگي شهدا از زبان مادران‌شان است. مجري طرح مستند ملازمان حرم، تلويزيون اينترنتي نصر و تهيه شده در شبکه افق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهيه‌کننده اين برنامه طاهر ده پهلوان است و فضه سادات حسيني، اجراي گفت‌وگو با مادران شهداي مدافع حرم را به عهده دارد. سري جديد ملازمان حرم پنجشنبه‌ها ساعت 20 از شبکه افق پخش مي‌شود.
اقبال گسترده مخاطبان
طاهر ده پهلوان، تهيه‌کننده برنامه ملازمان حرم درباره اهداف توليد فصل جديد اين اثر به جام‌جم گفت: هدف اين است بينندگان با اين مبحث آشنا شوند که مادران شهيد چه روندي را طي کرده و چه آموزش و تربيتي براي فرزندشان داشته‌اند تا به اين جايگاه رسيده‌اند که جانشان را فداي اين مسير مقدس کنند. به هر حال هميشه پدر و مادر نگران فرزندشان هستند و نمي‌گذارند براي آنها اتفاقي بيفتد. بنابراين ما اين مسير تربيتي را در فصل جديد مورد بررسي قرار داده ايم که چگونه به شهادت ختم شده است.
وي درباره اين‌که براي انتخاب خانواده شهداي مدافع چه معيارهايي در نظر داشته‌اند، توضيح داد: فصل اول برنامه ملازمان حرم به همسران شهداي مدافع حرم اختصاص داشت و استقبال مخاطبان هم خيلي خوب بود. به همين دليل در سري دوم سراغ مادران شهدا رفتيم. با توجه به اين‌که مجري طرح اين برنامه، تلويزيون اينترنتي نصر بود در ابتدا فراخوان داديم تا مردم خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم را به ما معرفي کنند.
اين تهيه‌کننده ادامه داد: حدود 150 خانواده شهيد معرفي شدند. بايد مادران فن بيان خوبي مي‌داشتند تا بتوانند راحت صحبت کنند. به هر حال سن و سال مادران بالاست يا کسالت دارند يا اين‌که برايشان سخت است جلوي دوربين ظاهر شوند. بنابراين ما سعي کرديم نزد مادراني برويم که بتوانند جلوي دوربين راحت صحبت کنند.
ده پهلوان درباره انتخاب فضه‌سادات حسيني براي اجراي اين برنامه گفت: از ابتدا قرار شد فصل دوم را با يک مجري ديگر کار کنيم و قرار شد کسي انتخاب شود که با حال و هواي شهداي مدافع حرم آشنا و ارتباط خوبي هم با خانواده اين شهدا داشته باشد. شايد اگر مجري ديگري انتخاب مي‌شد که با اين فضا آشنايي نداشت به کار آسيب مي‌زد. خوشبختانه خانم حسيني با خانواده شهدا و همسرانشان در رفت و آمد هستند و از حال و روز آنها با خبرند. به همين دليل بعد از تحقيقات شبکه نصر تي‌وي تصميم نهايي گرفته شد.
وي در پاسخ به اين که درباره شهداي مدافع حرم مستندهاي زيادي ساخته مي‌شود، شما در ملازمان حرم چه نگاه تازه‌اي به اين مقوله داشتيد، عنوان کرد: معمولا در چنين برنامه‌هايي از خاطرات شهدا حرف به ميان مي‌آيد، اما ما از زبان مادران شان درباره نحوه تربيت آنها و آموزش‌شان سوال مي‌پرسيم و همين باعث نگاه تازه‌تري نسبت به ديگر آثار شده است. اين‌که ارتباط مادر و فرزندي آنها چطور بوده و‌... همه اين موارد براي بينندگان تازگي دارد.
يک وظيفه شرعي
محسن اردستاني که کارگرداني سه قسمت از برنامه ملازمان حرم را به عهده داشته، درباره اين اثر به خبرنگار ما گفت: شش قسمت از فصل اول را هم من کارگرداني کردم. همچنين اولين قسمت برنامه ملازمان حرم را درباره شهيد باغباني ساختم. فصل اول اين برنامه به همسران شهدا و فصل دوم به مادران شهدا اختصاص دارد. متاسفانه برخي شبهات وجود دارد که مي‌گويند کساني به جنگ مي‌روند که از زندگي بريده‌اند و ما در قالب گفت‌وگو با همسران و مادران به اين موضوع تاکيد مي‌کنيم که اتفاقا شهدا عاشق زندگي، خانواده، همسر و مادرانشان بودند.
وي ادامه داد: برخي به ما گلايه کردند، چرا فصل اول ملازمان حرم و گفت‌وگو با همسران شهدا ادامه پيدا نکرد، اما بايد قبول کرد برخي شهدا هنوز ازدواج نکرده بودند و طبيعتا فقط مادرانشان مي‌توانستند درباره روحيات آنها صحبت کنند. در مجموع شخصا مستندساز بحران هستم. سال 92 در لبنان درباره شهيد مهدي ياغي، مستند ساختم و در جشنواره عمار هم جايزه گرفتم به همين دليل هميشه دغدغه‌ام بوده که درباره شهدا کارهاي متفاوت بسازم.
اين کارگردان ادامه داد: معتقدم ساخت برنامه درباره شهداي مدافع يک وظيفه شرعي است. اگر امروز ما در آرامش و امنيت زندگي مي‌کنيم به خاطر اين شهداست، بنابراين بايد نسبت به آنها اداي دين داشته باشيم.
يک معجزه ناب
فضه سادات حسيني، مجري ملازمان حرم به جام‌جم گفت: فصل اول برنامه را کاملا دنبال مي‌کردم و پيگير بودم، چون موضوع برنامه مورد علاقه‌ام بود و معتقدم شهداي مدافع حرم مظلوم هستند و ملازمان حرم، نخستين برنامه فاخري بود که براي اين شهدا توليد مي‌شد؛ ضمن اين‌که خانم دکتر پيراني از دوستانم بودند. در ابتدا قرار بود چند قسمت پاياني فصل اول را با خانم دکتر پيراني اجرا کنم، اما اين اتفاق نيفتاد تا اين‌که نصرتي‌وي از من براي اجراي فصل دوم دعوت کرد. البته به دوستان پيشنهاد کردم بهتر است مجري ديگري انتخاب شود، اما در نهايت تصميم بر اين شد اجراي گفت‌وگو با مادران شهيد به عهده من باشد. خيلي خوشحالم با اجراي اين برنامه توانستم کار کوچکي براي برادران شهيدم انجام بدهم.
وي درباره اين‌که چه ميزان از سوالات از قبل طراحي شده است، عنوان کرد: ما براي اين برنامه يک گروه تحقيق داشتيم و اين گروه خلاصه‌اي از تحقيقات درباره هر خانواده را در اختيار من مي‌گذاشتند. با توجه به اين‌که کارگرداني هر قسمت از برنامه به عهده يک نفر بود، بنابراين برخي کارگردانان دستم را باز مي‌گذاشتند براي طراحي پرسش و بعضي ديگر سوالات را مي‌نوشتند و تاکيد داشتند همين سوالات را بپرسم. در مجموع اجراي برنامه ملازمان حرم برايم يک معجزه بود. در واقع با لطف و عنايت شهدا در هر قسمت اتفاقات خوب افتاد.
اين مجري در واکنش به اين پرسش که با توجه به اين‌که شما گوينده خبر هستيد، اجراي اين برنامه برايتان چه تجربه تازه‌اي به همراه داشت، توضيح داد: براي من نوعي اداي دين نسبت به شهدا بود. تا قبل از اين برنامه پيشنهادهاي ديگري براي اجرا داشتم، اما فضاي ملازمان حرم برايم متفاوت بود. البته از کودکي همراه پدر و مادرم با خانواده شهدا رفت و آمد مي‌کرديم و ارتباط خوبي با آنها داشتم. درمجموع تجربه اجراي ملازمان حرم برايم ناب بود و اميدوارم باز هم تکرار شود. فصل اول برنامه چند ويژگي داشت؛ اول اين‌که برنامه فاخري براي شهدا بود ضمن اين‌که مجري برنامه از جنس شهدا و همسر شهيد بود. همسران شهيد از خاطرات عاشقانه‌شان تعريف مي‌کردند و همين برنامه را جذاب مي‌کرد. در اين فصل سعي شده راه و روش شهدا و مسير رسيدن اين بزرگمردان به مقام شهادت و سبک زندگي‌شان مطرح شود.
فاطمه عودباشي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۷۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ظهر دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی یک هزار و ۶۶ شهید قوچان در سالن فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: یکی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای کنگره ملی یک هزار و ۶۶ شهید این شهرستان برگزاری جلسات ختم قرآن است که یک هزار و ۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی یک هزار و ۶۶ شهید شهرستان قوچان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، کنگره ملی شهدا در قوچان برای سال جاری در نظر گرفته‌شده است که باید پایه‌های مردمی بودن آن حفظ شود.

وی بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز باید وظایف محوله در حوزه کنگره ملی شهدا را به‌درستی انجام دهند، گفت: اداراتی همچون جهاد کشاورزی باید نسبت به برگزاری یادواره شهدا به نام شهدای اداری خود اقدام کنند و با چاپ و نصب تصاویر شهدا و قرار دادن آن در منظر عمومی، ادارات خود را منقش و مزین به تصاویر شهدا کنند.

هراتی مطلق با اشاره به نقش رزمندگان این شهرستان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، بیان کرد: مصاحبه با رزمندگان قوچانی فعال در دوران دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۲۸ نفر از رزمندگان مؤثر این شهرستان به بیان خاطرات و ناگفتنی‌های دوران هشت سال جنگ تحمیلی پرداختند.

امام جمعه قوچان با یادآوری این موضوع که یکی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در قالب کنگره یک هزار و ۶۶ شهید این شهرستان برگزاری جلسات ختم قرآن به نیت شهدا و فرستادن ثواب آن به روح پاک و مطهر آنان است، تصریح کرد: علاوه بر این، برخی گروه‌های جهادی و مساجد قوچان در شب‌های جمعه اقدام به پخت غذا می‌کنند که پیگیری‌هایی در حال انجام است که یک هزار و ۶۶ پخت در مساجد هم به نیت شهدا انجام شود.

وی تأکید کرد: هر برنامه‌ای تحت عنوان گرامیداشت یاد و خاطره شهدا یا برنامه‌های فرهنگی و… در این حوزه باید به تصویب شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی یک هزار و ۶۶ شهید این شهرستان برسد چون تمام این برنامه‌ها دارای یک دستورالعمل ملی است.

هراتی مطلق با اشاره به گلایه برخی از خانواده‌های معظم شهدا مبنی بر درج نام برخی خیابان‌ها و معابر در این شهرستان به‌ویژه خیابان‌های جدید، به نام شهدا، بیان کرد: برای دیدار با خانواده معظم شهدا و تکریم آنان نیز حتماً با بنیاد شهید هماهنگی انجام شود تا بتوان دیدار همه خانواده‌ها رفت.

کد خبر 6098528

دیگر خبرها

  • ۱۰۶۶ ختم قرآن به نیت شهدای قوچان انجام خواهد شد
  • کنسرت ۳۰ هزار نفری، امروز در فولاد آره‌نا!
  • اندیشکده مواسات در البرز افتتاح می شود
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • تدوین برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد ازترخیص در اصفهان
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • ماجرای پخش بی‌بی‌سی از شبکه دو؛ اشتباه یا هک؟ +فیلم
  • شهدا بار دیگر با پیام آزادگی در اصفهان تشییع شدند