Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیل سرکاری نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در فارس گفت: در استان فارس برخی گسل‌ها از شهر شیراز عبور می کنند که تعدادی از این گسل‌ها فعال و برخی غیرفعال هستند.

وی افزود: به منظور ایمنی در برابر زلزله باید در مناطقی که بر روی گسل‌های فعال قرار دارند، منازل مسکونی با فاصله بیشتری بنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: همچنین تدوین نقشه ساختاری منطقه مورد توجه قرار گیرد تا معین شود گسل‌ها در چه بخش هایی بیشتر فعالیت می کنند.

سرکاری نژاد متذکر شد: گسل‌ها مجموعه وار و به شکل سامانه عمل می کنند به این ترتیب که یک گسل ممکن است زمانی فعال باشد و بعد به گسلی دیگر منتقل شود.

وی اضافه کرد: بنابراین جهت فشار و حرکت یک گسل سیستماتیک و منطبق بر کنش و واکنش گسل‌های دیگر است.

استاد زمین شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: به منظور کاهش خطرات ناشی از زلزله باید دستگاه‌های زلزله نگار افزایش یابد که متاسفانه این موضوع مغفول مانده است.

سرکاری نژاد ادامه داد: چنان چه تعداد زلزله نگارها بیشتر باشد می توان پیش‌لرزه ها را تعیین کرد چرا که پیش لرزه ها مقدمه زلزله ای بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از زلزله کرمانشاه در جنوب غرب فارس پیش لرزه هایی واقع شد که میشد وقوع زلزله ای با ریشتر بالا را توسط آن پیش لرزه ها تخمین زد.

استاد زمین شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به ضابطه‌های مقاوم سازی بنا در برابر زلزله گفت: جهت مقاوم سازی باید نوع پی ساختمان، نحوه قرارگیری و مکان آن مشخص باشد.

سرکاری نژاد تصریح کرد: علت اصلی ریزش ساختمان‌ها در هنگام وقوع زلزله پی ساختمان و تاثیر امواج زمین‌لرزه بر پی است.

وی خاطرنشان کرد: لایه‌هایی که از ماسه سنگ و نمک تشکیل شده تاثیر زیادی در تشدید زلزله دارد چرا که متحرک و لغزنده هستند.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۸۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار شد و گفت: امیدواریم با فعالیت جهادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به زودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دیدار با «غلامرضا صالحی» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: کار جهادی و خدمت به مستضعفان چراغ راه عملکردی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و لازم است.

وی با بیان اینکه در این راه نباید از مشارکت مردم نیز غافل شد، افزود: تشویق مردم جهت مشارکت در حساب ۱۰۰ امام راحل یکی از مهمترین نکاتی است که باید با اطلاع رسانی صحیح و بهبود بسترهای لازم، فرهنگ‌سازی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم اشاعه دین در مسیر خدمت به جامعه گفت: در دین اسلام، خداوند همه انسان‌ها را به انتخاب مسیر درست تشویق می‌کند و شاه کلید موفقیت در امور را تقوا معرفی کرده است.

قریشی ادامه داد: تقوا را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید تا در مجموعه مدیریتی نیز این نگرش با بعد معنوی پایدار باشد بنابراین ضروری است افرادی برای مدیریت‌های داخلی ادارات انتخاب شوند که خدا ترس باشند.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن مزین به نام حضرت امام خمینی (ره) است بنابراین از شما عزیزان انتظار می‌رود تا حساسیت بیشتری در امورات داشته و در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشید.

قریشی عنوان کرد: بنیاد مسکن در راستای اهداف انقلابی حرکت می‌کند و باید همگان به این نهاد کمک کنند.

وی ضمن تشکر از عملکرد بنیاد در زلزله خوی، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اولین ساعات زلزله در مناطق زلزله زده حضور فعال داشته و تا به امروز بسیاری از منازلی را که تخریب شده بودند، بازسازی کرده است ولی متأسفانه نتوانسته فعالیت‌های خود را بیان کند.

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار و تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت جهادی شما عزیزان، بزودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

کد خبر 747628

دیگر خبرها

  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • بهاباد امروز لرزید
  • لزوم هدفگذاری و تدوین برنامه جامع اشتغال در دشت آزادگان
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد