Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-19@06:05:48 GMT

توسعه زندگی قرآنی، وابسته به افزایش بصیرت در مردم است

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۸۶۴۶

توسعه زندگی قرآنی، وابسته به افزایش بصیرت در مردم است

یحیی راثی، استاد برجسته قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: برای توسعه زندگی قرآنی باید بصیرت در مردم توسط عالمان به مفاهیم قرآنی افزایش دهیم و در واقع باید محتوی قرآن را در بین مردم گسترش دهیم تا زمینه برای گسترش زندگی قرآنی مهیا شود.


وی، قرآن را چراغی برای طی نمودن مسیر الهی دانست و افزود: قرآن خودش، خودش را تعریف میکند، چراغی است برای کسانی که می‌خواهند مسیر الهی را طی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در قالب قرآن نحوه درس‌های زندگی کردن، دستورات الهی را داده که در صورت عمل نمودن به خلیفه الله خواهیم رسید.
راثی، از راه نیافتن شیطان به قلب درپی زندگی قرآنی گفت و ادامه داد: برای یک زندگی الهی و قرآنی اگر با قرآن زندگی کنیم، ویروس شیطانی را به قلبمان راه ندهیم سعادتمند و رستگار میشویم.
این مدرس قرآن یادآور شد: اگر زندگی را بر اساس قرآن تطبیق ندهیم از حیوان هم پست تر خواهیم شد.
راثی، با اشاره به فروده مولای متقیّان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: حکومت ااصلاح نمیشود، مگر این که مردم اصلاح شوند و  مردم اصلاح نمی شوند مگر این که حاکمان اصلاح شوند.
استاد برجسته قرآن کریم، از زمان تحقق زدگی قرآنی خبر داد و تاکید کرد: زندگی قرآنی کامل زمانی تحقق خواهد یافت که امام زمان(عج) حکومت کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن، روح عالم بشریت است

ایسنا/خراسان رضوی یک جانباز دوران دفاع مقدس با بیان اینکه قرآن، روح عالم بشریت است، گفت: جان عالم و جان تمامی انبیا از حضرت آدم تا حضرت خاتم(ع) که منادی قرآن کریم است در تلاش برای رسیدن به یک جامعه قرآنی حرکت کردند و همه اولیای الهی فدای قرآن شدند.

سردار غلامحسین صفایی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: جان عالم و جان تمامی انبیا از حضرت آدم تا حضرت خاتم(ع) که منادی قرآن کریم است در تلاش برای رسیدن به یک جامعه قرآنی حرکت کردند و همه اولیای الهی فدای قرآن شدند. همه کسانی که در طول تاریخ اسلام برای حفظ آن جنگیدند، در واقع برای حفظ قرآن جنگیدند.

زندگی موفق است که با قرآن زیسته شود

وی افزود: قرآن درون همه است، عشق و زندگی همه است، فرهنگ دین ماست و راهنمای اساسی زندگی بشر است. با قرآن زندگی می‌کنیم و با آن باید بمیریم. هر که با قرآن نمیرد، مرگ موفقی نداشته است. همچنین زندگی‌ای موفق است که با قرآن زیسته شود، اگر با قرآن زندگی نکنیم، زندگی موفق نخواهد بود. لذا از اساسی‌ترین و باورپذیرترین نکات در زندگی ما زندگی قرآنی است. هر کجا که قرآن باشد، باید عشق و معرفت باشد، چون دین در آن است و ورق به ورق آن دین ماست.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به جامع مطلب قرآن دست ما نیست و در دست امام زمان(عج) است و فهم ناچیزی که علما، مفسرین، عرفا و بزرگان از قرآن می‌کنند، اگرچه بسیار ناچیز، اما ما وظیفه داریم به اندازه فهم خود آن‌ها را دنبال کنیم. حدود ۵۵ تفسیر شیعه داریم، علاوه بر آن تفاسیر اهل سنت نیز وجود دارد که باید از همه آن‌ها به فهم درستی از قرآن برسیم. اگر به این فهم درست نرسیم، زندگی‌مان نقص دارد.

صفایی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) در فرازی از دعای کمیل می‌فرماید «... اَسْئَلُکَ بِحَقِّکَ وَ قُدْسِکَ، وَ اَعْظَمِ صِفاتِکَ وَ اَسْماَّئِکَ، اَنْ تَجْعَلَ اَوْقاتی مِنَ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ بِذِکْرِکَ مَعْمُورَةً وَ بِخِدْمَتِکَ مَوْصُولَةً، وَ اَعْمالی عِنْدَکَ مَقْبُولَةً ... حَتّی تَکُونَ اَعْمالی وَ اَوْرادی کُلُّها وِرْداً واحِداً ... به حقّ خودت؛ و به پاکی‌ات؛ و بزرگترین صفات و نام‌هایت که همه اوقاتم را از شب و روز به یادت آباد کنی و به خدمت خویش پیوسته داری ... تا آنجا که اعمال و اورادم هماهنگ ...»  در این کلام وردا واحدا قرآن کریم است، یعنی زندگی، خواب و بیداری و سکوت و صحبت ما و هرچه که در زندگی داریم باید وردا واحدا باشد و آن قرآن است. ما باید به فهم قرآن برسیم و اگر بدان نرسیم، در واقع زندگی نکرده‌ایم.

وی با اشاره به فرازی از دعای عهد این پرسش را که چرا امام زمان که بیاید، مؤمنین را زنده می‌کند، گفت: امام زمان (عج) به مؤمنین حیات می‌بخشد، زیرا ما فهمی از قرآن نداریم و تازه آن هنگام است که فهم حقیقی از قرآن هویدا می‌شود. بنابراین از آرزوهایمان ظهور آقا و مولایمان است تا چیزی از قرآن دریابیم و بفهمیم.

این جانباز دفاع مقدس اظهار کرد: پس از مجروحیت، انسم با قرآن بیشتر شده، با قرآن آرام می‌گیرم، با نماز و روزه آرام می‌گیرم. من اعتقاد دارم ذره ذره آنچه در عالم وجود دارد و مردم از آن بهره می‌برند، از پرتو لطف قرآن است. امید که بتوان این تفکر را در عالم پیاده کرد تا مردم عالم قرآن را بفهمند. برای این اتفاق نباید کم کاری کرد، در حالی که ما در بسیاری جاها کم‌کاری کرده‌ایم. ظهور و بروز داعش از نمونه‌های آن است. اگر داعش به وجود نمی‌آمد، امروز فهم بهتری از قرآن در جهان داشتیم و خدا اهالی غزه را حفظ کند که توانستند تکانی به اسلام دهند.  

در ۴۳ سال دوران مجروحیت، شفا نخواسته‌ام

وی ادامه داد: از خودم شرمنده‌ام و نگرانم که روزی که از من بپرسند، چه چیزی برای ارائه داری، من چیزی نداشته باشم، چه کسی باور می‌کند من ناراحت نیستم و طی این ۴۳ سال دوران مجروحیت که بر روی چرخ هستم، شفا نخواسته‌ام. چیزی که دادم را اصلا پس نمی‌گیرم. من به رضای خدا راضیم، زیرا حتی این رضایت دست من نیست چنانکه در آیه ۱۰۰ سوره یونس آمده است «وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ... و هیچ کس را نرسد که جز به اذن خدا ایمان بیاورد» و هر ایمانی از کوچکترین تا بزرگترین به اذن پروردگار و ما از خود چیزی نداریم.

صفایی به قرائت آیه ۱۱ سوره تغابن پرداخت و بیان کرد: «مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ... هیچ مصیبتی جز به اذن خدا نرسد». اگر من به اذن خداوند اینگونه هستم، آیا این موضوع غصه دارد؟ اگر «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ... همانا ما از آن خداییم و به سوی او ... ».

وی گفت: از ۱۶ سالگی وارد وادی طلبگی شدم و دارای تألیفات قرآنی از جمله «صفات مؤمنین و صالحین»، «عوام و خواص» هستم. همچنین کتاب «پشت دیوار شهادت» دربردارنده خاطراتم است.

با این همه دشمن، خوب دوام آوردیم

صفایی در خصوص سیر چهار دهه از انقلاب اظهار کرد: اگرچه برخی اتفاقات ناراحتم می‌کند، اما در این سیر خوب است. انقلابی که این همه دشمن دارد و تمامی‌شان با هر چه در توان دارند، در حال تلاش هستند، باز هم خوب دوام آوردیم.

صفایی به فرازی از جامعه‌کبیره اشاره کرد و ادامه داد: «وَ إیابُ الْخَلْقِ إلَیْکُمْ ، وَ حِسابُهُم عَلَیْکُمْ بازگشت مردم [ در قیامت ]، به سوی شماست و رسیدگی به [پرونده آنان] ، برعهده شماست»، اگر فصل الخطاب کارها با امام زمان است، چرا قدردان نیستیم، شکر امام زمان را به جای نمی‌آوریم، با وجود اینکه می‌دانیم او از برخی کارهای ما غصه می‌خورد، اما استغفار و طلب بخشش نمی‌کنیم.

وی در خصوص چگونگی راه یافتن افرادی که اول راه هستند، بیان کرد: معنویت در تکبر رشد نمی‌کند، در افتادگی رشد می‌کند و اولین راهنمایی‌ها این است که خود اهل دل باشی و در عمل بدانچه می‌گویی عمل کنی. برای اهل کردن دیگران، نخست باید خود اهل باشی و عالم بی‌عمل به چشمه بی‌آب می‌ماند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انس با قرآن در سایه اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • قرآن، روح عالم بشریت است
  • تجلیل از برترین‌های مسابقات قرآنی بسیج در اردبیل
  • بحرالعلوم: در حفظ قرآن کریم نیازمند یک کار نهضت‌گونه هستیم
  • زندگی با آیه‌ها/ مسیریاب زندگی‌ات را با دقت انتخاب کن! + فیلم
  • تلاش برای تبدیل مفاهیم قرآنی به مطالبه‌ عمومی در«زندگی با آیه‌ها»
  • زندگی با آیه‌ها/ مسیریاب زندگیت را با دقت انتخاب کن! + فیلم
  • بازکردن گره‌های جامعه براساس آیات قرآن کریم
  • دعوت پیشکسوت قرآنی از مردم برای پیوستن به پویش زندگی با آیه‌ها
  • «آیه‌های زندگی» مروج سبک زندگی قرآنی است