Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@23:04:35 GMT

آنچه از مشکلات قلبی کودک باید بدانید

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۹۱۶۹

آنچه از مشکلات قلبی کودک باید بدانید

متاسفانه بیشترین مرگ و میر و بالاترین هزینه درمان در بین بیماری‌های مادرزادی کودکان، بیماری‌های قلبی است که برای پیشگیری بیماری مادرزادی قلبی در کودکان، مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری برای کشف فاکتور‌های خطر در زوجین بسیار مهم استبه گزارش بلاغ،  قلب جزو اندام‌هایی از بدن است که علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌اش، وجودش در بدن احساس نمی‌شود، به عبارت دیگر انسان‌ها در ۹۹ درصد مواقع اصلا متوجه وجود این عضو در بدن خود نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از بیتوته با توجه به اینکه تشکیل قلب جنین مراحل بسیار پیچیده‌ای دارد لذا بیماری‌های مادرزادی قلب در کود کان بسیار شایع بوده و علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر در درمان این بیماری‌ها هنوزهم متاسفانه بیشترین میزان مرگ و میر در بین بیماری‌های مادرزادی وجود دارد.

 

 

با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر علی اکبر زینالو، فوق تخصص قلب کودکان به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:

آقای دکتر زینالو، بیماری‌های مادرزادی قلب کودکان از چه زمانی قابل تشخیص است؟
از دوران جنینی از هفته ۱۴ بارداری و اگر اکوی جنین انجام نشود در هفته‌های اول پس از تولد نوزاد، بیماری‌های مادرزادی قلب کودکان قابل تشخیص توسط متخصص کودکان و نوزادان است و سپس با انجام اکوکاردیوگرافی توسط فوق تخصص قلب کودکان ۵۰-۴۰ درصد بیماری در هفته اول و تا پایان ماه اول حدود ۶۰ درصد موارد قابل تشخیص است.

بیماری مادرزادی قلبی در کودکان بیشتر در دختر‌ها شایع است یا پسرها؟


درمجموع خیلی تفاوت ندارد، اما بیماری‌های قلب راست در دختران و قلب چپ در پسر‌ها شایع‌تر است. از هر ۱۰۰ نوزاد زنده متولد شده حدودا یک نفر مبتلا به بیماری قلبی است و هر چه نوزاد نارس به دنیا بیاید شیوع بیماری حدود دو برابر افزایش می‌یابد.

بیماری‌های مادرزادی قلب در کودکان به چند دسته تقسیم می‌شوند، کدام نوع شایع‌تر است؟


بیماری‌های مادرزادی به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند.
الف) ضایعاتی که سبب تنگی خروجی قلب راست به سرخرگ ریه می‌شوند.

 

ب) آن‌هایی که سبب تنگی خروجی قلب چپ به سرخرگ آئورت می‌شوند که این دو نوع ضایعه باعث می‌شوند خون کافی به ریه‌ها و یا به مغز و اندام‌ها نرسد.

 

ج) سوراخ‌های ایجاد شده بین قلب چپ و راست که خون دو طرف قلب با هم مخلوط می‌شوند و سبب افزایش ورود خون به ریه‌ها شده و کودک را به طرف نارسایی قلب و ریه می‌برند.

 

د) شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی قلب، شامل آئورت دو لتی، تترالوژی فالوت، سوراخ بین بطنی، سوراخ بین دهلیزی، تنگی دریچه آئورت، تنگی دریچه ریوی، بازماندن کانال شریانی و جابه جایی سرخرگ‌های بزرگ قلب است.

علل به وجود آمدن بیماری‌های مادرزادی قلب در کودکان چیست؟


علل مختلفی باعث ایجاد بیماری‌های مادرزادی در قلب کو دکان می‌شود که عبارتند از:

 

- سن بالای مادر معمولا بیش از ۳۵ سالگی، دیابت وچاقی مادر، ازدواج فامیلی، وجود ژن معیوب و پنهان در والدین یک فاکتور خطر بروز بیماری مادرزادی تلقی می‌شوند. کمبود بعضی مواد اساسی در مادر به خصوص در سه ماه اول بارداری که دوره ساخته شدن اجزاء بدن و قلب جنین است مثل اسیدفولیک و ویتامین A. - آلوده شدن مادر به ویروس‌ها (مثل سرماخوردگی) در سه ماهه اول بارداری و نقایص کروموزومی. - مصرف دارو‌های آسیب زا به جنین توسط مادر (شامل دارو‌های ضد صرع، ضد افسردگی، ضد دیابت و فشارخون و.)، مصرف سیگار توسط مادر و وجود سابقه بیماری مادرزادی قلبی در والدین و فرزندان دیگر خانواده هم فاکتور خطر بروز بیماری‌های مادرزادی قلب تلقی می‌شود.

 

- بدترین نوع نقص‌های مادرزادی قلب در جنین‌هایی است که با اختلالات کروموزومی همراه هستند.

آیا راه‌های پیشگیری از بروز بیماری مادرزادی قلبی در کودکان وجود دارد؟


متاسفانه بیشترین مرگ و میر و بالاترین هزینه درمان در بین بیماری‌های مادرزادی کودکان، بیماری‌های قلبی است که برای پیشگیری بیماری مادرزادی قلبی در کودکان، مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری برای کشف فاکتور‌های خطر در زوجین بسیار مهم است، بارداری در سنین ۳۵-۲۰ سالگی، مصرف نکردن دارو‌های مضر و سمی بسیاری از تولد نوزادان ناقص قلبی جلوگیری می‌کنند، درمان بیماری‌های مادر و چاقی و دیابت و فشار خون و تنظیم تغذیه و مواد کمکی مادر قبل از بارداری و ماه‌های اول بارداری، بررسی سونوگرافی و اکوی قلبی در جنین و در صورت وجود ضایعات پیچیده و خطرناک قلبی پیشنهاد ختم قانونی حاملگی تا هفته ۱۹-۱۸ بارداری داده می‌شود، پرهیز از بیماری‌های ویروسی و اشعه‌های یونیزان توسط مادردارای اهمیت می‌باشد.

آیا راه‌های درمان بیماران مادرزادی قلبی آسان است؟


تقریبا خیر، عده‌ای از بیماری‌های مادرزادی قلبی (حدود ۴۰-۳۰ درصد) تا ۵-۲ سالگی خودبه خود بهبود می‌یابند عده‌ای از بیماری‌ها به قدری پیچیده و سخت است که با حیات خارج رحمی منافات دارد یا با هزینه‌های بسیار زیاد و چندین جراحی هم زندگی نخواهند داشت و بایستی در دوره جنینی سقط (ختم بارداری) با نظر پزشکی قانونی صورت گیرد.

 

خوشبختانه در دهه اخیر در کشور عزیزمان ایران پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در درمان پس از تولد اتفاق افتاده است (گرچه اقدامات در حال پیشرفت برای درمان ضایعات قلبی در داخل رحم در دنیا و کشور ایران صورت می‌گیرد) و اکثریت قریب‌به اتفاق بیماری‌های مادرزادی ساده – پیچیده قلبی در سال اول تا سال دوم زندگی قابل درمان قطعی یا حمایتی بدون جراحی یا جراحی با نتیجه بسیار مطلوب می‌باشد.

آیا توصیه خاصی به والدین و خانواده‌ها برای کاهش بیماری‌های مادرزادی قلبی دارید؟


همان طور که گفته شد والدین و خانواده محترم قبل از ازدواج و قبل از بارداری حتماً مشاوره پزشکی از متخصصین محترم زنان، ژنتیک بالینی و مشاوره خانواده داشته باشند. از عوامل خطر پرهیز کنند، در حین بارداری به طور کامل و مرتب زیر نظر پزشک زنان یا ماما یا مراکز بهداشتی درمانی باشند. از ازدواج فامیلی در اقوامی که سابقه بیماری‌های مادرزادی پیچیده و خطرناک و تکرار شونده در اعضاء فامیل دارند پرهیز نمایند. خانم‌ها به محض تاخیر در عادت ماهانه به مراکز بهداشتی /درمانی مراجعه و از مصرف هر گونه داروی آسیب‌زا بدون تجویز پزشک جداً خودداری کنند و نکته مهم دیگر برای همه زوجین عزیز اولویت دارد که دانش بچه‌دار شدن و مسائل مربوط به مراقبت در بارداری و عوامل خطر را افزایش دهند تا فرزندی سالم داشته باشند.

کد مطلب: 353314  

ظرفیت‌های بالقوه گردشگری مازندران که هیچ‌وقت بالفعل نشد

از دپوی 500 هزار تن برنج در شالیکوبی‌های مازندران تا قبضه برنج‌فروشی‌ها توسط مافیای واردات

مردمی که احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند/ محله شهید آهنگر میاندورود نیازمند توجه مسئولان

اطاعت از رهبری مهم‎‌ترین دغدغه شهید طاهر بود/ می‌دانستم آقا رضا شهید می‌شود

تحویل 50 واحد مسکونی تعهد مازندران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا اردیبهشت 97/ کانکس روستاها تامین شده است

4 بانده شدن محور سوادکوه و دغدغه‌های فنی آن

    آنچه از مشکلات قلبی کودک باید بدانید به دیدن کرمان این شهرپرجاذبه برویم بهترین درمان‌های طبیعی برای نقرس چیست؟ چطور با سفیداب صورتمان را لایه برداری کنیم؟ با داشتن این ۱۶ علامت به «کبد چرب» مبتلا هستید تشخیص فوری سکته مغزی با ۳ سوال ساده از مصرف خودسرانه مکمل‌ها پرهیز کنید چرا پوست‌مان بعد از پشه گزیدگی می‌سوزد؟ فواید پوشیدن جوراب در رختخواب مالزی ترکیبی از جذابیت‌های مدرنیته و سنت نرگس پرو مخصوص علاقه‌مندان به انواع نرگس راه‌های آب کردن سریع شکم با سرکه سیب درمان این بیماری پوستی شایع با عصاره وانیل پوستتان با شما حرف می‌زند آیا ژیمناستیک سبب کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود؟ مصرف زیاد این گیاه باعث فلجی می‌شود چه تعداد فرزند زوج‌ها را خوشبخت می‌کند؟ وزیر بهداشت: بیمه ویژه دندانپزشکی نیاز داریم درآمد میلیونی شاخ های اینستاگرام قرار نیست مدارس سمپاد حذف شوند  

روز و مناسبتی که به ریش‌مان می‌خندد

جزئیات4خبر ویژه امروز چهارشنبه نهم اسفندماه 1396

جزئیات روش جدید تعیین شهریه مدارس غیردولتی

شاهزاده جذاب متولد شد

۶ عادت صبحگاهی چاق‌کننده

مجروح حادثه «پاسداران» از کما خارج شد

حفاران غیرمجاز منطقه باستانی کشف کردند!

غذایی فوق العاده برای کاهش وزن

وقتی که نمک تربیت در بابل از خاصیت می‌افتد

ممنوعیت ‌تردد اتوبوس‌ در جاده‌ها بدون اخذ پروانه از راهداری‌

 

وظیفه دولت باید رویش ازدواج و ریزش طلاق باشد/ آیا افزایش 6 درصدی طلاق و کاهش 3 درصدی ازدواج نگران‌کننده نیست؟!

 

دستگیری باند سارقان فرش معروف به باند ماکسیما

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۹۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوآف ممنوع، خودتان باشید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا؛ اصطلاح «جعبه جادو» که چند دهه پیش برای معرفی تلویزیون به کار برده می‌شد، از آن دست اصطلاحاتی است که به مرور زمان رنگ باخت و این جعبه کم کم جادوی اعجاب انگیز خود را از دست داد. برای نسل امروز تلویزیون یک شی ثابت است که در همه خانه‌ها وجود دارد و در گوشه‌ای از پذیرایی یا روی یکی از دیوار‌ها جا خوش کرده است.

اما در گذشته اینطور نبود، از متولدین دهه‌های ۶۰ و پیش از آن که سوال کنید، تازه متوجه ارزش جایگاه تلویزیون در خانه‌ها و خانواده‌ها می‌شوید و به معنای واقعی کلمه درک می‌کنید که چرا به این وسیله جعبه جادو می‌گفتند. تلویزیون در گذشته این قابلیت را داشت که تمام توجهات را به سمت خود جلب کند، به ویژه برای بروبچه‌های دهه شصتی که این وسیله یک نعمت بزرگ بود و به نوعی می‌توان آن را سرگرم‌کننده‌ترین رسانه‌ای دانست که در آن سال‌ها در دسترس همه قرار داشت.

بزرگترین برگ برنده تلویزیون در آن سال‌ها توجه ویژه به کودکان و نوجوانان بود. در آن سال‌ها هم انیمه‌ها و انیمیشن‌های خارجی حضور پررنگی در جدول پخش شبکه‌های سیما داشتند و هم برنامه‌های تولیدی فراوانی با حضور بزرگان دنیای هنر همچون مرضیه برومند، ایرج طهماسب، حمید جبلی، اکبر عبدی، آتیلا پسیان، رضا ژیان، حسین محب احری و... برای بچه‌ها ساخته می‌شد. این وضعیت در سینما هم تقریبا به همین منوال بود، دورانی بود که «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «گربه آوازه خوان» و «گلنار» ستاره‌های سینما بودند و چهره‌های تاثیرگذار هنر هفتم برای ساخت آثار کودک پیش قدم می‌شدند. همه این توجهات دست به دست هم داد تا کودکان و نوجوانان آن دوران، امروز حسرت بخورند که چرا برای بچه‌هایشان چنین فضایی وجود ندارد و سینما و تلویزیون حوزه کودک و نوجوان را رها کرده است.

با وجود این عدم نگاه به دنیای کودکان، اما هر ازگاهی در سینما و تلویزیون نشانه‌هایی از توجه به این ژانر به چشم می‌خورد، نشانه‌هایی که ما را امیدوار می‌کند که هنوز هم فیلمسازان و برنامه‌سازانی هستند که حواسشان به نسل امروز هست، نسلی که در دنیای ترسناک شبکه‌های اجتماعی گرفتار شده و اگر به آنها توجه نشود، ممکن است از سنین پایین درگیر آن شوند. بدون شک یکی از این نشانه‌های دوست داشتنی در این روز‌ها برنامه تلویزیونی «کودک شو» است، برندی که شبکه نسیم آن را به وجود آورد و حالا ششمین فصل آن این روز‌ها به روی آنتن می‌رود.

«کودک شو» از آن دست برنامه‌های موفق تلویزیون است که هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. این برنامه تقریبا همزمان و در ادامه روند تولید آثار پرطرفداری همچون «دورهمی» و «خندوانه» به شبکه نسیم رسید، اما باوجود حذف آن برنامه‌ها از جدول پخش سیما، همچنان پرقدرت بر سر جای خود باقی مانده و رسالت خود را انجام می‌دهد.

ششمین فصل از برنامه «کودک شو» این روز‌ها به تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی، کارگردانی رضا مهرانفر و با اجرای ملیکا شریفی‌نیا به روی آنتن می‌رود. ترکیبی که شاید در ابتدا اینطور به نظر می‌رسید که نمی‌تواند در این فضا عملکرد قابل دفاعی داشته باشد، اما آنها با ایده‌های نو و ایجاد تغییراتی در فضای برنامه کارشان را پیش از عید آغاز کردند و حالا خروجی کارشان پربیننده‌ترین برنامه شبکه نسیم و یکی از پرتماشاگرترین برنامه‌های تلویزیون است.

چرا کودک شو موفق است؟

در روزگاری که برنامه‌های پرطرفدار شبکه نمایش خانگی با دوجین سوپراستار سینما و تلویزیون و ستاره‌های دنیای موسیقی و فوتبال پر شده و تلویزیون هم برای جذب مخاطب در ویژه برنامه‌های نوروزی دست به دامن ستاره‌های ورزش و هنر می‌شود، اینکه یک برنامه تلویزیونی بدون استفاده از این بند در پی جذب مخاطب است و این کار با موفقیت انجام می‌دهد یک اتفاق ویژه و مبارک به حساب می‌آید.

شرایط برنامه‌سازی در سال‌های اخیر به سمتی رفته که همواره سازندگان آثار مختلف دست به دامن سلبریتی‌ها می‌شوند و برای جذب مخاطب بیشتر روی دنبال کنندگان مهمانان‌شان در شبکه‌های اجتماعی نیز حساب می‌کنند، اما در برنامه‌ای مثل کودک شو خبری از چهره‌های شناخته شده نیست و ستاره‌های اصلی این برنامه کودکان بامزه ۲ تا ۵ ساله هستند که به همراه خانواده‌هایشان به استودیوی کودک شو می‌هستندمی‌آیند، بازی‌های ساده انجام می‌دهند، شیرین زبانی می‌کنند و با همین روش‌های ساده مخاطب را با خود همراه می‌کنند. دقیقا چیزی که عنصر گم شده برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان بود، مسئله‌ای که باعث شد آثار کودک و نوجوان به نمایش درآمده در دهه‌های شصت و هفتاد به خاطره جمعی میلیون‌ها ایرانی تبدیل شود و دیدن دوباره شان بعد از چند سال باز هم حس نوستالژیک زمان کودکی را در ما زنده کند.

مخاطبان کودک شو نه برای دیدن سلبریتی‌ها که برای تماشای خانواده‌هایی شبیه به خودشان این برنامه را تماشا می‌کنند. اینجا بچه‌های کوچک مثل آن دسته از کودکانِ کار مجازی که در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب فالوئر هستند نقش بازی نمی‌کنند، پدر و مادرهایشان هم برای برنده شدن فرزندانشان را مجبور به کار‌های عجیب و غریب و خارج از عرف نمی‌کنند، اینجا ما خانواده‌هایی را می‌بینیم که شبیه به آنها را در اطرافمان به وفور دیدیم، اصلاً یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کودک شو همین است، اینکه ما آدم‌هایی را می‌بینیم شبیه به خودمان، با همان تیپ و استایل، همان توانایی‌ها و همان ارتباط‌هایی که با یکدیگر دارند و این برگ برنده اصلی «کودک شو» است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان