Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@16:36:49 GMT

ضرورت تحول در استفاده از آب‌های خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۹۱۹۳

با وجود آنکه پس از اجرایی شدن برجام بار دیگر کشتی‌های ایرانی امکان آن را پیدا کرده‌اند که با پرچم ایران و با استفاده از بیمه‌های بین‌المللی در آب‌های آزاد حرکت کنند اما هنوز آنچه در دریاهای ایران اتفاق می‌افتد، فاصله‌ای قابل توجه از ظرفیت‌های بنادر ایران در منطقه دارد.

به گزارش صدای ایران، ، پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای میزان ترانزیت و تخلیه و بارگیری محموله‌های تجاری در بنادر ایران به مدار مثبت بازگشت و در طول ماه‌های گذشته تقریبا همه بنادر اقتصادی ایران با آمار مثبت تجاری روبرو بودند تا جایی که در بندر شهید رجایی از ابتدای سال تاکنون ۸۰ میلیون تن کالا ترانزیت شده که رشدی ۲۲ درصدی در ترانزیت را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با وجود این عملکرد مثبت همچنان بسیاری از اهداف کلان اقتصادی ایران در حوزه دریایی به نقطه عملیاتی نرسیده و از این رو نیازی جدی به تحولات کلان در این حوزه وجود دارد.

آمارهای جدید سازمان بنادر نشان می‌دهد که ایران از کل ظرفیت دریایی منطقه خلیج فارس ۵۰ درصد را در اختیار دارد اما عملکرد ایران در عرصه تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد که از ۳۰ میلیون کانتینر جابه‌جا شده در این منطقه سهم ایران تنها سه میلیون کانتینر است.

هر چند با اجرایی شدن طرح‌های توسعه بنادر شهید رجایی و چابهار می‌توان انتظار داشت که این ظرفیت بالقوه بار دیگر برای رقابت با کشورهای منطقه به ظرفیتی بالفعل تبدیل شود اما فاصله عملکرد ایران با آنچه ظرفیت‌های منطقه نشان می‌دهد فاصله ای بسیار زیاد است. البته در سال‌های گذشته میزان اقبال لاینرهای بین‌المللی برای ورود به بنادر تجاری کشور افزایش پیدا کرده و در صورت برنگشتن تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت که بخش قابل توجهی از تقاضای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه به سمت بنادر تجاری ایران حرکت کند. البته این موضوع منوط به سرمایه‌گذاری‌های کلان در عرصه کرانه و پس‌کرانه دریایی کشور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده باید نگاه موجود در کشور به سمت توسعه دریامحور حرکت کند و در این راستا بخش دولتی تنها کمک کننده بخش خصوصی باشد. از این رو احتمالا با آغاز به کار اپراتورها برای یک مدت پنج ساله  در بندر شهید رجایی می‌توان انتظار داشت حرکتی جدید در این عرصه به ثبت برسد. هر چند فاصله ایران از آمارهای فعلی بسیار طولانی است. زیرا این کشور با داشتن نزدیک به ۵۰ درصد از ظرفیت‌ها تاکنون تنها توانسته یک دهم از کل آمار تجاری دریایی در منطقه خلیج فارس را به خود اختصاص دهد.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا

تین نیوز

مدیر آفریقا و عربی معاونت بین الملل اتاق ایران بر ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا، گفت: باید با افزایش تبادل هیأت های تجاری و برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تجاری، اطلاعات تجار و بازرگانان ایرانی و آفریقایی را بالا ببریم

به گزارش  تین نیوز به نقل ازاتاق ایران آنلاین، شهرام خاصی پور در نشست تجاری مشترک ایران، غنا، کامرون، بورکینافاسو و موریتانی، با تأکید بر اینکه توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی در اولویت اتاق ایران است، ادامه داد: حجم مبادلات ایران با کشورهای آفریقایی تناسبی با روابط خوب سیاسی با این کشورها و ظرفیت های تجاری دو طرف ندارد.

وی گفت: برخی مشکلات در زمینه مبادلات بانکی و حمل ونقل، مانع از توسعه روابط ایران و آفریقا شده است. توسعه حمل ونقل هوایی، دریایی و حل مشکلات نقل و انتقالات مالی به توسعه این روابط منجر خواهد شد.

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت رفع موانع توسعه تجاری ایران و آفریقا، گفت: در شرایط رکود اقتصادی که گرفتار آن هستیم باید صادرات را بیش از قبل توسعه دهیم تا تولید متوقف نشده و چرخ اقتصاد به حیات خود ادامه دهد.

با اشاره به اینکه ایران با ۳۹ کشور در قاره آفریقا تجارت می کند، افزود: بر اساس آمار منتشر شده از این میان، بیشترین حجم تجارت ایران مربوط به سال ۱۴۰۰ و با کشور غنا بوده است.

او تأکید کرد: مشکل حمل ونقل میان ایران و آفریقا هم به صورت هوایی و هم دریایی و همچنین مشکل نقل و انتقالات مالی، دو مشکل اصلی تجارت ما با قاره آفریقا است.

هدایت نژاد با اشاره به تلاش ها برای حل مشکلات تبادل مالی ایران و غنا، افزود: در حال برنامه ریزی برای ایجاد صندوق مالی مشترک بین ایران و غنا هستیم که اگر عملیاتی شود، در ارتقا همکاری های تجاری تأثیر زیادی دارد.

در ادامه بهروز هدایت نژاد، رئیس مرکز تجاری ایران در غنا، ژوزف کوآکو اوبنگ، رئیس اتحادیه های تجاری کشور غنا و هلیدو بلو، دبیرکل اتاق بازرگانی کامرون، به بیان مطالبی در این رابطه پرداختند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توقیف لنج تجاری با ۶۰ میلیارد کالای قاچاق در خلیج فارس
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟