Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@08:03:08 GMT

کشورهای دیگر با استعدادهای خود چه می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۱۳۲۸

کشورهای دیگر با استعدادهای خود چه می‌کنند؟

در حالی که کشورهای مختلف سیاست‌های مدونی برای هدایت استعدادهای برتر از دبیرستان به دانشگاه اتخاذ می کنند به نظر می رسد در کشور ما حذف سمپاد پاک کردن صورت مساله باشد. ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بهمن‌ماه امسال بود که خبر ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس ابتدایی و پایه هفتم تحصیلی در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که در اصل به حذف مدارس متوسطه اول سمپاد اشاره داشت و بعد از آن موج حمایت‌ها و مخالفت‌ها از آن نیز در رسانه‌ها بالا گرفت؛ مدارسی که وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تیزهوش را برعهده دارند و موافقان و مخالفان نیز هرکدام دلایل و استدلال‌های خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نظرات در حالی مطرح می‌شود که قطعا در همه دنیا سیستم‌هایی برای حمایت از دانش‌آموزانی که جزء استعدادهای آن کشور به شمار می‌روند وجود دارد؛ از این رو در این گزارش نگاهی به سیاست‌های آموزش و پرورش سایر کشورها در حوزه حمایت از این دانش‌آموزان داشته‌ایم.

در رده‌بندی پیرسون، شرکت رسانه‌های گروهی انگلیس که در زمینه انتشارات روزنامه، مجله، کتاب و همچنین مدیریت بر مدارس آموزش و پرورش فعالیت می‌کند از نظام‌های آموزش و پرورش دنیا، 10 رتبه نخست به ترتیب به کشورهای کره‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، فنلاند، انگلستان، کانادا، هلند، ایرلند و لهستان تعلق دارد.

 آموزش و پرورش استعدادهای درخشان در کره‌جنوبی

در پی تصویب قانون حمایت از آموزش و پرورش استعدادهای درخشان در سال 2000، وزارت آموزش، علوم و فناوری کره‌جنوبی، مرکز تحقیقات ملی آموزش و پرورش استعدادهای درخشان را در سال 2002تاسیس کرد تا اتخاذ رویکردهای موثر و بهینه در تحقیقات، توسعه و سیاستگذاری حوزه آموزش و پرورش استعدادهای درخشان را تضمین کند. این مرکز تحقیقاتی توسط موسسه توسعه آموزش و پرورش کره مدیریت می‌شود و در حال حاضر در 25دانشگاه در کره‌جنوبی تحقیقات در حوزه استعدادهای درخشان صورت می‌گیرد.

البته سابقه آموزش خاص برای استعدادهای درخشان در کره‌جنوبی به سال 1983برمی‌گردد که دبیرستان علوم گیه‌اونگی توسط دولت تاسیس شد. با اضافه شدن سه مجموعه دیگر، یعنی آکادمی علوم کره، دبیرستان سئول و دبیرستان علوم دائه‌گو، حدود 1500نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی در کره‌جنوبی، یعنی هشت نفر از هر 1000نفر، در این چهار آکادمی خاص مشغول به تحصیل هستند. تا سال 2008، حدود 50هزار دانش‌آموز دبستانی و دبیرستانی کره‌ای (یعنی یکی از هر 140دانش‌آموز) از آموزش‌های خاص برای استعدادهای درخشان بهره برده‌اند و در سال 2005اجرای برنامه‌ جدیدی آغاز شد که هدف آن شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در خانواده‌هایی بود که از لحاظ اقتصادی-اجتماعی وضعیت کم‌‌برخورداری داشتند. از زمان آغاز این برنامه بیش از 1800دانش‌آموز از این برنامه بهره برده‌اند.

در طول زمان، هدف‌گیری آموزش‌های مدارس استعدادهای درخشان در کره‌جنوبی توسعه یافته است تا بتواند علوم کامپیوتر، هنر، تربیت‌بدنی، نویسندگی خلاق، علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی را هم دربر گیرد. این تحولات منجر به تاسیس موسسه ملی هنر تیزهوش که بودجه آن توسط دولت کره تامین می‌شود، شد. برای فراهم آوردن نیاز دولت به نیروی انسانی متخصص برای تربیت استعدادهای درخشان، معلمان کره‌ای یک دوره مقدماتی 60ساعته، یک دوره پیشرفته 120ساعته و یک دوره 60ساعته در کشورهای خارجی را می‌گذرانند تا توانمندی‌های لازم را برای تعلیم و تربیت استعدادهای درخشان به دست بیاورند.

نحوه پذیرش دانش‌آموز در دبیرستان گیه‌اونگی از چهار مرحله تشکیل شده است. در مرحله اول دانش‌آموزان پرونده‌ای شامل معرفی‌نامه مدرسه، توصیه‌نامه و مدارکی دال بر استعداد دانش‌آموز تشکیل می‌دهند. در مرحله دوم در آزمون‌هایی که استعداد را می‌سنجند، شرکت می‌کنند که در آن 2000دانش‌آموز انتخاب می‌شوند. در مرحله سوم این 2000دانش‌آموز مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار می‌گیرند. 120نفر برای ورود به دبیرستان پذیرفته می‌شوند و سایر دانش‌آموزان در یک دوره (کمپ) آموزشی شرکت می‌کنند.

همچنین برنامه تعلیم و تربیت این دبیرستان از 139واحد آموزشی و 33واحد فعالیت‌های پرورشی تشکیل شده است. دروس عمومی اجباری 26واحد و دروس عمومی انتخابی 32واحد این برنامه را تشکیل می‌دهند و چهار واحد هنری، 46واحد تخصصی اجباری و 31واحد تخصصی انتخابی این برنامه را تکمیل می‌کند. همچنین پژوهش‌ توسط دانش‌آموز (20واحد) یک پژوهش میدانی (هشت واحد) و پژوهش فارغ‌التحصیلی (پنج واحد) بخش پژوهشی دوره را تشکیل می‌دهند.

 انگلستان و مدارس گرامر ویژه دانش‌آموزان تیزهوش

در انگلیس نیز مدارس گرامر در این زمینه فعال هستند و از اشکال متنوع مدارس در تاریخ آموزش و پرورش انگلستان محسوب می شوند. در ابتدا، مدارس گرامر مدارسی بودند که در آنها زبان لاتین تدریس می‌شد، اما در حال حاضر، عنوان مدارس گرامر برای مدارسی به کار می‌رود که در دوره متوسطه جهت‌گیری آکادمیکی را برای تدریس به دانش‌آموزان اتخاذ می‌کنند.

اواسط قرن بیستم (بین سال‌های 1940تا 1960)، مدارس گرامر رفته‌رفته به قسمت تفکیکی (گزینشی) از یک ساختار سه‌گانه از مدارس تبدیل شدند که بودجه آنها توسط دولت تامین می‌شد. با حرکت سیستم آموزشی بین سال‌های 1960و 1970به سمت مدارسی که فرآیند گزینش نداشتند، برخی از مدارس گرامر کاملا مستقل شدند و با گرفتن شهریه از دانش‌آموزان به اداره خود پرداختند؛ اما بیشتر این مدارس یا به مدارس فراگیر تبدیل شدند یا با چنین مدارسی تلفیق گشتند، هرچند عنوان مدرسه گرامر را برای خود حفظ کردند.

در حال حاضر 164مدرسه گرامر در انگلستان وجود دارند که سیاست‌های آنها براساس تصمیمات ناحیه‌ای تنظیم و اجرا می‌شود، اما بودجه آنها به‌طور کامل توسط دولت تامین می‌شود؛ البته در برخی از نواحی قوانین به‌گونه‌ای تنظیم شده است که حدود 25درصد از دانش‌آموزان بخت ثبت‌نام در این مدارس را دارند و در برخی دیگر از نواحی (مانند ناحیه گلوچسترشایر)، مدارس گرامر گزینشی سختگیرانه‌تری دارند، به‌گونه‌ای که تنها دو درصد دانش‌آموزان پذیرفته می‌شوند. مدارس گرامر، به‌خصوص در جاهایی که گزینش سختگیرانه‌تر هستند، امکانات متناسب و بهترین عملکرد را دارند.

معیار پذیرش در مدارس گرامر، عملکرد دانش‌آموزان در آزمون «به اضافه یازده» است. این آزمون در انتهای دوره دبستان برگزار می‌شود و برخی از دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند و وجه تسمیه آن هم شرکت دانش‌آموزان 11ساله یا بیشتر در این آزمون است. آزمون برمبنای توانایی دانش‌آموزان در حل مسائل از طریق روش‌های استدلال کلامی و غیرکلامی طراحی می‌شود و امروزه شامل آزمون تشریحی در ریاضیات و ادبیات هم می‌شود. هدف اولیه این بود که آزمون «به اضافه یازده» ابزاری برای سنجش هوش و مشابه یک آزمون آی‌کیو باشد، اما رفته‌رفته بخشی برای سنجش پیشرفت تحصیلی هم به آن افزوده شد. این آزمون تعیین می‌کند که کدام‌یک از سه نوع مدرسه- مدرسه گرامر، مدرسه متوسطه مدرن یا مدرسه فنی- برای دانش‌آموز مناسب‌تر است. هدف از اتخاذ این راهبرد، این سیاست کلی بود که استعدادها و توانایی‌های شخصی در مقایسه با منابع مادی که در اختیار فرد قرار دارد، مبنای بهتری برای تعیین آموزشی است که برای دانش‌آموز مناسب است.

 حذف سمپاد پاک کردن صورت مسأله

هرچند حذف مدارس سمپاد در کشور از نظر موافقان و بنا به دلایلی که آنها می‌آورند مبنی‌بر اینکه با این کار عدالت آموزشی برقرار می‌شود یا برگزاری آزمون‌های کنکوری و چهار‌گزینه‌ای علاوه‌بر خروج آموزش دوره ابتدایی از مسیر تربیتی تعیین‌شده در سند تحول بنیادین، موجب کاهش کیفیت در مدارس عادی دولتی در دوره اول متوسطه شده و حذف این مدارس تحقق بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می‌رود؛ شاید در وهله اول کار درستی به شمار برود ولی نباید فراموش کرد که در همه دنیا سیاست‌هایی برای حمایت از استعدادهای درخشان و دانش‌آموزان تیزهوش وجود دارد و در صورت حذف مدارس سمپاد باید سیاست‌های حمایت از این دانش‌آموزان به شکل‌های دیگر ادامه داشته باشد.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۱۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دانش‌آموزان علاقمند به فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و گروهی در حوزه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به صورت داوطلب به عنوان "سفیر سلامت" انتخاب شده که وظیفه اصلی آنان انتقال مفاهیم بهداشتی به دانش‌آموزان در مدارس است.

رعایت اصول بهداشت فردی، تغذیه صحیح و اصولی، بهداشت اجتماعی و محیط زیست، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر از جمله مواردی است که توسط سفیران سلامت دانش آموزی انتقال داده می‌شود.

هدف از تشکیل سفیران سلامت ارتقای دانش خود مراقبتی و سطح سلامت در جامعه به خصوص نسل جدید است.

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند