Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنی بروان گفت: مردانی که دست به تجاوز می‌زنند از قدرت خود برای این کار استفاده می‌کنند؛ درواقع آنها از قدرت و جایگاه خود برای تسلط بر زنان و بهره‌مندی جنسی از آنان سوءاستفاده می‌کنند. ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، انتشار گزارش سالانه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقو‌ق‌بشر در جهان و گزارش این سازمان در رابطه با وضعیت تبعیض‌آمیز و نقض گسترده استانداردهای بین‌المللی در رابطه با حقوق زنان در جامعه آمریکا و نیز انتشار اخبار جنجالی اخیر در رابطه با تجاوز‌ گسترده به زنان مشهور و سلبریتی‌ها در آمریکا بهانه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با «جنی بروان» نویسنده، فعال مدنی و یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن ملی آزادی زنان آمریکا بود که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنگامی که درباره شرایط زنان و اقلیت‌ها در ایالات متحده صحبت می‌شود بسیاری از مردم در ایران تصور می‌کنند که این داده‌ها و اطلاعات توسط منتقدان غرب ارائه شده و ممکن است درست هم باشد، اما دربرگیرندگی آن شامل تمام جامعه آمریکا نمی‌شود. آیا چنین تصوری درست است؟ داده‌ها و اطلاعاتی که نشان‌دهنده اقدامات ناعادلانه نسبت به زنان در آمریکا ارائه شده است تا چه حد فراگیرند؟

مطمئن نیستم منظور شما از کاربرد اصطلاح شمولیت به چه معناست اما شاید منظور شما گسترده بودن یا شاید فراگیر و رایج بودن این مساله در ایالات متحده باشد. در هر حال برآوردها در رابطه با آزار و اذیت و تجاوز جنسی زنان آمریکا بیان می‌کند که از هر 6 زن در این کشور یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته یا آن را تجربه کرده یا به آن تهدید شده است. این به آن معناست که 17 درصد از زنان آمریکا در طول زندگی‌شان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. اما آزار جنسی در دسته دیگری طبقه‌بندی می‌شود؛ بر اساس نظرسنجی اخیر 54 درصد از زنان با آزار و اذیت جنسی ناگهانی در بخش‌هایی از زندگی خود مواجه بوده‌اند. این در حالی است که 30 درصد این زنان آزار و اذیت جنسی را در محیط کار و اغلب از سوی همکاران مردی که جایگاه بالاتری از آنان دارند تجربه کرده‌اند.

در برخی گزارش‌های منتشرشده توسط وب‌سایت‌ها یا رسانه‌های خبری منتقد در ایالات متحده گفته شده که در بسیاری از قراردادهای کار ذکر شده است دریافتی زنان کمتر از کارمندان مرد است. آیا جنسیت کارمند تاثیری در میزان پرداخت دستمزدها دارد؟

در واقع باید بگویم اگر یک کارمند زن به عضویت صنف درآمده باشد، به احتمال بسیار زیاد آن اتحادیه از حقوق برابر او در قیاس با مردان حمایت خواهد کرد و دریافتی او با مردان همکارش یکسان خواهد بود اما این فقط شامل کمتر از 10 درصد از کارگران ایالات متحده است. اکثریت قریب به اتفاق کارگران در آمریکا عضو اتحادیه خاصی نیستند، بنابراین حقوق زنان در چنین مشاغلی کمتر از مردان پرداخت می‌شود. اگر چه این روش استخدام و شیوه پرداخت حقوق، غیرقانونی محسوب می‌شود و این شکاف در متوسط دریافتی موجب می‌شود که یک کارمند زن فقط 78 درصد از حقوق دریافتی همکار مرد را دریافت کند.

طی چند ماه اخیر، گزارش‌های جنجالی بسیاری در رابطه با تجاوز جنسی به سلبریتی‌ها و هنرپیشگان زن برجسته در آمریکا از جمله کارمندان دولت و بازیگران زن سینمای هالیوود شنیدیم، به نظر شما علت این تجاوزها چه بوده است؟ آیا اتفاقات این‌چنینی محدود به افراد مشهور یا بخش خاصی از جامعه است یا در میان مردم عادی نیز وجود دارد؟ آیا بحث رعایت حقوق زنان محدود به امور جنسی است؟

مردانی که دست به تجاوز می‌زنند از قدرت خود برای این کار استفاده می‌کنند؛ درواقع آنها از قدرت و جایگاه خود برای تسلط بر زنان و بهره‌مندی جنسی از آنان سوءاستفاده می‌کنند. مردانی به این دلیل که از نیاز کارمندان و زیردستان زن خود به حقوقی که آنها پرداخت می‌کنند آگاه هستند و می‌دانند کارمندان و زیردستان زن برای معاش خود به این دستمزد یا حقوق نیاز دارند از این طریق آنها را تحت فشار و زیر سلطه خود نگه می‌دارند و زمینه را برای سوءاستفاده‌های بعدی فراهم می‌کنند. در آمریکا شما با دلیل یا بدون دلیل می‌توانید از کار اخراج شوید و این جزء شرایط کاری محسوب می‌شود. در اکثر کشورها کارفرمایان باید دلیلی برای اخراج کارمند خود به دادگاه یا اداره کار ارائه کنند، اما اینجا (آمریکا) کارفرمایان نیازی به توجیه یا توضیحی برای علت اخراج یک کارمند نمی‌بینند؛ این یک روند غیرقانونی است با این حال تنبیه یا اخراج یک کارمند از یک نژاد دیگر باید در دادگاه اثبات شود. ما در آمریکا با بخشی از مهاجران غیرقانونی موسوم به «خیالبافان» هم سروکار داریم که عملا از تمام حقوق زندگی محروم هستند و ادامه حضور و زندگی آنها و فرزندان‌شان که در خاک آمریکا به دنیا آمده‌اند هر روز با تایید یا رد چند نماینده دگرگون می‌شود. مزاحمت و سوءاستفاده جنسی قطعا محدود به افراد مشهور نیست؛ درواقع من در این رابطه با زنان خدمتکار که در هتل‌ها به تمیز کردن اتاق‌ها اشتغال دارند و با زنانی که در خطوط مونتاژ کارخانه‌های ساخت اتومبیل کار می‌کنند صحبت کرده‌ام؛ همه آنها توهین، تماس فیزیکی و موارد ناخوشایند مشابهی در مراکز کاری خود تجربه کرده‌اند.  

زنانی که در مشاغل کم‌درآمد مشغول به کار هستند، به‌خصوص اگر از افراد مهاجر باشند و مدارک مهاجرتی تاییدشده‌ای هم نداشته باشند در برابر مردان در موضع پایین‌تری قرار دارند و صدالبته آسیب‌پذیرتر هم خواهند بود. این شامل زنان کارگر نگهبان که اغلب در طول شب هنگامی که ساختمان‌های اداری خالی هستند کار می‌کنند و پیشخدمت رستوران‌ها نیز می‌شود که معمولا با مزاحمت‌هایی حین انجام کار مواجه می‌شوند اما به‌واسطه اینکه برخورد و تماس با مشتریان منبع اصلی درآمد و معیشت آنها محسوب می‌شود معمولا در این موارد سکوت می‌کنند. البته موارد دیگری از نقض‌ حقوق زنان هم وجود دارد مانند پرداخت نابرابر، تبعیض شغلی- یعنی مردان در اولویت استخدامی قرار می‌گیرند- و کارفرمایانی که از مشارکت و نظر زنان استفاده نمی‌کنند.

شیوه و سبک زندگی، فیلم‌های تلویزیونی و شیوه پوشش زنان را در تجاوز جنسی و نگاه غلط به زنان تا چه حد موثر می‌بینید؟ آیا ‌انگیزه عمدی برای تحریک جنسی در جامعه وجود دارد؟

طرفداران حقوق زنان استفاده ابزاری از زنان را در این نحوه نگرش بسیار موثر می‌دانند و این مساله را مطرح می‌کنند که این نگاه و آنچه در سینمای هالیوود و تلویزیون از زنان به نمایش درمی‌آید جایگاه زنان را در حد کاربرد تبلیغاتی تنزل می‌دهد. همچنین تبلیغ نوع پوشش و نحوه رفتار بازیگران زن در سینمای هالیوود باعث شده سبک زندگی اشتباهی در جامعه آمریکا ترویج شود که در نهایت زنان از این نگرش بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

بعضی معتقدند افراد و گروه‌های خاصی در غرب سعی دارند ارزش‌های خانوادگی را از بین ببرند. آیا حقایقی در این رابطه مشاهده کرده‌اید؟ اگر این موارد حقیقت داشته باشد چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

بله، حملات همه‌جانبه از سوی بخش‌هایی از جامعه به زنان وجود دارد. این حملات با این هدف صورت می‌گیرند که زنان را مجبور کنند کارها را بدون چشمداشت و دریافت حقوق انجام دهند و هیچ پولی بابت وقت و زمانی که اختصاص می‌دهند دریافت نکنند.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه د واکنش به اعتراض‌های دانشجویان آمریکا در حمایت از فلسطین نوشت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار غزه و کرانه باختری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: برغم میل مقامات رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل و حامیان آنها، افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار غزه و کرانه باختری و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی و اجرای عدالت در حق آنان است.

پیشتر نیز کنعانی در خصوص سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از فلسطین نوشته بود: گزارش‌های خبری مربوط به سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از مردم فلسطین، نقض خشونت‌آمیز حق رأی، آزادی بیان و حقوق بشر است که موجب نگرانی مردم در سراسر جهان شده است.

وی افزود: لازم است دولت آمریکا ضمن پایبندی به تعهدات حقوق‌بشری خود، آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگزارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: با ایجاد فضای خفقان و خاموش کردن معترضان، نقش حمایتی دولت آمریکا از نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی پاک نخواهد شد.

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاسکنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگزارد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • تهیه کننده متهم به تجاوز تبرئه شد
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد
  • تهیه کننده مشهور متهم به تجاوز تبرئه شد
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق‌بشر را ندارند
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی