Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، سرپرست دفتر نظارت گمرکات استان بوشهر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گفت: براساس مصوبه نشست شنبه شب شورای تامین این استان ،اجرای مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین سال آینده به تعویق افتاده و شرایط ترخیص ته لنجی در بندرهای این استان از امروز تا پایان فروردین ماه 97 به روال پیش از مهرماه امسال انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهروز قره بیگی افزود: با تلاش و پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولان استانی و مساعدت مسئولان کشور اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین ماه سال آینده به تاخیر افتاده است.


در چند روز اخیر اعتراض به آنچه محدودیت های مصوبه دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان نامیده شد، در استان بوشهر بویژه بندرهای گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر برای دومین بار در سال جاری آغاز و تجمع هایی برگزار شد.
همچنین شناورهای باری و سفاری حامل کالا که در بندرهای این استان پهلو گرفته اند بیش از 2 هفته در اعتراض به این مصوبه از تخلیه کالا خودداری کردند.
پیش از این نیز با اجرای مصوبه جدید دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان در مهرماه سال جاری صاحبان و ملوانان شناورهای باری و سفاری در بندرهای استان بوشهر در اعتراض به این مصوبه که به گفته آنان معیشتشان را به خطر انداخته است، حدود سه ماه از تخلیه بار و انجام سفرهای دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کردند.
این وضعیت باعث شد تا قیمت اجناس ته لنجی به گفته رئیس اتحادیه اصناف بوشهر در بازار شهرهای ساحلی این استان بین 40 تا 100 درصد افزایش یابد.
همچنین مغازه داران بازار تجاری گناوه و دیلم و بندر ریگ نیز که اجناس خود را از محل کالای همراه ملوان تامین می کنند، به دلیل تخلیه نشدن بار و خالی شدن مغازه هایشان به مدت یک هفته در دی ماه امسال بازارهای تجاری این بندرها را تعطیل کردند.
بازاریان، ملوانان و لنجداران بندرهای استان بوشهر از جمله گناوه، دیلم، دیر و ریگ در آن یک هفته چندین تجمع اعتراضی در این شهرها برگزار کردند.
روز پنجشنبه هفته گذشته و دیروز (شنبه) نیز تجمع های ملوانان، لنجداران و بازارایان در بندرهای گناوه، ریگ، دیلم، بوشهر و دیر از سرگرفته شد که در گناوه نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی همگام با آنان در گمرک حضوریافت و خواستار همکاری مسئولان گمرک در زمینه حذف محدودیت های سختگیرانه مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان و آغاز تخلیه بار و کالا توسط شناورهای پهلوگرفته در بندرهای این استان شد.
عبدالحمید خدری گفته بود: تا زمان آغاز از سرگیری تخلیه کالا از شناورها در گمرگ گناوه خواهد ماند حتی اگر لازم باشد شب را در گمرک خواهد گذراند.
براساس مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می کردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یکی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می کنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
بیش از 2 هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین 6 تا 8 ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول به کار هستند.
35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۳۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرهنگ علی رحیمی‌پور گفت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرماندهی انتظامی امیدیه پس از کسب خبری مبنی بر دپوی انواع کالا‌های خارجی قاچاق در منزل یکی از قاچاقچیان، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از انجام تحقیقات میدانی و کسب اطمینان از درستی موضوع، با هماهنگی با مرجع قضایی، از محل بازدید کردند و در نتیجه این عملیات، مقدار یک و نیم تن بادام که فاقد اسناد و مدارک معتبر گمرکی بود را کشف کردند.

سرهنگ رحیمی پور ارزش کالای مکشوفه را ۱۲ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: برابر دستور اداره تعزیرات حکومتی شهرستان امیدیه، اموال توقیفی به سازمان نگهداری و فروش اموال تملیکی منتقل و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد و تحت رسیدگی قرار گرفت.  

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • کشف کالای خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در امیدیه