Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدیر صنعت نفت ایران گفت: به دلیل اینکه میادین ما نیمه عمر خود را طی کرده‌اند، انرژی میادین از دست رفته است؛ گرچه نفت درجا دارند.پانیسا حسن زادهپانیسا حسن زاده

خبرنگار نیرو، پالایش و پتروشیمی انرژی امروز

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به ضرورت و چالش‌های توسعه به بیان استراتژی توسعه پرداخت و گفت: شاید روزی عوامل بقاء، آب و هوا و غذا بود؛ اما امروز انرژی است و کسانی حکمرانی جهان را در دست دارند که در حوزه انرژی حرف برای گفتن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، سلبعلی کریمی در پنلی با موضوع «طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز» که در دومین روز کنگره بین‌المللی شرکت‌های اکتشاف و تولید برگزار شد؛ با اشاره به راه‌های نرفته ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود، گفت: برای رسیدن به اهداف عالی، نیاز به استراتژی، شناخت چالش‌ها و تنظیم برنامه قابل اجرا داریم. توسعه میادین صرفا کار فیزیکی نیست؛ بلکه برتری‌ای به ما می‌دهد که بتوانیم خود را متمایز کنیم.

وی با اشاره به اینکه «E&Pها در بالادست و IOCها در تکمیل زنجیره صنعت نفت فعال هستند»، گفت: پس از اکتشاف، تجاری بودن میدان را ابتدا ارزیابی و بر اساس آن اولویت بندی و سپس بار دیگر ارزیابی‌ می‌کنیم.

این مدیر صنعت نفت ایران گفت: به دلیل اینکه میادین ما نیمه عمر خود را طی کرده‌اند، انرژی میادین از دست رفته است؛ گرچه نفت درجا دارند. بنابراین، باید فعالیت‌های تولید ثانویه و ثالثیه را انجام دهیم و هزینه سرمایه‌گذاری بالا می‌رود.

کریمی با اشاره به اینکه «مهندسین نفت به دنبال افزایش ضریب بازیافت هستند»، گفت: R/P ما بالای ۱۰۰ و در سایر کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰ تا ۲۲ است. بسیاری از شرکت‌های در ارتباط با ما تکنولوژی دارند؛ اما تکنولوژی برتر ندارند.‌ تکنولوژی تابع زمان و نیاز و عامل رقابت است. امروز استراتژی‌های کلاسیک پاسخگو نیستند و باید به روز باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به مبانی استراتژیک گفت: قراردادهای بای بک، یک مشکل داشت و این که دیگر پیمانکار تعهدی برای تولید نداشت. کشورهای همسایه با جذاب کردن قراردادها سرمایه‌گذاران را جذب کردند. خوشبختانه اکنون بخش خصوصی سرمایه‌گذار می‌تواند بهره‌برداری نیز کند.

وی با اشاره به چالش‌های توسعه میادین نفت و گاز گفت: توسعه میادین پیچیدگی با اثرات مالی و تکنولوژی دارد. بنابراین، نیاز به سرمایه و تکنولوژی است. هر جا که این‌ها فراهم نباشد طرح‌های توسعه مانند جوجه تیغی شده، در پوست خود فرو می‌روند و اثربخشی ندارد.

کریمی همچنین با اشاره به گذشتن نیمه عمر جاه‌های نفت، تغییرات آب و هوایی و ریزگردها به عنوان چالش‌های موجود، گفت: تا زمانی که در تخلیه طبیعی هستیم، حتی در همین زمان نیز بازدهی چاه را درنظر نمی گیریم. ما در افق ۱۰ ساله در سطح جهانی نیاز داریم که در بازار انرژی ثبات داشته باشیم. ما به برنامه‌ای نیاز داریم که بتوانیم روند تحولات انرژی را مانیتور کنیم؛ چرا که روند این تحولات دست ما نیست. از سوی دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را به سمتی می‌برد که نیاز به سوخت مایع کاهش باید.

 کریمی تاکید کرد: همه چیز تابع دولت است و تا زمانی که اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل نشود، مشکل خواهیم داشت. یک زمانی نفت فراوان و مشتری بلندمدت داشتیم، تولید صیانتی معنا داشت؛ اما امروز که باید هزینه‌ها حداقل و درآمدها حداکثر شود. پاسخگویی به نیاز جوانان و میانسالان کشور از این منابع انجام می‌شود، باید اثربخشی اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه «به لحاظ ذخیره نفت و گاز در دنیا اول هستیم و ۱۱۰ سال هم سابقه داریم و این مزیت ماست»، گفت: به دلیل اینکه نگاه مهندسی در کشور درست نیست، هزینه زندگی در کشور بالا رفته است؛ باید در مهندسی تغییر نگرش داشته باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به مزیت‌های ایران، گفت: ما بیشترین نیروهای ماهر و متخصص را در منطقه و رتبه سه تا چهار را در جهان داریم‌، تولید در ایران با هزینه کمتر صورت می‌گیرد. البته روش‌های مدیریت به روز را نداریم و این کار در این سیستم دولتی امکان پذیر نیست. تهدید ما نیز رقبای ما هستند.

کریمی با تاکید بر اینکه «ما نیاز به تکنولوژی پیشرفته داریم»، گفت: باید شرایط را برای شرکت‌های E&P فراهم کنیم که بتوانند در فضای بین‌المللی فعال باشند.

وی تصریح کرد: هیچ جای دنیا سرمایه نفت و گاز را به اندازه ایران تخریب و برای آن چالش ایجاد نمی‌کنند. اگر چیزی را نمی‌دانیم، یاد بگیریم؛ نه آنکه آن را تخریب کنیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان

مهدی دوستی  استاندار هرمزگان در نشست با معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی کشور، افزود: تلاش مان بر این است که توسعه صنعت هسته‌ای در استان هرمزگان را متوازن با توسعه منابع انسانی منطقه پیش ببریم از این رو همزمان با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک مقدمات تاسیس هنرستان مرتبط با این صنعت نیز در استان فراهم شده است.

وی همزمانی توسعه انرژی اتمی در استان و تربیت جوانان متخصص را مصداق پیشرفت پایدار دانست و گفت: پس از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد چهارمین مدرسه انرژی اتمی کشور در هرمزگان احداث می‌شود و از مهرماه سالجاری دانش‌آموزان مستعد هرمزگان می‌توانند تحصیل خود در این مدرسه آغاز کنند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان افزود: در راستای تحقق عدالت آموزشی دانش آموزان مستعد، جامعه مددجویی استان می‌توانند در این هنرستان تخصصی تحصیل رایگان داشته باشند.

دوستی گفت: با احداث این هنرستان تعداد هنرستان‌های تخصصی استان به ۲۹ عدد خواهد رسید که براساس امر رهبرمعظم انقلاب برای مهارت‌محور کردن آموزش‌ها شکل گرفته است.

وی افزود:استفاده از انرژی اتمی و هسته‌ای در موضوعات مختلف کشور می‌تواند منشا اثرات نیک بسیاری شود و در حل مسائل به کمک کشور بیاید.

دوستی، گسترش انرژی اتمی در استان را از مصادیق توسعه زیربنایی و پایدار دانست و تاکید کرد: استفاده از این صنعت می‌تواند بسیاری از چالش‌های استان را در حوزه‌های مرتبط با انرژی به خصوص برق و شیرین‌سازی آب دریا مرتفع کند.

در این نشست همچنین درخصوص تفاهم نامه‌های همکاری دوجانبه توسعه زیرساخت‌های آموزشی، پرورشی، بهداشتی و درمانی شهرستان سیریک بحث و گفت و گو شد.

عملیات اجرایی نیروگاه اتمی ایران هرمز بهمن ماه پارسال با دستور رییس جمهور و حضور رییس سازمان انرژی اتمی در سیریک هرمزگان آغاز شد که با تکمیل این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران جایگاه نخست منطقه در تولید انرژی برق هسته‌ای را کسب می‌کند.

نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه یافته موسوم به نسل سوم پلاس هرکدام با ظرفیت حداقل یکهزار و ۲۰۰ مگاوات الکتریکی در مجموع به ظرفیت پنج هزار مگاوات ساخته خواهد شد و با احتساب سه هزار مگاوات نیروگاه بوشهر، ظرفیت نیروگاه‌های اتمی کشور به هشت هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • چه تعداد پهپاد اسرائیلی دست ایران افتاده؟ پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی
  • معرفی کابینت های جدید
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است