Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در همایش اسوه‌های صبر اظهار کرد: نقش زنان در تاریخ و در همه مبارزات به ویژه مبارزات اسلامی در جبهه و مراحل مختلف ایثارگری زبانزد عام و خاص است این فعالیت‌ها علاوه بر تاریخ اسلام در ادوار مختلف هم بروز و ظهور داشته است و از آغازین فعالیت‌های زنان در مبارزات می‌توان به نقش بانوانی همچون حضرت خدیجه(س) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این مطلب افزود: حضرت خدیجه(س) بیشترین پشتیبانی را از پیامبر اکرم(ص) به عمل آورد و چنانچه پشتیبانی ایشان نبود شاید پشتیبانی از امام علی(ع) به نتیجه نمی‌رسید این بانو در سخت‌ترین شرایط از پیامبر(ص) حمایت کرد. پشتیبانی حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) نیز در همین راستا و با الگو گیری از حضرت خدیجه(س) شکل گرفت که ایشان همه ناملایمات‌ها را به جان خرید تا حضرت علی(ع) بتواند به راه خود ادامه دهد.

مقیمی ادامه داد: همه مادران در روز عاشورا چنین فعالیتی را با اهدای فرزندان خود برای قیام ابا عبدالله الحسین(ع) ادامه دادند و پس از واقعه عاشورا حضرت زینب(س) به عنوان یک خواهر تلاش کرد تا قیام امام حسین(ع) به جهانیان شناسانده شود. در ادامه نهضت حضرت زینب(س) مادران به ما نشان دادند که چطور می‌توان از رهبر حمایت کرد و این کار را با تقدیم فرزندان خود در ادامه قیام عاشورا انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ معاصر نیز هر جا مرجعی وجود دارد که در اسلام و تشییع اثر بخش بوده است، پای مادران در میان بوده، گفت: در زندگی اکثر بزرگان نقش مادران بی‌بدیل بوده است و همه بزرگان و شهدا در دامن مادری بزرگ شدند که از روحی والا برخوردار بودند و توانستند فرزندی تربیت کنند که اثر بخش باشد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مادران و زنان ما دو نقش مهم ایفا کردند یکی در تربیت جهادگران، ایثارگران و همه نیروهای مردمی فعال در قوای نظامی که از مرزها پاسداری کردند و دیگری آنکه در دفاع مقدس فرزندان خود را تقدیم انقلاب کردند و سبب شدند دشمن عقب رانده شود. در همین راستا منافقین بهترین جوانان ما را گلچین کردند و آنها را مسلخ‌گاه فرستادند. اولین اقدام توسط مادران ما اعزام فرزندان توسط خود آنان و دوم اقدام فعالیت شانه به شانه آنها همراه با مردان بود.

الگو پذیری زنان ایرانی از قرآن کریم

در ادامه این مراسم سردار شیخی، معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیر کل سازمان حفظ آثار استان تهران در همایش اسوه‌های صبر با اشاره به اینکه بیش از این فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه این همایش اعلام شده بود عنوان کرد: 650 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان بیش از 300 اثر در حوزه شعر، 100 اثر داستان، 80 اثر دلنوشته، 50 عکس، 39 پوستر، 25 فیلم کوتاه، 20 مقاله و ... ارسال شد که از میان آنها بهترین آثار انتخاب شده است.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت که وجود دارد باید از میان آثار که همه ارزنده بودند انتخاب می‌کردیم. بخشی از برپایی این همایش نیز به انتشار کتاب مربوط می‌شود که از نویسندگانی که به تالیف و تدوین کتاب‌ها پرداختند تجلیل به عمل می‌آید.این آثار شامل 5 کتاب می‌شوند که طی امروز از آنها رونمایی به عمل می‌آید اثار ارسالی شامل داستان، داستانک، فیلم و عکس بودند.

امیر فهمیده جانشین رئیس بیناد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در این همایش عنوان کرد: مادران در هشت سال دفاع مقدس و امروز در دفاع از حرم فرهنگ شهادت را که باب آن از دفاع مقدس آغاز شد ادامه دادند. مدافعان امنیت در منطقه پاسداران نیز ادامه دهنده صحنه جهاد، ایثار و شهادت طی امروز برای نسل جوان بودند.

تجلیل از خانواده شهدا ادامه دهنده فرهنگ عاشورایی است

وی ادامه داد: تجلیل از خانواده شهدا که ادامه دهنده فرهنگ عاشورایی هستند یک ضرورت است. در ادامه حرکت که الگو گرفته از قرآن کریم است اساس و سنگ زیر بنای هر جامعه بنیان نهاده می‌شود. خانواده الگو در جامعه ما که از حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) نقش پذیرفته‌اند بسیار است.

امیر فهمیده اظهار کرد: سه ویژگی در قرآن در بحث خانواده وجود دارد که زن را اساس و پایه خانواده آرامش، مودت و رحمت عنوان می‌کند الگو زن مسلمان ایرانی حجاب است که اساس، پایه و فاصله‌ای است که میان زن و مرد ایجاد می‌کند و بزرگترین مصونیت و سلامت خانواده را به همراه دارد. این الگوی زینبی و فاطمی حجاب، مودت، رحمت و آرامش است که باعث حفظ جامعه امروز می‌شود.

 یادآور می‌شود، این همایش روز یکشنبه ساعت 8.30 در موزه انقلاب اسلامی در تالار هویزه برگزار شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است

آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.

متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.

محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.

اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.

مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.

بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید و همه در‌ها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعداد‌های فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.

«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی می‌شود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرج‌ها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات رب‌ها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.

همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است