Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@11:23:34 GMT

بازار ته‌لنجی ها آزاد شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۴۱۶۴

بازار ته‌لنجی ها آزاد شد

رکنا: سرپرست دفتر نظارت گمرکات استان بوشهر گفت: براساس مصوبه نشست شنبه شب شورای تامین این استان اجرای مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین سال آینده به تعویق افتاده و شرایط ترخیص ته لنجی در بندر‌های این استان از امروز تا پایان فروردین ماه سال آینده به روال پیش از مهرماه امسال انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، بهروز قره بیگی در این باره اظهار کرد: با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان استانی و مساعدت مسئولان کشور اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین ماه سال آینده به تاخیر افتاده است.

وی درباره ترخیص کالای ملوانی به روال سابق اظهار داشت: ترخیص کالا به عوامل و جزییات متعددی بستگی دارد که با تصمیم گمرک براساس ضوابط و قوانین پیرامون آن تصمیم گیری می‌شود.

در چند روز اخیر اعتراض به آنچه محدودیت‌های مصوبه دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان نامیده شد، در استان بوشهر بویژه بندر‌های گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر برای دومین بار در سال جاری آغاز و تجمع‌هایی برگزار شد.

همچنین شناور‌های باری و سفاری حامل کالا که در بندر‌های این استان پهلو گرفته اند بیش از ۲ هفته در اعتراض به این مصوبه از تخلیه کالا خودداری کردند.

پیش از این نیز با اجرای مصوبه جدید دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان در مهرماه سال جاری صاحبان و ملوانان شناور‌های باری و سفاری در بندر‌های استان بوشهر در اعتراض به این مصوبه که به گفته آنان معیشتشان را به خطر انداخته است، حدود سه ماه از تخلیه بار و انجام سفر‌های دریایی به کشور‌های حوزه خلیج فارس خودداری کردند.

این وضعیت باعث شد تا قیمت اجناس ته لنجی به گفته رئیس اتحادیه اصناف بوشهر در بازار Store شهر‌های ساحلی این استان بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

همچنین مغازه داران بازار تجاری گناوه و دیلم و بندر ریگ نیز که اجناس خود را از محل کالای همراه ملوان تامین می‌کنند، بدلیل تخلیه نشدن بار و خالی شدن مغازه هایشان به مدت یک هفته در دی ماه امسال بازار‌های تجاری این بندر‌ها را تعطیل کردند.

بازاریان، ملوانان و لنج داران بندر‌های استان بوشهر از جمله گناوه، دیلم، دیر و ریگ در آن یک هفته چندین تجمع اعتراضی در این شهر‌ها برگزار کردند.

روز پنجشنبه هفته گذشته و دیروز (شنبه) نیز تجمع‌های ملوانان، لنجداران و بازارایان در بندر‌های گناوه، ریگ، دیلم، بوشهر و دیر از سرگرفته شد که در گناوه نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی همگام با آنان در گمرک حضوریافت و خواستار همکاری مسئولان گمرک در زمینه حذف محدودیت‌های سختگیرانه مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان و آغاز تخلیه بار و کالا توسط شناور‌های پهلوگرفته در بندر‌های این استان شد.

عبدالحمید خدری گفته بود: تا زمان آغاز از سرگیری تخلیه کالا از شناور‌ها در گمرگ گناوه خواهد ماند حتی اگر لازم باشد شب را در گمرک خواهد گذراند.

براساس مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (۶ سفر در طول یک سال) ۱۰۰ میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.

پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان ۴۰ میلیون ریال بود، اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می‌کردند.

با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل ۲.۵ برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می‌شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال می‌توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌شود، ناراضی هستند.

یکی از مزیت‌های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالا‌ها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودر‌وهای شوتی (خودرو‌های سورای تندرو که کالای قاچاق Contraband حمل می‌کنند و باعث حوادث Accidents زیادی در جاده‌ها می‌شوند) از سطح جاده‌های این استان است.

هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون Law اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناور‌ها را در ۱۸ ماده مصوب کرد.

براساس ماده ۷ این آیین نامه شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل: بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.

براساس تبصره ۲ ماده ۷ این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناور‌های زیر ۲۰۰ تن حداکثر ۶ نفر، برای ۲۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هفت نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر ۶ سفر در طول یکسال اعمال می‌شود.

در مناطقی که تعداد سفر متداول شناور‌ها بیش از ۶ سفر است سفر‌های مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.

بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناور‌ها مشغول به کار هستند.

۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهر‌های ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

مهم ترین خبر های 24 ساعت گذشته رکنا تجاوز 2 مرد شیطان صفت به زن شوهردار وقتی که شوهرش به ماموریت رفته بود خودسری کردم و صیغه پسر مجرد شدم! بدون اینکه به شوهرم بگویم طلاهایم رافروختم وبه سفر رفتم / وقتی برگشتم هیچ نگفت تا اینکه!!! فوری / جعبه سیاه هواپیما از ارتفاعات دنا منتقل شد +فیلم اعتراف پسر کینه‌جو به قتل مرد ثروتمند تهرانی در تصادف عمدی حکم جالب یک قاضی برای نوجوان ۱۶ ساله لرستانی + تصویر حکم زن بیوه با من کاری کرد که دیوانه وار عاشق او شدم! فداکاری این زن ستودنی است + فیلم جراحی اشتباهی مغز یک بیمار در اتاق عمل حادثه تلخ در زمین فوتسال / جوانی که به کما رفت! از شب های انفرادی تا خلاصی پس از 17 سال از زندان + گفتگو انتقام مرگبار و کثیف پسردانشجو در مشیریه تهران + عکس شناسایی قاتل در تابوت مرگ! / هنگام دفن در بهشت رضای مشهد رخ داد این دختر زیبای ایرانی سرنوشت کثیفی دارد! + عکس واقعیت ماجرای سقوط بالگرد در شهرری / مردم چرا وحشت کردند؟! تجاوز به دختر دوست صمیمی پس از ربودن دختر از اتاق خوابش در شب میهمانی+ عکس

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق قنادزاده امروز در حاشیه نشست دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با کشور پاکستان آغاز شده است، تاکنون ۴ دوره مذاکره داشته‌ایم و قبل از سفر رئیس جمهور به این کشور در خصوص مذاکرات تجارت آزاد تبادل فهرست و سند کرده‌ایم و در انتظار هستیم تا طرف پاکستانی پاسخ دهد.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی شد تا در یک سند ۵ ساله تجارت دو کشور به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. همچنین رؤسای جمهور ایران و پاکستان برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری توافق کرده‌اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا نیز در انتظار مصوبه مجلس است. طرف‌های مقابل ما قول داده‌اند که تا پایان بهار امسال مصوبه مجلس را می‌گیرند و لذا ما نیز امیدواریم قبل از پایان دوره مجلس فعلی مصوبه مجلس را دریافت کنیم.

وی در خصوص تجارت ایران و قاره آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد لذا بازار کشورهای آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و … می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیأت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیأتی وارد نشده است. تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی در خصوص گوشت‌های وارداتی از آفریقا بیان کرد: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.

کد خبر 6087885 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ۳ شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر توقیف شد
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • امدادرسانی به خدمه شناور تانزانیایی در آب‌های بوشهر انجام شد
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • امدادرسانی به خدمه مصدوم شناور تانزانیایی در آب‌های بوشهر
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور در آب‌های بوشهر انجام شد/نجات ۱۷۲ دریانورد
  • بازگشت تیم‌های قایقرانی ملوان نیروی دریایی ارتش و سکان تهران