Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: به دلیل کم آبی و کمبود علوفه در مراتع ناشی از خشکسالی های 18 سال اخیر، کوچ بهاره عشایر استان در سال جاری با تاخیر انجام می شود.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ساله کوچ بهاره عشایر از اواسط اسفند ماه آغاز و تا 15فروردین سال بعد ادامه داشت که با شرایط خشکسالی حاکم بر استان، امسال کوچ عشایر با تاخیر به صورت نامنظم انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی پیش بینی کرد: در صورت بارش باران در روزهای پایانی سال کوچ بهاره عشایر از اواسط فروردین ماه آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می یابد.
وی بیان کرد: عشایر این استان هرساله از بابت خشکسالی متحمل خسارت زیادی می شوند و بدلیل از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع ناشی از خشکسالی و نامناسب بودن پراکنش بارش، عشایر استان دیرتر از موعد مقرر کوچ خواهند کرد.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهارکرد: خشکسالی چندین ساله اخیر مراتع این استان را ضعیف کرده که این وضعیت باعث کاهش تولید علوفه و لاغری دام های عشایر شده است.
قوسی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی بیشتر چشمه ها و منابع تامین آب شرب دام و خانوار عشایر خشک شده است، گفت: برای کاهش ضرر و زیان عشایر و باقی ماندن این قشر در عرصه تولید، آبرسانی سیار از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: ماهانه به هفت هزار خانوار عشایر استان با تانکر آبرسانی می شود و حجم آب ارسالی نیز تمام نیاز آبی عشایر را رفع نمی کند.
وی عنوان کرد: عشایر استان از ابتدای امسال تاکنون 15هزار و 300 تن فرآورده‌های لبنی و دامی شامل 9 هزار تن شیر و فرآورده لبنی، 350 تن کرک مو و پشم و بیش از 6 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 240 میلیارد تومان تولید کردند.
جامعه عشایری استان یک میلیون و 200 هزار راس دام و 34 درصد دام سبک را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387 بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*6054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی

لحظات دلهره‌آور نجات مسافران سواری از سیل در روستای کرغند قاینات خراسان جنوبی منتشر شده است؛ جدی نگرفتن هشدارهای هواسناسی در این روزها باعث خسارات و گرفتاری‌های بسیاری در برخی از نقاط کشور شده است.

کد خبر 750694

دیگر خبرها

  • چین بهاره برگ سبز چای در باغ‌های شمال
  • هفته هشتم رقابت چابکسواران در کورس سراسری بهاره یزد
  • رسانه‌ عبری: بایدن ارسال سلاح به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی
  • طلّاب به کمک کرغندی‌ها رفتند
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر