Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@19:22:27 GMT

هیاهوی عید نوروز و دغدغه های مردم

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۴۸۰۴

هیاهوی عید نوروز و دغدغه های مردم

خبرگزاری شبستان: هیاهوی بازار و تقاضای مردم برای خرید نیازمند تقویت بازرسی و نظارت بر عرضه کالا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، با آغاز فصل بهار و رویش دوباره طبیعیت مردم ایران خود را برای آغاز سال نو آماده می کنند.

 

خانه تکانی یکی از آداب دیرینه مردم برای استقبال از سال نو است، در این طرح پسندیده گرد و غبار نشسته بر دیوار ها زدوده می شود و وسایل خانه گردگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خرید لباس نو واقلام خوراکی برای مهمانی های  و دید و بازدید های نوروزی از دیگر رسوم مردم برای استقبال از سال نو است.

 

وجود این رسوم باعث شده است، زندگی مردم ایران در ایام اسفند ماه تکاپوی خاصی داشته باشد.

 

 

بازارتقاضای مردم هر چه به نوروز نزدیک می شویم گرم تر می شود و کسب و کار بازاریان در این رونق می گیرد.

 

دراین میان سودجویانی هستند که با بهره گیری ازفرصت تقاضا اقدام به گران فروشی و یا کم فروشی می کنند.

 

وجود نظارت قوی بر بازار و عرضه کالای اساسی مورد نیاز مردم می تواند سدی در برابر سودجویان  و بستری برای حمایت از مردم باشد.

 

چه بسا افرادی که برای خرید در بازارها به تکاپو افتاده اند، اندک توان مالی خود را به بازار آورده اند تا با خرید برخی از اقلام دل کودکان خود را شاد و چراغ منزل را گرم نگه دارند.

 

در میان هیاهوی بازار، نیازمند را فراموش نکنیم، افرادی که توان مالی برای خرید لباس نو و غذای گرم برای فزندان خود را ندارد.

 

 

ایتامی که پدری ندارند که دست در دست او به بازار رفته و خرید کنند و در این ایام دلتنگ پدر و دستان پرمهر او شده و بیشتر جالی خالی پدر را در منزل احساس می کنند.

 

فراهم شدن بستری برای مردم که بتوانند کالای  اساسی مورد نیاز خود را با کمترین قیمت خریداری کنند نیازمند کنترل قیمیت بازار بویژه کالاهای اساسی مردم است.

 

در شلوغی های بازار، خرید کالای ایرانی را فراموش نکنیم

 

توجه به خرید کالای ایرانی از دیگر اموری است که باید برای مردم یاد آوری شود و یادمان بماند خرید کالای ایرانی بستر تقویت اقتصاد جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان وطن است.

 

تولیدکنندگان داخلی امروز در حوزۀ پوشاک، کیف و کفش با سیل واردات اجناس خارجی روبرو هستند، پاساژهای لوکس شهرها  روز به روز از اجناس خارجی انباشته می‌شوند و ذره ذره ریشۀ بازارهای داخلی را می‌خشکانند.

 

بازار رقابت کالای تولید کشور و کالای وارداتی حتی در حال گرفتن اقلام خوراکی (شیرینی، تنقّلات، میوه و آجیل و خشکبار شب عید) است.

 

این روزها شاهد وجود انواع خوراکی های واراداتی هستیم و دیده می شود در سایه برخی کم توجهی ها واردات غیر مجاز عرصه را بر تولید کنندگان داخلی بسیار تنگ کرده است.

 

با تقویت تولیدات داخلی و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی بویژه در ایام عید نوروز باید مورد توجه جدی مسئولان و مردم قرار گیرد.

 

توزیع کالاهای اساسی شب عید از ۲۰ اسفند

 

 

 گودرز امیری، معاون اقتصادی استانداری لرستان، با اشاره به لزوم نظارت بر روند تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در ایام پایانی سال اظهار داشت: بر اساس گزارش ادارات جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی استان خوشبختانه امسال ازنظر تأمین اقلام موردنیاز و میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی با اشاره به اینکه اقلام موردنیاز برای شب عید هم استانی‌ها باقیمت مصوب ستاد تنظیم بازار مهیا و توزیع می‌شود، ادامه داد: میوه شب عید و کالاهای اساسی از ۲۰ اسفند در سطح استان توزیع خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بابیان اینکه قیمت‌ها افزایشی نخواهند داشت، تصریح کرد: ازلحاظ قیمت‌ها مردم نگرانی نداشته باشند چراکه گشت مشترک تعزیرات، صنعت و معدن و امور اصناف به‌منظور کنترل کیفیت اجناس و نظارت بر قیمت کالاها تا پایان اردیبهشت ۹۷ به‌صورت ویژه فعال خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: اصناف و بازاریان ملزم به درج قیمت کالا بر روی اجناس در واحدهای خود هستند.

 

امیری به‌ضرورت کیفیت نان در تمام ایام سال تأکید کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به‌صورت مستمر و بابرقراری گشت‌های ویژه‌بر کار خبازی‌ها نظارت داشته و گزارش عملکرد خود را ماهانه به ستاد ارائه دهد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بابیان اینکه میوه و دیگر کالاهای اساسی شب عید مردم استان توسط شرکت‌های بخش کشاورزی این استان تأمین می‌شود، بیان داشت: امیدواریم با مدیریت مطلوب، ستاد تنظیم بازار و تأمین به‌موقع میوه و اقلام موردنیاز به‌خصوص در ایام منتهی به پایان سال، رفاه حال مردم استان را فراهم کنیم تا مردم هیچ‌گونه دغدغه‌ای در خصوص تأمین آن‌ها نداشته باشند.

 

گودرز امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در ادامه  با اشاره به اینکه با توزیع دیرهنگام میوه خودمان ترافیک و شلوغ بازاری ایجاد می کنیم، اظهار داشت: بهتر است برای ساماندهی بازار از ۲۰ اسفندماه توزیع میوه شروع شود.

 

وی با بیان اینکه قیمت میوه ها هرچه زودتر مشخص شود، تصریح کرد: در شهرهای بزرگ مثل خرم آباد و بروجرد ۲ تا ۳ نقطه و در شهرهای کوچک یک نقطه برای توزیع میوه شب عید مشخص شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه فروشنده میوه ها در مراکز از قبل مشخص شود، افزود: اطلاع رسانی در رابطه با زمان توزیع میوه ها، قیمت ها، محل های توزیع و نحوه رسیدگی به شکایات صورت گیرد.

 

میوه شب عید لرستان از ۲۰ اسفندماه وارد بازار می‌شود

 

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه هر ساله در ۲۵ اسفندماه میوه شب عید وارد بازار می شود، اظهار داشت: پیک کار ما ایام عید است و اگر از ۲۰ اسفندماه شروع به توزیع کنیم، پرتی خواهیم داشت.

 

۶۵۰۰ تن گوشت مرغ برای مصرف ایام عید لرستانی‌ها تامین شد

 

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۶۵۰۰ تن گوشت مرغ برای مصرف ایام عید مردم لرستان تأمین‌شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تامین میوه شب عید استان محقق شده است، اظهار داشت: در رابطه با تامین گوشت گرم استان هیچ نگرانی نداریم و بر اساس روال معمول شرایط بازار شرایط کاملا مناسبی است.

 

بازدار، با بیان اینکه در مورد مرغ سال گذشته ۲۹ میلیون قطعه جوجه ریزی معادل ۶۰ هزار تن گوشت مرغ داشتیم، تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم که این میزان برای بازار عید بود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، با اشاره به اینکه امسال میزان جوجه ریزی در بهمن ماه و برای مصرف عید به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه رسیده است، گفت: این میزان معادل ۶۵۰۰ تن گوشت مرغ است.

 

بازدار خاطرنشان کرد: گوشت مرغ منجمد که به عنوان ذخایر استراتژیک مطرح هستند نیز در صورت نیاز وارد بازار می شود.

 

 

قیمت ۳ نوع برنج توزیعی عید اعلام شد

 

 حجت بیرانوند، سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان از توزیع ۳ نوع برنج در ایام عید با نرخ ۲۵ درصد زیر قیمت بازار خبر داد.

 

وی با اشاره به اینکه کل سهمیه برنج لرستان برای تنظیم بازار عید هزار و ۳۲۰ تن است، اظهار داشت: از این میزان تاکنون ۶۶۰ تن برنج را جذب کرده ایم و بر اساس آمار جمعیتی سهمیه هر شهرستان مشخص و تقسیم شده است.

 

بیرانوند، با بیان اینکه ۴۰۰ تن از این میزان تحویل نمایندگان معرفی شده سازمان صنعت، معدن و تجارت برای توزیع شده است، تصریح کرد: برنج تهیه شده سه نوع است، یک مورد برنج ۱۱۲۱ است که با قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری شده و با قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

 

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: یک نوع برنج جدید هندی نیز با قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری شده و با قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد؛ برنج تایلندی نیز با قیمت خرید ۳ هزار و ۶۰۰ تومان تهیه شده و با قیمت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به مصرف کننده ارائه می شود.

 

بیرانوند، با تاکید بر اینکه در مرحله دوم نیز آمادگی تحویل برنج مورد نیاز مردم را داریم، افزود: قیمت های تعیین شده نسبت به بازار ۲۵ درصد کم تر است؛ توزیع برنج ها از اول اسفند شروع شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برای محصول شکر نیز قرارداد تهیه و خرید ۲۵۰۰ تن شکر را با کارخانه قند لرستان بسته ایم که با قیمت ۲ هزار و ۷۲۰ تومان خریداری شده است، گفت: آمادگی لازم برای بستن قرارداد دوم به همین میزان را نیز داریم.

 

تامین میوه شب عید در استان لرستان

 

مدیر تعاون روستایی لرستان، از خریداری پرتقال و سیب شب عید این استان به‌صورت خالص و باقیمت کمتر از نرخ کشور خبر داد.

 

محمد آصفی در جلسه ستاد تنظیم بازار لرستان با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان قرار بود ۵۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب برای تنظیم بازار عید لرستان توزیع شود، اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ تن پرتقال تامسون مازندران را تامین کرده ایم؛ پرتقال تامسون در کشور با قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری شده اما ما در لرستان با قیمت هزار و ۹۷۵ تومان این محصول را خریداری کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه این میزان پرتقال الان در سردخانه های استان ذخیره و نگهداری می شود، تصریح کرد: هنوز قیمت فروش دو محصول سیب و پرتقال شب عید مشخص نشده است.

 

مدیر تعاون روستایی لرستان از خریداری ۲۰۰ تن پرتقال والنسیا با قیمت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان خبر داد و گفت: سه محموله دیگر پرتقال نیز داریم که در حال حمل به استان است.

 

آصفی، با تاکید بر اینکه ما میوه ها را خالص خریداری کرده ایم، یعنی با کسر قیمت و وزن سبد حمل میوه آنها را خریداری کرده ایم و در نتیجه قیمت تمام شده ما پایین تر از کشور است، افزود: مکان های توزیع میوه ها نیز با همکاری شهرداری ها و اصناف مشخص شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ تن سیب نیز با قیمت کیلویی ۲۳۰۰ تومان خریداری شده است، ادامه داد: همچنین ۱۰۰ تن سیب ارومیه با قیمت ۲۳۵۰ تومان خریداری و به استان حمل کرده ایم.

 

 

۱۶۶بازرسی از واحدهای صنفی لرستان انجام شد

 

بهرام براری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان لرستان ، هم  با اشاره به اینکه ۷۷ اکیپ گشت مشترک از سطح واحدهای صنفی استان داشته ایم، اظهار داشت: بر اساس مصوبات جلسه گذشته ستاد تنظیم بازار گشت های مشترکی با حضور نماینده اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده که در ایام نوروز نیز در سطح بازار نظارت های خود را ادامه می دهند.

 

وی با بیان اینکه این گشت های نظارتی در شهرستان های بروجرد، پلدختر، کوهدشت و دورود هنوز تشکیل نشده است، تصریح کرد: گشت های نظارتی مشترک در شهرستان های نورآباد، الیگودرز، ازنا، سلسله و خرم آباد فعال هستند.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان لرستان، با اشاره به اینکه در این مدت ۱۶۶ مورد بازرسی از واحدهای صنفی توسط گشت های مشترک انجام شده است که در ۱۱۳ مورد واحدهای صنفی تخلف کرده بودند، گفت: ۲۲ مورد تذکر به واحدهای صنفی داده شده و برای ۱۴۲ مورد تخلف نیز تشکیل پرونده شد.

 

براری، از محکومیت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی واحدهای صنفی متخلف خبر داد و افزود: عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور بیشترین مورد تخلف واحدهای صنفی بوده است.

 

وی اظهار کرد: برای نظارت بر نحوه توزیع و فروش کالاهای اساسی نیز از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فرودین گشت های نظارتی ویژه شروع می شود.

 

پایان پیام/186

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول